VoyForums
[ Show ]
Support VoyForums
[ Shrink ]
VoyForums Announcement: Programming and providing support for this service has been a labor of love since 1997. We are one of the few services online who values our users' privacy, and have never sold your information. We have even fought hard to defend your privacy in legal cases; however, we've done it with almost no financial support -- paying out of pocket to continue providing the service. Due to the issues imposed on us by advertisers, we also stopped hosting most ads on the forums many years ago. We hope you appreciate our efforts.

Show your support by donating any amount. (Note: We are still technically a for-profit company, so your contribution is not tax-deductible.) PayPal Acct: Feedback:

Donate to VoyForums (PayPal):

Login ] [ Contact Forum Admin ] [ Main index ] [ Post a new message ] [ Search | Check update time | Archives: 1234 ]
Subject: CINTA TERHALANG


Author:
Reyna (upset)
[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]
Date Posted: 18:28:33 08/09/11 Tue

saya seorang pelajar degree tahun 3 di slh sebuah IPTA, ingin meminta pendapat anda semua. Buat pngetahuan, saya bercinta dengan seorg lelaki berumur 26 tahun. sampai sekarang, hubungan kami mencecah 2 tahun. bagaimanapun kami sudah berkenalan lebih dari 4 tahun. masalahnya, ibu bapa saya halang kami untuk bernikah. ttapi ibu bapa sebelah bf saya tiada masalah untuk menerima hubungan kami. Ikutkan dah hampir dua tahun saya cuba memujuk ibu bapa saya untuk terima bf saya ni. tetapi hasilnya gagal. sudah banyak kali saya dan bf saya cuba dan brmacam2 usaha kami lakukan. salah satunya, saya cuba belajar bersungguh2 untuk buktikan pada ibu bapa saya, bahawa sepanjang hubungan kami, tiada masalah bagi saya untuk berjaya. Alhamdulillah, mungkin kerana berkat kesungguhan dan niat kami ingin bernikah, sudah 2 semester berturut2 saya berjaya dapat anugerah dekan yang mana anugerah itu untuk student yang berjaya dapat 3.5 pointer ke atas. Saya sudah buktikan pada ibu saya, bahawa sepanjang hubungan kami, langsung tidak mengganggu pelajaran saya. Pada fikiran saya, mungkin ibu saya sekurang2nya brsetuju dgn pilihan saya, ttp malang, ibu saya langsung tidak endahkan. ayah saya apatah lg. beliau mengharapkan bakal lelaki saya seorang doktor, dan hantaran yg mereka hendak adalah RM10,000. sekurang2nya ibu bapa saya mahu saya pilih yang sekufu, yg sama2 belajar dgn saya. Bf saya hanya lepasan SPM. bagaimanapun, bf saya akan melanjutkan pelajaran ke pringkat diploma tahun depan secara pjj sambil bekerja. Malah, bf saya sndr dh banyak bantu keluarga saya melalui kewangan. buat pengetahuan, ayah saya tidak bekerja dan jarang beri nafkah pada kami. ayah saya ego orangnya, lbh suka bekerja sndr tp tiada hasil.malah beliau sendiri di tanggung isteri keduanye.setiap kali saya dapat PTPTN dan biasiswa(semasa sekolah menengah), sebahagian wang saya terpaksa beri untuk keluarga saya. akibatnya, perbelanjaan sy sepanjang di IPTA tidak pernah cukup. selama ini keluarga bf saya yg menyara saya. Saya sedih dan kecewa dgn keluarga saya sendiri. sedangkan bf saya dh bnyak tlg saya. Saya sayangkn bf saya, saya rasa dia lah yang layak jd suami saya, pelindung saya.keluarga bf saya pn blh terima saya, malah mereka sndr mengesyorkn kami bernikah die sempadan Thailand untuk sementara waktu smbl pujuk semula ibu bapa saya dlm mse 2 tahun lagi (lepas saya habis belajar).

Saya dgn bf sy pernah hampir berzina sbb slalu berjumpa. walaupn saya prnah disentuh bf saya, namun dia tak pernah lebih2(melakukan seks) dgn saya. kami rasa kami perlu percepatkan nikah. kami ingin bertaubat dan segera menikah tetapi keluarga saya tak setuju. Kdg2 saya terfikir untuk kahwin lari di thailand, tapi bila mengenangkan ibu bapa saya, saya batalkan hasrat itu. Lbh mengecewakan saya, stiap kali saya cuba pujuk untuk bernikah awal dgn bf saya, ibu saya pasti melenting. saya buntu. saya kecewa dgn sikap ibu saya. Saya faham, mungkin beliau lakukan semua tu untuk masa depan saya, tetapi apa salah bf sy? sdgkn bg sy, dia dh bnyak berkorban untuk saya. dia dh bnyak tlg keluarga saya. Saya terkilan sbb keluarga saya lngsung x mengenang budi bf sy. Malah bf sy dicemuh hanya kerana lepasan SPM. bg saya, itu x mnjadi mslh. Bf sy sekufu dgn sy melalui agamanya. malah dia sndr hendak smbung diploma semata2 kerana keluarga saya. tp masih x membantu. Apa patut saya lakukan?? adakah saya patut bkhwin dlu secara senyap2 untuk sementara waktu? saya dh tak sanggup tunggu lg.. sy dh puas pujuk ibu bapa saya. seboleh2nya saya nak elak khwn di sempadan thai. Saya tidak mahu belakangkan keluarga. tetapi makin lama makin banyak dosa kami tanggung. Bf saya pn sedia bertanggungjwb mnjaga saya dan memberi nafkah secukupnya pada saya.. tolong saya.. hari2 saya menangis mengenangkan masalh ini. saya tiada tempat lain untuk mengadu..

[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]


Post a message:
This forum requires an account to post.
[ Create Account ]
[ Login ]
[ Contact Forum Admin ]


Forum timezone: GMT-8
VF Version: 3.00b, ConfDB:
Before posting please read our privacy policy.
VoyForums(tm) is a Free Service from Voyager Info-Systems.
Copyright © 1998-2019 Voyager Info-Systems. All Rights Reserved.