VoyForums
[ Show ]
Support VoyForums
[ Shrink ]
VoyForums Announcement: Programming and providing support for this service has been a labor of love since 1997. We are one of the few services online who values our users' privacy, and have never sold your information. We have even fought hard to defend your privacy in legal cases; however, we've done it with almost no financial support -- paying out of pocket to continue providing the service. Due to the issues imposed on us by advertisers, we also stopped hosting most ads on the forums many years ago. We hope you appreciate our efforts.

Show your support by donating any amount. (Note: We are still technically a for-profit company, so your contribution is not tax-deductible.) PayPal Acct: Feedback:

Donate to VoyForums (PayPal):

Login ] [ Contact Forum Admin ] [ Main index ] [ Post a new message ] [ Search | Check update time | Archives: 1234567[8]910 ]
Subject: Apa la malaun ni merapu macam nak mampus


Author:
Muhazam Mustapha
[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]
Date Posted: 09:28:49 09/20/05 Tue
In reply to: siswasiswi 's message, "Kes Ayah Pin (AP) dari sudut perundangan" on 13:15:35 09/19/05 Mon

Kita sekian lama telah melihat kelahiran mangkuk hayun terbaru kaum bughah ni, iaitu Siswasiswi. Soalan-soalan yang dia kemukakan memang menunjukkan dengan jelas taraf ke-mangkuk-hayun-an tahap dewa si mamat nih.

Dia tanya siapa yang perlu bertindak untuk mengubah Perlembagaan supaya Ayah Pin boleh didakwa.

Kalau benar Ayah Pin tidak boleh didakwa dengan mana-mana peruntukan yang ada, maka pihak yang perlu bertindak supaya Perlembagaan/Undang-undang dipinda untuk mendakwa Ayah Pin adalah pihak yang BERKUASA MEMINDANYA. Siapakah/apakah yang berkuasa itu ? Jawapannya: Parlimen untuk Pusat atau DUN untuk negeri.

Kalau Parlimen, maka siapa/apa yang di dalamnya yang berkuasa meminda Perlembagaan/Undang-undang ? Jawapannya: Dewan Rakyat.

Adakah Dewan Negara berkuasa pinda Perlembagaan/Undang-undang ? Jawapannya: TIDAK, kerana Dewan Negara hanya boleh menolak SEKALI SAHAJA rang undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Rakyat - selepas itu Dewan Negara tidak boleh lagi menolaknya walaupun rang undang-undang yang asalnya ditolak itu diluluskan semula oleh Dewan Rakyat TANPA perubahan.


Adakah YDPA berkuasa pinda undang-undang ? Jawapannya: TIDAK, kerana rang undang-undang yang dibawa kepada YDPA WAJIB disahkan oleh baginda dan kalaupun ia tidak disahkan, dalam masa 30 hari ia TETAP jadi undang-undang. Di sini jelas bahawa kuasa/mohor YDPA adalah semata-mata SIMBOLIK yang sekadar melengkapkan prosedur sahaja, dan kalaupun prosedur itu tidak dilengkapkan, rang undang-undang tetap menjadi undang-undang dalam masa 30 hari. Jadi mana kuasa YDPA menolak rang undang-undang ? Hatta kalau rang undang-undang itu berbunyi: "YDPA perlu turun takhta dan Malaysia akan ditadbir oleh Presiden." - pun YDPA wajib tandatangani, atau biarkan ianya tidak bertandatangan supaya ia menjadi Perlembagaan/Undang-undang baru dalam masa 30 hari.

Pada tahap ini kita tahu bahawa Siswasiswi telah faham bahawa Perlembagaanlah yang menentukan segala-galanya yang boleh atau tidak boleh dibuat di Malaysia - sebab itu dia tanya kita "siapa yang perlu bertindak untuk pinda Perlembagaan supaya Ayah Pin boleh didakwa ?".

Kita sudah jelaskan bahawa Dewan Negara dan YDPA tiada kuasa pinda Perlembagaan. Kita juga telah jelaskan bahawa yang berkuasa pinda Perlembagaan itu adalah Dewan Rakyat.

Jadi, soalan seterusnya, pihak manakah pula yang berada di dalam Dewan Rakyat itu yang berkuasa menentukan rang undang-undang mana yang bakal diluluskan, untuk seterusnya dibawa kepada Dewan Negara dan YDPA ? Jawapannya: Parti politik yang menguasai majoriti dewan, iaitu PARTI PEMERINTAH, yang dalam kes sekarang adalah BARISAN NASIONAL.

