VoyForums
[ Show ]
Support VoyForums
[ Shrink ]
VoyForums Announcement: Programming and providing support for this service has been a labor of love since 1997. We are one of the few services online who values our users' privacy, and have never sold your information. We have even fought hard to defend your privacy in legal cases; however, we've done it with almost no financial support -- paying out of pocket to continue providing the service. Due to the issues imposed on us by advertisers, we also stopped hosting most ads on the forums many years ago. We hope you appreciate our efforts.

Show your support by donating any amount. (Note: We are still technically a for-profit company, so your contribution is not tax-deductible.) PayPal Acct: Feedback:

Donate to VoyForums (PayPal):

Login ] [ Contact Forum Admin ] [ Main index ] [ Post a new message ] [ Search | Check update time | Archives: 1234567[8]910 ]


Forum Politik Nasional Idealis Mahasiswa ini hanya membicarakan politik negara, politik luar negara dan aspek-aspek yang diistilahkan sebagai 'pembangunan idea'.
Sila Lawat Laman Utama Idealis-Mahasiswa

SELAMAT BERFORUM !


Subject: Pembangkang Kerajaan, Parti Pembangkang dan 'bughah' Menurut Fiqh Islam


Author:
siswasiswi
[ Edit | View ]

Date Posted: 11:47:30 10/18/05 Tue

Pembahasan tentang pembangkang kerajaan (government opposition) dan parti pembangkang (opposition party) yang berkembang di dunia Islam, khususnya yang mengamalkan sistem demokrasi, menarik untuk dibahas secara mendalam, sama ada berkenaan dengan sejarah kemunculannya, tamadun dan way of life yang melahirkannya serta pandangan Islam terhadapnya, termasuk apa dan bagaimana bughah (pembangkang) menurut fiqih Islam ?



Untuk membahas permasalahan di atas, adalah perlu menyenaraikannya dalam bentuk pertanyaan-pertanyaan sebagai berikut :



1. Sejak bila muncul istilah pembangkang kerajaan (government opposition) dan parti pembangkang (opposition party) dengan konsep opposition (oposisi) yang sah dalam dunia Islam?

2. Bagaimanakah kedudukan dan fungsi parti berkuasa (government party) dan parti pembangkang (opposition party) dalam sistem demokrasi, serta perbezaan antara parti-parti tersebut dengan parti Islam dalam sistem Khilafah Islam, dari segi kedudukan dan fungsi masing-masing?

3. Apakah dan siapakah pembangkang dalam sistem Khilafah Islam?

4. Adakah wujud pembangkang yang dianggap sah oleh sistem Khilafah Islam?



Sejarah Pembangkang (opposition) di Negara Islam



Istilah pembangkang kerajaan (government opposition) dan parti pembangkang (opposition party) yang berlaku mengikut sistem demokrasi ketika ini sesungguhnya berkembang seiring dengan masuknya sistem demokrasi Barat dalam dunia Islam. Dan betul-betul mengakar di tengah kaum muslimin menjelang dan setelah runtuhnya sistem Khilafah Islam, pada tanggal 3 Mac 1924.

Konsep pembangkang (opposition) ini sebenarnya bukanlah merupakan konsep demokrasi yang tulen yang berasal dari kapitalisma, namun merupakan penyesuaian dengan sistem sosialisma. Ini bukannya kali pertama kapitalisma mengambil penyesuaian dengan sosialisma, sebab dalam beberapa hal kapitalisma juga melakukan hal yang sama. Konsep keadilan sosial (al-‘adalah al-ijtima’iyah) adalah konsep kapitalis yang diubahsuai dengan konsep equality (persamaan) sosialisma, sebagaimana yang ketika ini berkembang dalam dunia Islam. Seperti yang menjadi asas kelima Pancasila, yang menjadi asas negara Indonesia.

Mengapa konsep opposition ini bukan tulen dari kapitalisma? Kerana asas pemikiran yang menjadi dasar lahirnya konsep tersebut adalah mewujudkan balance (keseimbangan) dan kemajuan melalui persaingan. Dimana konsep ini diasas berdasarkan konsep dialektika materialisme (perubahan kebendaan), iaitu thesis-antithesis-sinthesis. Thesis adalah keadaan asal, sebelum ada perubahan. Antithesis adalah keadaan lain yang dibentuk untuk mengubah keadaan asal, sehinggalah terjadi perubahan. Dan sinthesis adalah keadaan perubahan yang diingini. Inilah inti dari pandangan sosialisma yang dibangun berdasarkan konsep dialektika materialisme. Keadaan asal, iaitu keadaan yang ketika ini dibentuk oleh kerajaan adalah thesis. Agar keadaan tersebut berubah menjadi lebih baik, maka dibentuklah opposition, dan opposition ini disebut antithesis. Sama ada opposition tersebut dibentuk untuk mewujudkan balance ataupun perubahan yang lebih baik.

Konsep opposition ini memang sah dalam sistem demokrasi, kerana konsep ini dipandang dapat mewujudkan balance dan kemajuan. Konsep ini kemudian dilaksanakan dengan kebebasan berbicara (freedom of speech) yang tidak diasaskan berdasarkan suatu kaedah apapun, melainkan kebebasan berbicara itu sendiri. Segala apapun yang tidak sesuai dengan garis panduan kerajaan dianggap sebagai pembangkangan, meskipun yang disampaikan itu benar menurut hukum Islam, kerana dipandang membahayakan kerajaan. Dan begitu pula sebaliknya. Sedangkan yang menjadi kaedah freedom of speech adalah asas manfaat. Iaitu, selama mana yang disampaikan itu menguntungkan kerajaan, kedudukan ketua kerajaan dan sebagainya, maka meskipun ianya bertentangan dengan garis pandu kerajaan, freedom of speech tersebut dibolehkan. Jadi asas freedom of speech adalah manfaat, bukannya halal-haram yang dibenarkan oleh syari’at Islam.

Sedangkan freedom of speech dalam sistem demokrasi muncul setelah suara rakyat disekat, tidak boleh disalurkan meskipun untuk menuntut hak-hak mereka, sedangkan hak-hak mereka diambil dengan cara paksa oleh para pemimpin mereka yang berkuasa dan diktator, iaitu gereja. Akhirnya lahirlah gelombang besar itu menuntut perubahan, kebebasan dan persamaan yang dikenali dengan slogan: liberty, equality dan fraternity. Gelombang besar yang kemudian melahirkan tuntutan tersebut. Ia berlaku dalam abad ke17-18 Masehi, iaitu semasa terjadinya Renaissance.

