VoyForums
[ Show ]
Support VoyForums
[ Shrink ]
VoyForums Announcement: Programming and providing support for this service has been a labor of love since 1997. We are one of the few services online who values our users' privacy, and have never sold your information. We have even fought hard to defend your privacy in legal cases; however, we've done it with almost no financial support -- paying out of pocket to continue providing the service. Due to the issues imposed on us by advertisers, we also stopped hosting most ads on the forums many years ago. We hope you appreciate our efforts.

Show your support by donating any amount. (Note: We are still technically a for-profit company, so your contribution is not tax-deductible.) PayPal Acct: Feedback:

Donate to VoyForums (PayPal):

Login ] [ Contact Forum Admin ] [ Main index ] [ Post a new message ] [ Search | Check update time | Archives: 123456789[10] ]
Subject: GANAS


Author:
Roshayati
[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]
Date Posted: 10:53:31 09/24/03 Wed

Keganasan pelajar atau gengsterisme telah menjadi perbualan hangat di media massa sekarang terutamanya di dada-dada akhbar tempatan bermula daripada kejadian yang berlaku di STAR yang menyebabkan seorang pelajar dikejarkan ke wad kecemasan, sedikit demi sedikit kejadian ini mula dibongkarkan secara meluas di dada-dada akhbar.
Perkara ini bukannya perkara baru sebenarnya ia telah telah wujud dizaman awal 80an lagi,mungkin kita boleh lihat 'raging' yang wujud di sekolah berasrama penuh ataupun di IPT. tetapi apabila kita selidiki semula 'raging' jauh sekali berlainan dengan apa ynag berlaku sekarang. 'raging' mungkin sekadar guruan ataupun permulaan yang dilakukan oleh para 'senior' kepada 'junior' mungkin untuk menguji dan cara untuk menghormati mereka walaupun itu boleh dikatakan agak keterlaluan. tetapi sekarang suasana 'raging' sudah tidak wujud lagi tapi apa yang kita kesali ia telah bertukar kepada suatu gejala yang lagi teruk impaknya kepada pelajar-pelajar yang lemah dan kurang 'keberanian'nya.
kenapa semua ini berlaku???kita perlu renung sejenak untuk melihat ap unca disebalik semua ini. perkara ini perlu dipandang serius, ia tidak boleh dipandang sambil lewa sahaja.
Punca utama kepda gejala tidak sihat ini adalah kurangnya didikan agama yang diserapkan dikalangkan remaja kita sekarang, terpengaruh dengan budya luar dan suasana persekitaran yang kurang sihat.munkin disini ingin sya berkongsi punca-punca lain sdekadar'point' untuk tatapan semua. Selain dua punca yang disebut tadi, kurang disiplin yang diterapkan di dalam diri mereka, tidak ada perasaan hormat kepada ibubapa menyebabakan mereka tiada rasa prasaaan bersalah terhadap kedua ibu bapa mereka dengan melakukan perkara yang kurang sopan ini. tambahan pulak kerana mahukan kebebasan dan mahu menunjukkan kehebatan diri mereka sanggup membuat apa saja untuk dihormati dan disanjungi oleh orang lain walaupun dengan cara yang kurang bermaruah.

[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]


Post a message:
This forum requires an account to post.
[ Create Account ]
[ Login ]
[ Contact Forum Admin ]


Forum timezone: GMT-8
VF Version: 3.00b, ConfDB:
Before posting please read our privacy policy.
VoyForums(tm) is a Free Service from Voyager Info-Systems.
Copyright © 1998-2019 Voyager Info-Systems. All Rights Reserved.