VoyForums
[ Show ]
Support VoyForums
[ Shrink ]
VoyForums Announcement: Programming and providing support for this service has been a labor of love since 1997. We are one of the few services online who values our users' privacy, and have never sold your information. We have even fought hard to defend your privacy in legal cases; however, we've done it with almost no financial support -- paying out of pocket to continue providing the service. Due to the issues imposed on us by advertisers, we also stopped hosting most ads on the forums many years ago. We hope you appreciate our efforts.

Show your support by donating any amount. (Note: We are still technically a for-profit company, so your contribution is not tax-deductible.) PayPal Acct: Feedback:

Donate to VoyForums (PayPal):

24/07/25 3:13:29Login ] [ Contact Forum Admin ] [ Main index ] [ Post a new message ] [ Search | Check update time | Archives: 123456[7]8 ]
Subject: Saudosismos


Author:
Augusto Mendes
[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]
Date Posted: 19/05/05 18:00:11

Uma busca no Avante revela-nos estas preciosidades:

"Adaptação, para muitos, felizmente, não significa perda de memória. E saudades não significam saudosismo. Que o digam os numerosos imigrantes dos países de Leste, gente as mais das vezes com habilitações superiores, a trabalhar a dias ou na construção civil, geralmente sofrendo a ilegalidade e o abuso de uma exploração desenfreada. Conservam a memória de uma vida organizada e esperançosa. Antes da traição de Gorbatchov. E da queda do regime soviético, que consideram como a maior desgraça que poderia ter acontecido ao seu povo. «Isso de que o comunismo era uma prisão sempre foi uma mentira. Nós podíamos sair se quiséssemos. Agora é ao contrário. Somos obrigados a sair para sobreviver.» Palavras de uma jovem moldava a trabalhar no Algarve, que o «Diário de Notícias» reproduziu há dias. E ainda: «Sei que tinha emprego. Que me pagavam ao fim do mês. Quem quisesse trabalhar, trabalhava"

«Avante!» Nº 1394 -17.Agosto.2000

Não se lembram daquelas excursões de turistas soviéticos que vinham gozar férias por essa Europa fora? E dos desgraçados dos trabalhadores ocidentais que, às centenas de milhares, fugiam para a RDA, para a URSS, para a Polónia, para a Checoslováquia?

Foutaises, diria um amigo meu francófono.

[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]


Post a message:
This forum requires an account to post.
[ Create Account ]
[ Login ]
[ Contact Forum Admin ]


Forum timezone: GMT+0
VF Version: 3.00b, ConfDB:
Before posting please read our privacy policy.
VoyForums(tm) is a Free Service from Voyager Info-Systems.
Copyright © 1998-2019 Voyager Info-Systems. All Rights Reserved.