Inilah gambaran ringkas tentang sejarah pembangkang, parti pembangkang dan freedom of speech yang berkembang di Barat. Sedangkan perkembangan konsep tersebut dalam dunia Islam, bermula sejak kemunduran Khilafah Ustmaniyah. Pada tahun 1816 di perpustakaan-perpustakaan Mesir sudah dijumpai pemikiran Voltaire, Rostow dan Montesque (yang dikenali dengan konsep trias politica-nya). Bahkan lebih parah lagi setelah pelajar-pelajar Islam dihantar ke Eropah, seperti Rufa’ah At-Thahthawi (1826-1831) dan Khairuddin At-Tunisi (1852-1856) ke Paris. Pada tahun 1869, Al-Majallah Al-Adliyah diterbitkan oleh Sultan Abdul Aziz yang dilaksanakan di mahkamah civil/awam, hingga pemahaman kaum muslimin tentang Islam, akidah dan syari’atnya menjadi jauh dari Islam (Ittijahatu At-Tafsir Fi Al-Ashri Ar-Rahin, Dr. Abdul Majid Al-Muhtasib, hal. 1-4). Seiring dengan itulah, muncul tuntutan freedom of speech, demokrasi, pembangkang, parti pembangkang dan idea-idea kufur yang lain dalam dunia Islam, sehingga berjaya menjatuhkan Khilafah Islam.



Parti Berkuasa, Parti Pembangkang versus Parti Islam



Kedudukan parti yang berkuasa (parti kerajaan) dengan parti pembangkang ditentukan melalui pilihan raya. Iaitu, mana-mana di antara parti tersebut yang memenangi undi majoriti dalam pilihan raya, maka itulah parti yang berkuasa yang boleh memerintah kerajaan, sehinggalah setelah itu disebut sebagai parti kerajaan. Sedangkan parti pembangkang adalah parti yang kalah undiannya di dalam pilihan raya. Kadang-kadang parti tersebut mendokong garis panduan kerajaan yang dibuat oleh parti yang berkuasa dan kadang-kadang tidak bersetuju dengan garis panduan tersebut. Biasanya setiap parti masing-masing, sama ada parti kerajaan mahupun parti pembangkang mempunyai program tersendiri, untuk mencari dokongan daripada masyarakat dalam memenangi undi.

Biasanya parti berkuasa (parti kerajaan) akan bergabung dengan komponen yang lain agar boleh memenangi undi majoriti dalam pilihan raya, tanpa mempertimbangkan faktor keislaman, non-Islam, etnik dan sebagainya. Begitu pula parti pembangkang juga melakukan cara yang sama. Kerana, masing-masing sama-sama bertujuan untuk memenangi undi dalam pilihan raya. Dimana asas yang diikuti/rujuk adalah manfaat, bukan yang lain. Walaupun untuk memperolehi manfaat itu, masing-masing terpaksa menghalalkan segala cara. Setelah parti-parti tersebut melakukan undi pilihan dalam pilihan raya, maka hasil pilihan itulah yang akan menjadikan wakil-wakil parti tersebut mendapat tempat di dalam parlimen. Dimana jumlah kerusi parti dalam parlimen tersebut ditetapkan mengikut perolehan hasil undi tersebut. Siapa yang mendapat kerusi majoriti, maka ianya yang hampir pasti dapat menentukan garis panduan negara. Sehingga bagi mereka, pilihan raya menjadi penting untuk menentukan garis panduan (dasar) negara. Sedangkan dengan freedom of speech yang dianuti oleh negara pengikut sistem demokrasi, parti pembangkang akan sentiasa menentang hal-ehwal kerajaan untuk mendapatkan simpati rakyat agar boleh memenangi undi pilihan tanpa mempertimbangkan halal-haram. Inilah fakta tentang parti pembangkang dan parti berkuasa dalam sistem demokrasi.

Sedangkan parti Islam jelas berlainan. Pertama, mengenai dalil kewajipan mendirikan parti Islam adalah surah Ali Imran: 104, iaitu: "Hendaknya ada di antara kalian ‘umat’ yang menyeru pada Islam, melakukan amar ma’ruf dan nahi munkar. Dan mereka inilah orang-orang yang beruntung." Kata: "Hendaknya ada di antara kamu ‘umat’." yang dalam bahasa asalnya: "Waltakun Minkum Ummatun." adalah fi’il mudhari’ yang disertai dengan huruf: "Lam Li Al-Amri" (Lam yang berfungsi perintah). Disamping itu terdapat indikasi (qarinah) yang melarang untuk meninggalkan perintah tersebut, bahkan pelakunya diancam dengan siksa neraka (Q.s. Ali Imran: 105). Ini menunjukkan bahawa perintah tersebut adalah perintah yang tegas (thalaban jaziman) yang bermakna wajib. Akan tetapi wajibnya merupakan wajib kifayah, iaitu kewajipan yang hanya boleh dilakukan oleh orang-orang yang memenuhi syarat untuk melaksanakan kewajipan tersebut. Surah Ali Imran: 104 ini tidak boleh diertikan dengan maksud yang lain, sebab tajuk utama pembahasan ayat tersebut adalah kewajipan membentuk jama’ah, parti atau kelompok, dan bukan perintah agar ada di antara umat Islam sebuah umat. Kerana, surah Ali Imran: 110 menjelaskan bahawa umat Islam ini merupakan umat terbaik. Dari sini muncul pertanyaan, mengapa Allah masih memerintahkan agar membentuk umat, padahal umat Islam sudah merupakan umat terbaik? Tentu yang dimaksudkan itu adalah sesuatu yang berlainan diantara ‘umat’, dalam surah Ali Imran 110 dengan dengan ‘umat’ di dalam ayat 104. Dimana kalimat ‘umat’ di dalam ayat 104 ini adalah merujuk pada jemaah, parti ataupun kelompok.

