VoyForums
[ Show ]
Support VoyForums
[ Shrink ]
VoyForums Announcement: Programming and providing support for this service has been a labor of love since 1997. We are one of the few services online who values our users' privacy, and have never sold your information. We have even fought hard to defend your privacy in legal cases; however, we've done it with almost no financial support -- paying out of pocket to continue providing the service. Due to the issues imposed on us by advertisers, we also stopped hosting most ads on the forums many years ago. We hope you appreciate our efforts.

Show your support by donating any amount. (Note: We are still technically a for-profit company, so your contribution is not tax-deductible.) PayPal Acct: Feedback:

Donate to VoyForums (PayPal):

Login ] [ Contact Forum Admin ] [ Main index ] [ Post a new message ] [ Search | Check update time | Archives: 1234[5]678 ]
Subject: contoh olahan-1


Author:
budak_cute
[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]
Date Posted: 14:07:08 02/10/04 Tue
In reply to: budak_cute 's message, "ni jer leh bantu-3" on 14:04:32 02/10/04 Tue

3.Setiap pantun harus diolah dengan baik dengan contoh ulasan seperti di bawah;

Ada ubi ada batas
Ada budi ada balas

(Pantun Melayu Tradisi:3)

Pantun di atas mengambarkan sikaf, sikap dan perlakuan serta tingkah laku dalam kehidupan bermasyarakat. Dalam masyarakat Melayu kesempurnaan hidup seseorang dalam unit sosial mempunyai syarat2 dan batas2 tertentu. Di antara syarat itu ialah menunjukkan sifat dan perlakuan baik dan luhur di samping melakukan kebajikan dan bermurah hati di antara unit sosial dalam masayarakat. Sikaf dan perlakuan baik serta berkebajikan itu disempurnakan pula dengan amalan saling memberi dan menerima. Begitu juga dengan perbuatan jahat, apabila perbuatan itu dilakukan secara berulang kali, masyarakat Melayu percaya bahawa suatu hari nanti si pembuat itu akan menerima pembalasan. Dalam aksi ini, setiap aksi pasti mempunyai reaksi pada suatu masa dan tempat yang tertentu. Ini digambarkan dengan jelas dalam ungkapan peribahasa yang berbunyi 'ada ubi ada batas, ada budi ada balas'

[melor-ini contoh pengolahan bahagian luaran-maksudnya kita mengolah maksud pantun itu secara maksud tersurat-luaran]

Kata-kata atau diksi yang dipilih ternaya diambil daripada imej atau unsur alam, umpama 'ubi' dan 'batas'. Kata2 yg berunsur alam ini bukan sahaja mudah, malah amat dekat dgn pengalaman dan penghidupan alamiah pendengar. Justeru itu maksud dan daya pemikiran yang ingin disampaikan ternyata memudahkan pendengar menangkapnya.

Pemilihan kata 'ubi' dan dihubungkan dgn kata 'batas' memudahkan pendengar menghubungkannya dgn pernyataan yg berhubung dgn sesuatu tingkah laku yang dijelmakan oleh manusia yakni ia pasti mempunyai batas dan sempadan yg tertentu. Perbuatan yang baik dibalas dgn baik dan begitulah sebaliknya.

[Ini contoh huraian pemilihan kata atau diksi]

[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]

Replies:
Subject Author Date
contoh olahan-3budak_cute14:08:42 02/10/04 Tue


Post a message:
This forum requires an account to post.
[ Create Account ]
[ Login ]
[ Contact Forum Admin ]


Forum timezone: GMT-8
VF Version: 3.00b, ConfDB:
Before posting please read our privacy policy.
VoyForums(tm) is a Free Service from Voyager Info-Systems.
Copyright © 1998-2019 Voyager Info-Systems. All Rights Reserved.