VoyForums
[ Show ]
Support VoyForums
[ Shrink ]
VoyForums Announcement: Programming and providing support for this service has been a labor of love since 1997. We are one of the few services online who values our users' privacy, and have never sold your information. We have even fought hard to defend your privacy in legal cases; however, we've done it with almost no financial support -- paying out of pocket to continue providing the service. Due to the issues imposed on us by advertisers, we also stopped hosting most ads on the forums many years ago. We hope you appreciate our efforts.

Show your support by donating any amount. (Note: We are still technically a for-profit company, so your contribution is not tax-deductible.) PayPal Acct: Feedback:

Donate to VoyForums (PayPal):

Login ] [ Contact Forum Admin ] [ Main index ] [ Post a new message ] [ Search | Check update time | Archives: 1234567[8]9 ]
Subject: A luta contra o capitalismo de Estado 3


Author:
paulo fidalgo
[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]
Date Posted: 09:52:35 02/27/04 Fri
In reply to: Fernando Redondo 's message, "Estado e mais-valia" on 19:42:58 02/24/04 Tue

resposta ao ponto 3
Pois é! É esse estatuto de se opor á sua própria valorização à transformação de D em D’ que caracteriza as funções económicas do Estado burguês e é desse modo que esconde a real apropriação que faz da mais-valia que faz em prol do desígnio de baixar os encargos de produção do capitalismo e restaurar a sua taxa de lucro..

Um erro crasse neste ponto 3 do Fernando é o de ele dizer que o Estado é uma entidade que compra serviços. De modo algum é isso que está em discussão. De facto, o Estado também compra serviços mas fá-lo ao seu valor final no final do ciclo de valorização do capital. Quando o Estado compra à Beecham amoxicilina um vulgar antibiótico, compra-o pelo seu valor final, permitindo (e de que maneira) que a Beecham ganhe a sua ampla margem. Quando o estado presta uma consulta de clínica geral não a “compa” ao seu valor final em igualdade com o que faz com a Beecham. Fá-lo a preço de custo pois apenas paga os custos necessários à produção da consulta. E fá-lo com manutenção férrea do estatuto assalariado do médico que presta a consulta, bem como do enfermeiro e da secretária clínica.

Sem separarmos bem estas questões não avançamos

[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]

Replies:
Subject Author Date
Já respondi em 2.Fernando Redondo14:42:40 02/27/04 Fri


Post a message:
This forum requires an account to post.
[ Create Account ]
[ Login ]
[ Contact Forum Admin ]


Forum timezone: GMT+0
VF Version: 3.00b, ConfDB:
Before posting please read our privacy policy.
VoyForums(tm) is a Free Service from Voyager Info-Systems.
Copyright © 1998-2019 Voyager Info-Systems. All Rights Reserved.