Kedua, asas dan aktiviti parti tersebut haruslah didasarkan pada Islam dan tidak boleh menyimpang daripada Islam. Ini didasarkan pada sifat parti yang diperintahkan dalam surat Ali Imran: 104, iaitu: Menyeru kepada Islam, sama ada mengajak orang kafir masuk Islam ataupun mengajak orang Islam memulai kembali kehidupan Islam dengan menerapkan Islam secara kaffah (menyeluruh). Dimana untuk menerapkan Islam dan mengajak orang kafir masuk Islam secara efektif dan tepat adalah melalui negara. Sifat kedua: Menyeru pada kema’rufan dan mencegah daripada kemungkaran, sama ada menyeru pada rakyat biasa mahupun kerajaan, termasuk mencegah kemungkaran rakyat biasa ataupun kerajaan. Sebab, tidak mungkin parti tersebut menyeru pada Islam, menyerukan kema’rufan dan mencegah kemungkaran, sedangkan asas dan aktivitinya tidak bersumber daripada Islam, yang bererti bertentangan dengan sifat yang diperintahkan itu sendiri. Ini mustahil.

Inilah dasar yang menjadi asas kewajipan mendirikan parti Islam. Kerana itulah, maka seluruh aktiviti termasuk pendirian politiknya tidak boleh bertentangan dengan Islam, dan sentiasa akan diikat dengan halal-haram menurut syari’at Islam. Dalam menyuarakan pandangannya, ia tidak akan mengikut freedom of speech yang tidak diasas berdasarkan kaedah hukum Islam. Sebaliknya semua pandangan, pendapat dan pendirian politiknya akan sentiasa berasaskan hukum Islam.

Parti Islam akan menyuarakan pandangan dan pendirian politiknya sebagai satu kewajipan yang dilakukannya kepada kerajaan, jika kerajaan membuat dasar negara yang bertentangan dengan hukum Islam. Kerana memperbetulkan penguasa (muhasabah li al-hukkam) adalah fardhu kifayah yang harus dibawa/dipegang oleh parti Islam dan kaum muslimin., berdasarkan sabda Nabi :

"Penghulu para syahid adalah Hamzah bin Abdil Muthallib, serta orang yang berdiri di hadapan penguasa yang zalim, lalu menasihatinya kemudian ia membunuhnya." (H.r. Al-Hakim dari Jabir). Juga sabda Nabi: "(Sebaik-baik jihad) menyatakan kalimat yang haq di hadapan penguasa yang zalim." (H.r. Ahmad dan Ibnu Majah dari Abi Umamah Al-Bahili).

Sedangkan memberi usulan dan pandangan (syura dan masyura) adalah hak, bukan merupakan kewajipan yang dapat dilaksanakan dan tidak. Begitu pula bagi pihak kerajaan, boleh mengambil usulan parti atau menolaknya. Firman Allah: "Dan bermesyuaratlah kamu dengan mereka dalam urusan itu." (Q.s. Ali Imran: 159) hanya dikhususkan untuk orang Islam, bukan untuk yang lain. Disamping itu parti tidak semestinya menjadi anggota Majlis Umat, sebagaimana dalam sistem demokrasi. Dan, Majlis Umat pun bukanlah sebagai lembaga legislatif yang berfungsi membuat Undang-undang (Kanun) dan Pelembagaan (Dustur). Kerana ini hanyalah hak ketua negara (Khalifah) sama ada diambil melalui ijtihad-nya sendiri ataupun mengambil ijtihad orang lain.

Seorang ketua negara, juga tidak ada kaitannya dengan parti politik setelah diangkat menjadi ketua negara, meskipun sebelumnya dia merupakan anggota atau ketua parti politik Islam tertentu. Sehingga, semua parti politik Islam, sama ada parti yang sebelumnya merupakan parti ketua kerajaan ataupun bukan, akan mengambil pendirian politik yang sama terhadap kerajaan. Sebaliknya, ketua negara tidak akan mempunyai pendirian politik yang tidak adil terhadap parti-parti politik Islam yang sebelumnya bukan menjadi wadahnya. Dengan begitu Islam tidak mengenal parti kerajaan dan parti pembangkang. Sebab, kedudukan parti dalam Islam sama, dimana masing-masing tidak terkait dengan negara. Negara juga tidak boleh membubarkan parti tersebut, kecuali jika ia menyimpang dari Islam dan syari’atnya. Begitu juga, untuk mendirikannya tidak memerlukan izin khusus dari kerajaan, sebab parti tersebut berdiri untuk melaksanakan kewajipan. Dan untuk melaksanakan kewajipan tidak memerlukan izin sesiapapun, kecuali izin Allah (iaitu mengikut Pelembagaan ataupun Dustur hukum Allah).

Dalam Khilafah Islam, semua parti adalah sama, iaitu sama-sama Islam, tidak ada parti yang lain, sama ada yang didirikan berdasarkan asas perkauman, seperti Melayu, Cina, India, Arab atau yang lain. Orang non-Islam tidak mempunyai hak untuk membentuk parti politik. Mereka juga tidak berhak untuk memberikan pandangan dan usulan kepada kerajaan sebagai bahagian dari syura. Kerana, syura hanya merupakan hak orang-orang Islam (Q.s. Ali Imran: 159). Akan tetapi mereka tetap diberi hak untuk menyampaikan pengaduan kepada kerajaan atas kezaliman yang dilakukan oleh kerajaan kepada mereka. Sabda Nabi: "Sesiapa sahaja yang hartanya aku ambil (secara zalim), ini hartaku silakan ambil, dan sesiapa sahaja yang belakangnya aku sebat(secara zalim), ini belakangku, balaslah. Sebab sesungguhnya aku ingin bertemu Allah, dan tidak ada seorang pun yang menuntut kepadaku kerana kezaliman." Hadis ini bersifat umum sama ada untuk orang Islam atau non-Islam, masing-masing berhak menuntut balas kepada Nabi saw. Inilah hak politik orang kafir dalam Khilafah Islam. Sedangkan dalam hal yang lain, (kecuali akidah, ibadah, pakaian, makanan serta pernikahan) adalah sama dengan orang Islam. Mereka mempunyai hak politik yang sama.



Apakah dan Siapakah Pembangkang Dalam Negara (Khilafah) Islam ?