Soalan seterusnya, siapa pula dalam kalangan ahli-ahli parti pemerintah di dalam Dewan Rakyat itu yang paling berkuasa untuk menentukan kesatuan suara ahli-ahli YB parti pemerintah di situ ? Jawapannya: KETUA PARTI PEMERINTAH ITU.

Dan, last but not least, apakah jawatan lain yang mesti dipegang oleh ketua parti pemerintah itu ? Jawapannya: PERDANA MENTERI. Kenapa ? Kerana Perlembagaan juga mewajibkan bahawa Perdana Menteri hendaklah dilantik dari kalangan ahli-ahli Dewan Rakyat, yang tentunya akan berasal dari parti yang menguasai majoriti dewan tersebut.

Kalau pindaan itu perlu dibuat di peringkat negeri, maka dengan logik tafsiran yang sama, yang paling berkuasa adalah Menteri Besar atau Ketua Menteri.

Wahai Siswasiswi ku sayang, itulah dia kaedah logik yang digunakan oleh para hakim untuk menafsirkan Perlembagaan sehingga mereka sampai kepada conclusion bahawa orang yang paling berkuasa di Malaysia adalah PERDANA MENTERI.


Wahai Siswasiswi, kalau kau rasa bukan PM yang berkuasa untuk meminda undang-undang supaya Ayah Pin boleh didakwa, maka sila nyatakan siapa yang berkuasa itu. Kemudian sila halakan semua desakan kau supaya orang itu meminda Perlembagaan agar hudud boleh dilaksanakan dan Ayah Pin boleh didakwa - jangan diusik lagi PM yang kau kata tidak berkuasa itu.

Wahai Siswasiswi, cukuplah, jangan menonggengkan KEBONGOKAN kau itu lagi.

Kau nampaknya tahu bahawa segala sesuatu di dalam Malaysia ini ditentukan oleh Perlembagaan:

1 - Apa/siapa yang menetapkan pemisahan kuasa Persekutuan dan Negeri (Isu kenyataan Shahidan) ? Jawapnya: Perlembagaan

2 - Apa/siapa yang menetapkan wujudnya pengasingan kuasa di antara badan kehakiman, jemaah menteri, Dewan Rakyat, Dewan Negara dan YDPA (Isu pengasingan kuasa) ? Jawapnya: Perlembagaan

3 - Apa/siapa yang menetapkan bahawa hudud tidak boleh dilaksanakan (Isu pertentangan hudud dengan Perlembagaan Persekutuan) ? Jawapnya: Perlembagaan (sebab itu Perlembagaan perlu dipinda dulu, baru hudud boleh dilaksanakan)

Jadi semuanya tertakluk kepada Perlembagaan. Kalau dah semuanya dikawal oleh Perlembagaan, MAKA ORANG YANG PALING BERKUASA MEMINDANYA ADALAH JUGA ORANG YANG PALING BERKUASA DI MALAYSIA, IAITU PERDANA MENTERI.

Full stop. It is clear crystal. PM is the most powerful leader in this country.

Finally wahai Siswasiswi, kenyataan peguam yang entah mana datang tu, yang tiba-tiba kata Ayah Pin tak boleh didakwa tu, tidak muktamat lagi. Itu cuma pendapat dia. Polis pun ada peguam sendiri (yang dipanggil pendakwaraya). Dan peguam polis tu kata Ayah Pin boleh didakwa dengan peruntukan yang sedia ada - sebab itu dia biarkan saja polis kejar Ayah Pin. Kita tengok je nanti bila Ayah Pin dah ditangkap dan didakwa.

Dan, oh ya ! Hadi Awang tidak dakwa Ayah Pin bukan sebab tak dak peruntukan undang-undang, tapi kerana dia sebok dengan politik anak bini dia. Dia tak kesah pun urusan rakyat. Nak kena tunggu keprihatinan BN perintah Trengganu dulu, baru urusan menjaga rakyat dari kesesatan (urusan utk mendakwa Ayah Pin) boleh dilaksanakan.

[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]


Post a message:
This forum requires an account to post.
[ Create Account ]
[ Login ]
[ Contact Forum Admin ]


Forum timezone: GMT+8
VF Version: 3.00b, ConfDB:
Before posting please read our privacy policy.
VoyForums(tm) is a Free Service from Voyager Info-Systems.
Copyright © 1998-2019 Voyager Info-Systems. All Rights Reserved.