VoyForums
[ Show ]
Support VoyForums
[ Shrink ]
VoyForums Announcement: Programming and providing support for this service has been a labor of love since 1997. We are one of the few services online who values our users' privacy, and have never sold your information. We have even fought hard to defend your privacy in legal cases; however, we've done it with almost no financial support -- paying out of pocket to continue providing the service. Due to the issues imposed on us by advertisers, we also stopped hosting most ads on the forums many years ago. We hope you appreciate our efforts.

Show your support by donating any amount. (Note: We are still technically a for-profit company, so your contribution is not tax-deductible.) PayPal Acct: Feedback:

Donate to VoyForums (PayPal):

1/06/26 13:56:57Login ] [ Contact Forum Admin ] [ Main index ] [ Post a new message ] [ Search | Check update time | Archives: 1234567[8]9 ]
Subject: correcção da "diminuição da taxa de lucro"


Author:
paulo fidalgo
[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]
Date Posted: 14/03/05 15:57:05
In reply to: Gonçalo Valverde 's message, "Re: reforma ou revolução" on 11/03/05 17:01:41

Se subsisitir por tempo indeterminado a hegemonia do capital (ponto de vista dos marxistas ricardianos), nunca poderemos falar em dimuição da taxa de lucro, quando avaliamos o impacto da mudança de relações de produção a favor de uma remuneração ligada à produção.

Se o trabalhador passa a controlar a produção excedentária, o sobreproduto - na base do qual está o conceito de lucro - não tem que diminuir.

Aliás, a parcela m controlada socialmente, nem sequer tem de perder durante algum tempo a sua natureza de "capital".

Pode e espera-se até que aumente.

O que acontecerá é que o esse mesmo valor excedentário muda de mãos. Mudando de mãos como se pretende, isso de modo algum quer dizer que a equação de valorização do capital na base da qual se calcula a taxa de lucro deixe de ser o que é. A parcela salário ou capital variável pode na mesma ser calculada - o valor de troca da força de trabalho - e a parcela m, de mais-valia, continua a poder ser encontrada. O que se altera é o "direito" do detentor de capital se apoderar de todo o m.

[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]

Replies:
Subject Author Date
Não me parece existir correcçãoGonçalo Nuno Freira Valverde15/03/05 11:08:05


Post a message:
This forum requires an account to post.
[ Create Account ]
[ Login ]
[ Contact Forum Admin ]


Forum timezone: GMT+0
VF Version: 3.00b, ConfDB:
Before posting please read our privacy policy.
VoyForums(tm) is a Free Service from Voyager Info-Systems.
Copyright © 1998-2019 Voyager Info-Systems. All Rights Reserved.