Dalam negara Islam, iaitu Khilafah Islam, orang atau kelompok yang disebut sebagai pembangkang hanya ada satu istilah, iaitu bughah. Lalu siapa yang disebut bughah menurut konsep fiqih Islam? bughah adalah sejumlah orang yang mempunyai ciri-ciri, antara lain:



(1) Membangkang pada negara Islam seperti tidak bersedia menunaikan hak, mentaati Pelembagaan (Dustur) atau melakukan aktiviti untuk menentang ketua negara;

(2) Adanya kekuatan yang boleh dimanfaatkan oleh bughah untuk mengambil kekuasaan;

(3) Memisahkan diri dari negara Islam, seperti revolusi bersenjata, gerakan pemisah, terorisma untuk mencapai tujuan politik.



(At-Tasyri’ Al-Jina’i Fi Al-Madzahib Al-Khamsah, I/148-150; Al-Jihad Wa Al-Qital Fi As-Siyasah As-Syar’iyah, Dr. Muhammad Khair Haekal, I/63-64; Al-Um, As-Syafi’I, IV/216; Al-Mughni, Ibnu Qudamah, X/52; Al-Muhallah, Ibnu Hazm, XI/97-98).



Dr. Muhammad Khair Haekal menjelaskan, bahawa masalah bughah ini berasal dari ayat: "Jika ada dua kelompok orang beriman saling berperang, maka damaikanlah di antara mereka. Jika salah satu kelompok tersebut membangkang (melakukan perlawanan) terhadap yang lain, maka perangilah yang lain yang membangkang sehingga golongan itu kembali kepada perintah Allah." (Q.s. Al-Hujurat: 9). Beliau menegaskan, bahawa bughah di sini mempunyai makna mutlaq yang tidak disertai taqyid (ketentuan ataupun syarat) apapun. Sehingga, aktiviti yang dilakukan oleh kelompok dimana pelakunya disebut bughah tidak disertai syarat apapun, iaitu kelompok yang melakukan pembangkangan untuk kepentingan dunia (Al-Jihad Wa Al-Qital Fi As-Siyasah As-Syar’iyah, I/64).

Orang Islam yang mempunyai pandangan berdasarkan ijtihad yang dilakukannya, yang berbeza dengan tabanni Pelembagaan (Dustur) hukum Islam yang diambil khalifah yang terdapat dalam Undang-undang (Kanun) dan Pelembagaan (Dustur) negara, tidak dapat disebut sebagai bughah, selama ia tetap melaksanakan tabanni khalifah, meskipun dalam kajian dan pengajarannya ia mengambil ijtihad-nya sendiri. Kecuali, jika orang tersebut melakukan ijtihad dengan dalil-dalil yang tidak dibenarkan oleh syara’, atau melakukan ijtihad yang sememangnya tidak boleh dilakukan, sebab sudah ada penjelasan nas. Contohnya, jika ada seorang ulama’ membolehkan tempat pelacuran dengan menggunakan kaedah: Akhaffu Ad-Dhararaini (Matlamat menghalalkan di antara dua keharaman, kerana mempertimbangkan lebih ringan bahayanya daripada yang lain). Sementara sudah ada nas yang dengan tegas melarang zina. Maka, ijtihad ulama’ tersebut dianggap menyimpang. Kerana kewajipan untuk mentaati Undang-undang (Kanun) dan Pelembagaan (Dustur) itu terbatas dalam masalah pelaksanaan (tanfidz) sahaja, tidak lebih. Dimana dalam masalah pengajaran (ta’lim) dan kajian (ta’allum) ia diperbolehkan mengambil pandangan yang lain. Ini didasarkan pada kaedah: "Perintah imam harus dilaksanakan, secara zahir dan batin." Juga kaedah: "Perintah imam boleh menghilangkan perbezaan (di kalangan masyarakat)." Kaedah ini digali dari ijma’ sahabat yang masing-masing hanya menuntut amal, bukan yang lain.

Orang yang mengambil alih kekuasaan, kerana ketua negara Islam telah meninggalkan syari’at Islam, dan secara nyata terbukti telah kafir (kufran bawwahan), setelah kekufurannya ditetapkan oleh mahkamah madzalim juga tidak dapat disebut sebagai bughah. Ini didasarkan kepada hadis Nabi:

"Apakah kami diperbolehkan untuk memerangi mereka, Ya Rasulullah?" Jawab Nabi: "Jangan, biarkan mereka selama mereka masih menjalankan puasa dan shalat." (H.r. At-Thabrani dalam Al-Kabir juga Ibnu Hajar Al-Haitsami dalam Majma’u Az-Zawaid, V/224). Puasa dan shalat di dalam hadis tersebut merupakan kiasan kepada penerapan syari’at Islam oleh ketua negara. Dalam riwayat lain: "Dan agar kami tidak mengambil alih urusan (pemerintahan) itu dari ahlinya, kecuali (kata baginda): ‘Jika kalian menemukan kekufuran yang nyata, dimana kalian mempunyai bukti yang jelas di sisi Allah." (H.r. Bukhari, hadis nombor 7055 dan Muslim, hadis nombor 1709).

Bahkan sebahagian ulama’ menyatakan wajib untuk mengganti penguasa yang menyimpang daripada syari’at ketika ia mengambil syari’at kufur sebagai syariat dengan kekuatan. Ini adalah pandangan Aisyah, Thalhah, Zubeir bin Al-Awwam serta sahabat-sahabat yang mengikutinya, Mu’awiyah dan sahabat-sahabat yang sependapat dengannya, juga merupakan pandangan Al-Hussein bin Ali, Abdullah bin Zubeir serta sahabat dan tabi’in yang mengikutinya (Al-Muhalla, Ibnu Hazm, juz IX hal. 362). Namun ini hanya berlaku pada saat negara tersebut adalah negara Islam, iaitu Khilafah Islam Ar-Rasyidah ‘ala Minhaji An-Nubuwwah, bukan pada masa ketika ini. Meskipun ketika ini merupakan masa fitnah dan kekufuran. Sebab konteks nas-nas di atas hanya ditujukan kepada khalifah (ketua negara) yang ada dalam Khilafah Islam.

Oleh kerana itu, orang yang melakukan social control terhadap penyelewengan yang dilakukan oleh ketua negara atau pengerusi kerajaan tidak dapat dipandang sebagai pembangkang (bughah). Juga orang yang mengambil alih kekuasaan dari tangan khalifah kerana ianya telah nyata-nyata kufur, tidak dapat disebut bughah. Begitu pula orang yang mempunyai pandangan yang berbeza dalam masalah hukum syara’ dengan Pelembagaan (Dustur) negara, menyampaikan dan mempelajari hukum syara’ yang tidak sama, juga tidak dapat disebut bughah. Selain, hal-hal di atas, sekiranya pembangkangan itu dilakukan tanpa kebenaran dari hukum syara’, maka itulah yang menurut fiqih Islam disebut pembangkang (bughah).



Tidak Ada Pembangkang Kerajaan Yang Sah



Dengan batasan dan pengertian bughah di dalam fiqih Islam di atas, maka Islam tidak memberikan kebenaran bagi aktiviti mahupun pelaku pembangkangan (al-bughyi). Dan tidak ada pembangkang negara yang sah dalam Islam. Demikian pula, Islam tidak akan memberikan tempat bagi terjadinya aktiviti dan pelaku pembangkangan dalam pengertian dan batasan-batasan syara’. Islam juga tidak akan membuka pintu bagi berkembangnya konsep pembangkang (opposition) dan parti pembangkang (opposition party), sebab ini merupakan produk tamadun dan way of life Barat yang kufur. Islam bahkan mengharamkannya, sebagaimana yang termaktub dalam makna keumuman ayat: "Sesiapa sahaja yang mengambil selain agama Islam sebagai agama (sebagai tuntunan ibadah dan ideologi), maka ianya tidak pernah diterima. Dan di akhirat, ianya termasuk kelompok orang-orang yang merugi." (Q.s. Ali Imran: 85), juga keumuman makna hadis: "Sesiapa sahaja yang menciptakan perkara baru dalam urusan (agama dan ideologi)-ku ini, iaitu perkara yang tidak berasas darinya (bid'ah), maka ianya harus ditolak." dalam riwayat lain: "Sesiapa sahaja yang melakukan perbuatan, yang tidak sesuai dengan ketentuanku (bid'ah), maka ianya wajib ditolak." (H.r. Bukhari dalam Fathu Al-Bari, VI/230; Muslim dalam Syarah Shahih Muslim, Imam Nawawi, XII/16; Ahmad dalam Musnad, Vi/146, 180, 240, 156 dan 270; Abu Daud dalam Sunan Abu Daud, V/12, semuanya bersumber dari Aisyah ra.).

Mengingat konsep ini merupakan konsep demokrasi kufur, maka orang Islam tidak diperbolehkan untuk mengambil, menyerukan dan menerapkannya dalam kehidupan mereka, termasuklah mempergunakannya dalam usaha memperjuangkan hak dan kewajipan mereka. Sebab, kaedah syara’ menyatakan: Al-Ashlu Fi Al-Af’ali At-Taqayyudu bi Al-Ahkami As-Syar’i (Hukum asal perbuatan manusia haruslah terikat dengan hukum syara’), sedangkan hukum amalan tersebut telah jelas haram. Disamping ada kaedah: Al-Ghayatu La Tubarriru Al-Wasilah (Tujuan tidak boleh menghalalkan segala cara).

Inilah ketentuan hukum Islam. Hukum Islam telah mengajarkan bagaimana untuk membentuk parti politik yang berasaskan Islam dan aktiviti yang sentiasa diatur berdasarkan hukum Islam. Parti politik ini mempunyai fungsi dan peranan untuk mendidik umat Islam agar mempunyai pemikiran politik yang agung. Iaitu melaksanakan seluruh syari’at Islam sama ada berkenaan dengan individu, masyarakat mahupun negara, melalui Khilafah Islam. Dan di sinilah peranan politik umat Islam sebelum berdirinya Khilafah Islam. Sedangkan pasca (selepas) berdirinya Khilafah Islam, parti tersebut bersama umat Islam sentiasa melakukan social control pada kerajaan dengan prinsip amar ma’ruf nahi mungkar, bahkan wajib mengambil alih kekuasaan jika Khilafah telah jelas menyimpang dari ketentuan syari’at Islam yang diterapkannya. Jadi, bukan dengan membentuk parti pembangkang atau kelompok pembangkang kerajaan, ataupun dengan bekerjasama dengan orang-orang non-Islam dengan matlamat menghalalkan segala cara untuk tujuan mencapai keredhaan Allah, iaitu tegaknya hukum Islam. Ini adalah mustahil.

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Tahniah Muhazam


Author:
Pek Dik
[ Edit | View ]

Date Posted: 10:02:03 10/17/05 Mon

Hahahahaha...SUITM memang lawak sunggoh. Tanhiah Muhazam. Banyak hujah anda telah membungkangkan hujah akal SUITM. Sampai la ni SUITM tak berguru lagi. Setakat tanya 2, 3 orang ustaz kampong, depa dah rasa cukup. Keh keh keh keh keh...lawak..lawak... lasly, dia nak memperlekehkah hujah Ulamak yang belajar tinggi spt Ustaz Rasul Dahri.

SUITM masih berputar2 dengan hujah lama. Malu lah skit. Apa?? You jeles ker SUITM?? jangan jeles... berguru dulu...go back and practis (tiru iklan malaysian idol keh keh keh keh). Nasehat yg baik supaya SUITM berguru..bukan apa, hujahnya sekarang memang memesongkan..malah sesat lagi menyesatkan. Tengok...bab hudud bughah hanya boleh dilaksanakan di Arab Saudi dan Brunei telah dicounter balik oleh Muhazam....tahniah sekali lagi utk Muhazam. Oppssss....jangan menggelabah dan jangan jeles pulak, jawab hujah Muhazam sampai habis dulu. Nak debat wat cara debat. Tu pon kalo you rasa you ni kuat... keh keh keh keh....sakit lah hati you sorang2....tak dapek deng nak nolong... keh keh keh keh keh...


[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Muhazam Celaka Bagi kamu..


Author:
seruan
[ Edit | View ]

Date Posted: 12:02:15 10/17/05 Mon

"Barang siapa yang keluar dari jamaah sekadar sejengkal maka sesungguhnya ia telah mencabut ikatan Islam dari lehernya sehinggalah ia rujuk kembali dan barang siapa yang mati sedangkan ia tidak berada di bawah pimpinan kepala negara dan jamaah maka matinya adalah mati jahiliah."
Hadis sahih riwayat Al-Hakim

M-Inilah satu lagi pembohongan besar daripada orang yang pernah berbohong atas nama Imam Bukhari. Kita sudah berikan pelbagai dalil yang sah dan valid untuk mengharamkan PAS secara mutlak. Persoalannya sekarang bukan dalil itu valid atau tidak, tetapi persoalannya adalah mereka yang tidak mahu menerima dalil itu kerana ianya terkena batang hidung mereka

S-Wahai Muhazan CELAKA BAGI KAU..Kerana Menuduh Orang Tolak hadis diatas pdahal yg DIPERTIKAIKAN BILA TUDUH PAS KENA KAH ATAU TIDAK BUGHAH PADAHAL NEGARA INI MENGAMALKAN KONSEP BERBILANG JAMAAH DALAM SATU PERLEMBAGAAN DIMANA KERAJAAN MENGAMALKAN PERKONGSIAN KUASA YG PM SENDIRI MEMPUNYAI KUASA TERBATAS DALAM SESUATU HAL.
DAN DALAM PERLEMBAGAAN YG BERTULIS DAN TELAH ADE COP KERAJAAN SENDIRI MENGATAKAN RAJA SEBAGAI KETUA NEGARA.DAN RAJA JUGA MEMPUNYAI KUASA TERBATAS....
celaka bagi kau meletakkan kami menolak hadis diatas..INI TELAH DITERANGKAN PANJANG LEBAR TERDAHULU OLEH Siswa UiTM.

"Arfajah ra. meriwayatkan katanya Rasulullah bersabda,
Barangsiapa datang kpd kamu sedangkan urusan kamu semuanya dalam tangan seorang laki2shaja,ia hendaklah memecahkan kekuatan dan jamaah kamu,maka bunuhlah akan dia."

M-Sila berikan manakah perkataan yg hampir membawa kpd makna pemberontakan itu. Kalau kau gagal, baik kau hentikan menjaja slogan kedajalan kau itu yang berbunyi "semua nas merujuk kpd gerakan bersenjata" atau "tiada nas yg haramkan menukar pemimpin secara aman

S-Celaka bagi kamu wahai Muhazam bila meletakkan orang Bughah mengikut hadis diatas padahal Negara Malaysia mengamalkan Konsep Perkongsian Kuasa yg telah Disepakati oleh Raja2/Sultan2,Pemimpin2 Politik,Ahli Agama dan cerdik pandai Ketika Musyawarah diantara mereka Untuk Pembentukan Negara Malaysia Merdeka.

Saye jugak bagi contoh...Seruan Date Posted: 12:39:55 08/26/05 Fri

Pek Dek...Jika dalil jelas mengatakan zina itu haram, tetapi kesepakatan ulamak kata halal berzina guna kondom, maka kami menolak kesepakatan, kami ambil dalil yg jelas.

Saye jawab...HANYE ULAMAK "MANGKUK" SAJE BUAT MACAM TU...

-Perkare Zina hanye boleh ditetapkan dan dijatuhkan setelah cukup syarat antarenya Dalam bab zina , perundangan Islam menetapkan memerlukan 4 saksi yang adil dalam melihat proses keretapi memasuki terowong. Kalau tidak mencukupi 4 saksi atau pun jika mencukupi tetapi keterangan saksi diragui adil maka tidak sah hukumannya.Apatah lagi jika saksi hanya sempat melihat keretapi tetapi pintu terowang masih jauh lagi.Begitu juga Bersumapah dengan nama Allah akan Perkara yg Di Lihat dsb.Begitu juga "Takzir" dsb.

Jadi dalam BAB MEMBUGHAHKAN PAS DAN SESIAPA SAJE ADELAH PANGANIAYAAN DALAM MENGGUNAKAN HUKUM ALLAH BERDASARKAN AYAT Al-Syura (42): 38

Orang-orang yang mematuhi seruan Tuhan mereka,melaksanakan shalat (dengan sempurna), serta urusan mereka diputuskan dengan musyawarah antara
mereka, dan mereka menafkahkan sebagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka.

Dan juga hadis Riwayat Imam Muslim,

"Kalian lebih mengetahui persoalan dunia kalian."

Dan Dikuatkan dengan Ayat ini..

“Dan sekiranya dua kumpulan orang beriman saling berperang maka damaikanlah antara kedua-duanya,jika salah satu kumpulan telah menceroboh ke atas
kumpulan yang lain maka perangilah kumpulan yang menceroboh itu sehingga ia kembali kepada Allah(dengan meninggalkan perbuatan menceroboh). Jika
ia telah kembali, maka damaikanlah kedua-duanya dengan adil dan berlaku saksamalah, sesungguhnya Allah suka orang yang melakukan kesaksamaan [
Al Hujarat}

MANE KITA NAK LETAKKAN AKAN DALIL DAN HUJAH DIATAS.ADEKAH DALIL DIATAS KITA PADAMKAN ATAS DASAR KITA GUNAKAN DALIL BUGHAH.

ADEKAH DALIL2 DIATAS DIGUNAKAN PADE HAK YG TERTENTU SAJE SEBAGAIMANE KITA GUNA HUJAH AYAT Al-Syura (42): 38
DALAM WAJIB PEMBUATAN DODOL DALAM BULAN PUASA INI MAKE BERMUSYWARAHLAH PARLIMEN BAGI HAL TERSEBUT.ADEKAH BEGITU PADE FIKIRAN KAMU.

Mengikut Hujah kamu dan Muhazam dsb tidak ade KATE KHUSUS DALAM PEMILIHAN PEMIMPIN dan Sejak Rsulullah wafat ade Pelbagai Care dilakukan dalam Pemilihan Pemimpin.Termasuk cadangan Sy Hasan yng suruh Berjan Muawyah beri Pimimpinan kpd Rakyat seprimana Pek Dik Menulis jawatan khalifah perlulah diserahkan kepada orang ramai. Muawiyyah melanggar perjanjian tersebut...

PERSOALAN SAYE HAL YG DAHULU DENGAN HAL YG MENDATANG...

HAL YG PERTAMA - SEPEKATAN SESUATU UMAT ITU ADENYE PEMILIHAN/PERTANDINGAN DALAM JAWATAN PEMIMPIN[Al-Syura (42): 38/Hadis Riwayat Muslim diatas]

HAL YG KEDUA YAKNI - MENDATANG - HARAM - MENUKAR/BERTANDING DSB DALAM JAWATAN PEMIMPIN.[dalil bughah yg diberi kamu]

JADI DISINI MESTI ADE KATE PUTUS YG BUKAN KERJA KITA SEBAGAI AWAM MENENTUKAN...KITA KENA IKUT PENDAPAT ULAMAK2 TERKINI YG FAHAM AKAN PERMASALAHAN TERKINI YG KITA LIHAT MEMPUNYAI PELBAGAI VERSI.ADE KATE BOLEH ADE KATE TIDAK BAK KATE TEPUK DADE TANYE SELERA MANA SATU YG KITA NAK IKUT.

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Jika Siswa UiTM rujuk Haron Din


Author:
Pek Dik
[ Edit | View ]

Date Posted: 17:04:17 10/14/05 Fri

Jika Siswa UiTM rujuk Haron Din, maka Haron juga akan rujuk kitab2 ulamak muktabar spt. Imam Nawawi, Athahawiyyah, Iman Al Ghazali (Ihya' Ulumuddin : ttg pemimpin itu naungan Allah, ketaatan kpd pemimpin lebih besar dari ketaatan ibubapa), Ibnu itu dan sebagainya. Keh keh keh keh... Tak percaya?? cayalah. Sama sahaja rujukan Haron Din spt mana kami disini. Tak percaya eik?? percayalah.. percaaayaaaalahhhhhhhaaahaha... lagu citi nurlahijah. keh keh keh keh keh...jangan maraaa...nanti lekas tua + kerepot + huduh pulak tuh... hehehehehe... keh keh keh keh...bye bye...

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Pembughah umat Islam lain didapati cuba memfitnah tulisan Imam Nawawi rah.a...


Author:
Siswa UiTM
[ Edit | View ]

Date Posted: 03:25:06 10/15/05 Sat

Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera,

Adalah diingatkan sekali lagi bahawa ketika hayat Imam An-Nawawi rah.a, sistem pemerintahan pada waktu itu sangat jauh bezanya dgn sistem pemerintahan yg ada di negara kita pada hari ini...

Terdapat pihak-pihak tertentu yg sangat ghairah mengolah tulisan Imam An-Nawawi rah.a. mengenai perlucutan jawatan ulil-amri sehingga mereka tertinggal sesuatu perkara yg menjadi asbab tulisan beliau itu...

Pada zaman Imam An-Nawawi rah.a, sistem pemerintahannya adalah bercorak monarki manakala hari ini pula bercorak demokrasi... Di bawah sistem monarki, perlucutan jawatan ulil-amri sukar berlaku melainkan menerusi pemberontakan bersenjata yang membawa kepada pertumpahan darah yg bukan kepalang...

Memandangkan pada zaman Imam An-Nawawi rah.a itu TIADA sistem pemerintahan lain yg dominan melainkan sistem monarki atau feudal itu jugak lah, takdak sistem lain lagi, maka Imam An-Nawawi pun menulis mengikut kerangka zaman tersebut & beliau TIDAK menyangka pun pemerintahan demokrasi boleh wujud pada hari ini (baca: TIADA nas yg mengharamkan mana2 amalan dalam sistem demokrasi yg tidak bercanggah dgn Islam)...

Menyedari bahawa operasi merampas kuasa ulil-amri pada waktu itu melibatkan gerakan persenjataan (baca: pemberontakan bersenjata dilarang oleh Baginda Nabi SAW) yg sangat-sangat mengerikan natijahnya sehingga membawa kepada pertumpahan darah yg sangat ketara, maka Imam An-Nawawi rah.a pun memfatwakan larangan merampas kuasa kerana mudharatnya yg sgt melampau tadi...

Ditegaskan sekali lagi bhw pada zaman tersebut, rampasan kuasa biasanya melibatkan:-


1. Gerakan persenjataan yg terang2 dilarang oleh syarak dan,
2. Mudharat yg sangat melampau sehingga meragut begitu banyak nyawa.


Maka, Imam An-Nawawi rah.a pun memfatwakan larangan ke atasnya kerana ia melibatkan 2 perkara tersebut bukannya kerana Rasulullah SAW melarang sebarang cubaan melucutkan jawatan ulil-amri spt yg ditohmah oleh sesetengah pihak di sini (baca: hanya gerakan persenjataan yg dirujukkan sbg HARAM oleh Rasulullah SAW)~~~

Justeru, barangkali di negara2 yg masih mengekalkan sistem monarki tersebut spt Arab Saudi & Brunei Darussalam, fatwa Imam An-Nawawi itu masih tertakluk kerana perlucutan jawatan ulil-amri di sana melibatkan 2 perkara asas yg dinyatakan sebentar tadi...

Mudah-mudahan pihak yg berkenaan itu TIDAK lagi lari atau terkeluar dpd skop yg ada dlm tulisan Imam An-Nawawi rah.a itu apabila membuat huraian...



Wallahua'lam...
Wassalam...

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Siswa UiTM Mensyirikkan Allah


Author:
Muhazam Mustapha
[ Edit | View ]

Date Posted: 09:58:39 10/15/05 Sat

Walau sedikit manapun sokongan diberi kepada PAS, natijahnya mati jahiliyyah, bukti:



"Barang siapa yang keluar dari jamaah sekadar sejengkal maka sesungguhnya ia telah mencabut ikatan Islam dari lehernya sehinggalah ia rujuk kembali dan barang siapa yang mati sedangkan ia tidak berada di bawah pimpinan kepala negara dan jamaah maka matinya adalah mati jahiliah."
Hadis sahih riwayat Al-Hakim



Kaum bughah bernama Siswa UiTM menulis:

Entah berapa kali saya sudah flash back hujah2 mereka & saya dapati TIADA satu pun yg betul2 valid di sisi Islam utk dijadikan hujah mengharamkan tindakan menukar ulil amri... Dan, entah berapa kali hujah2 mereka itu telah sempurna ditalkinkan oleh ramai pemforum di sini... Saya takde masalah nak talkinkannya sekali lagi!


Kita jawap:

Inilah satu lagi pembohongan besar daripada orang yang pernah berbohong atas nama Imam Bukhari. Kita sudah berikan pelbagai dalil yang sah dan valid untuk mengharamkan PAS secara mutlak. Persoalannya sekarang bukan dalil itu valid atau tidak, tetapi persoalannya adalah mereka yang tidak mahu menerima dalil itu kerana ianya terkena batang hidung mereka.

Kaum bughah bernama Siswa UiTM menulis:

Mereka begitu berleluasa mendakwa saya telah syahid... Saya tergelak shj melihat telatah mereka mendakwa saya begitu...


Kita jawap:

Memang kau dah syahid pun. Kau datang balik ni pun sebagai zombi je. Apabila kau terpaksa berbohong atas nama Imam Bukhari dan lepas itu terpaksa minta maaf, maka seluruh kredibiliti kau dan hujah sudah syahid.

Kaum bughah bernama Siswa UiTM menulis:

Para ulama' muktabar tersebut memberikan pendapat mereka agar menghindari tindakan melucutkan jawatan ulil amri... Ingin saya ingatkan, anda lupa atau buat2 lupa bhw semua pendapat tersebut perlu dibaca dgn 'kenapa mereka berpendapat begitu?'1 - mereka melarang jika ia membawa mudharat yg lebih besar dpd manfaatnya (secara automatik boleh ditolak jika manfaat lebih besar dpd mudharat)!2


Kita jawap:

1 Kenapa ulama muktabar mengharamkan melucutkan jawatan ulil amri ? Jawapan amat jelas: KERANA NABI MENGHARAMKANNYA DARI SEKIAN BANYAK HADIS-HADIS SAHIH. FULL STOP. SAMI'NA WA ATHO'NA, kata mereka.

2 Ini satu lagi kebathilan dari bekas pembohong. Mamat pendusta ini nampaknya selepas bertaubat dari satu dusta, dia buat seribu dusta baru.

Wahai pendusta, kaedah usul fekah "menolak mafsadah lebih besar utk mafsadah lebih kecil" hanya boleh digunakan apabila tiada dalil khusus untuk sesuatu kes. Kaedah ini hanya boleh utk mencari ijmak dan qiyas shj ATAU tatkala ulama itu cuba menerangkan KENAPA hukum itu diterbitkan oleh Al-Qur'an dan Hadith. TETAPI INGAT ! HUKUM YANG BERASAL TERUS DARI AL-QUR'AN DAN HADITH TETAP KEKAL TIDAK BERUBAH WALAUPUN ALASAN WUJUDNYA HUKUM ITU, BERDASARKAN PENERANGAN AKAL ULAMA SUDAH TIDAK WUJUD LAGI. INI KERANA AL-QUR'AN DAN HADITH TIDAK AKAN MANSUH SEHINGGA HARI KIAMAT

Cth:

Makan Babi hukumnya haram. Dalilnya direct drp Al-Qur'an dan hadith yang tidak pernah mansuh.

Kenapa ? (ulama cuba terangkan): Kerana babi adalah perumah pertama bagi parasit cacing pita yang akan menjadikan manusia yang memakannya sebagai perumah kedua dan kerana babi itu pembawa JE.

Tapi macam mana kalau babi itu bersih daripada caci pita dan JE ? Jawapan: Hukum makan babi TETAP haram.

Kenapa ? Kerana hukum itu berasal TERUS daripada Al-Qur'an dan Hadith, ia bukan berasal daripada huraian ulama yang cuba untuk mengupas kenapa babi itu haram. Hilangnya alasan (yakni tiadanya cacing pita dan JE) untuk sesuatu hukum (hukum haram makan babi) berdasarkan pandangan akal manusia, tidak akan memansuhkan hukum itu dari dalilnya (haram makan babi). Ini kerana hukum Allah tidak boleh difikir dgn akal.

Maka, balik kpd bughah:

Hukum menjatuhkan pemimpin adalah haram. Dalil:



Kenapa ? (ulama cuba terangkan): Kerana ia akan menyebabkan huru-hara dan pemberontakan berdarah yang banyak mengorbankan nyawa.

Tapi macam mana kalau kita ada kaedah baru untuk menukar pemimpin tanpa huru-hara ? Jawapannya: Sama seperti kaedah hukum babi tadi, HUKUM MENJATUHKAN PEMIMPIN TETAP HARAM.

Kenapa ? Kerana hukum itu berasal TERUS dari Al-Qur'an dan hadith, ia bukan berasal daripada huraian ulama yang cuba untuk mengupas kenapa menjatuhkan pemimpin itu haram. Hilangnya alasan (yakni tiada lagi pemberontakan bersenjata) untuk sesuatu hukum (hukum haram menjatuhkan pemimpin) berdasarkan pandangan akal manusia, tidak akan memansuhkan hukum itu dari dalilnya. Ini kerana hukum Allah tidak boleh difikir dgn akal.

Hukum agama sudah jelas. Hanya kaum bughah sahaja yang enggan patuh. Siswa UiTM kata pemimpin haram ditukar hanya dgn pemberontakan bersenjata kerana dia cuma rujuk hadith ini:



Tapi kita rujuk semua hadis2 lain termasuk yg sebelumnya di atas. Hadis terakhir ini adalah khusus utk kes pemberontak, tetapi bagi kes yang lebih umum termasuk kes menukar pemimpin secara pilihanraya, hadis sebelumnya adalah terpakai dan ianya lebih keras. SISWA UITM LANGSUNG TIDAK MEMPUNYAI HAK UNTUK BERKATA "DALIL TIDAK WUJUD" KERANA DALIL MEMANG BENAR-BENAR WUJUD.


Kaum bughah bernama Siswa UiTM menulis:

Sistem pemerintahan ketika ulama' tersebut hidup pula adalah sistem dinasti yg mana penukaran ulil amri yg zalim HANYA boleh berlaku dgn pemberontakan BERDARAH/BERSENJATA & mereka TIDAK pernah merasai sistem pemerintahan bercorak demokrasi hari ini yg kurang memerlukan pemberontakan ngeri tadi...

Justeru, TIDAK hairanlah jika mereka lebih cenderung utk berpendapat agar menghindari dpd melucutkan jawatan ulil amri memandangkan proses pd zaman mereka itu melibatkan pemberontakan bersenjata yg mana terang2 telah dilarang oleh Baginda SAW...


Kita jawap:

Ini juga BATHIL dan juga telah kita jawap banyak kali. Hujah ini juga hujah favorite seorang lagi peforum kaum bughah yang bernama Seruan yang juga tidak pernah menghiraukan jawapan kita yang berulang-kali itu.

Demokrasi wujud dari falsafah tamaddun Greek sejak zaman Bani Israel lagi. Julius Caesar adalah pemimpin Rom yang merupakan pemimpin pertama di dunia yg dilantik secara pilihanraya demokrasi sebelum lahir Nabi Muhammad saw lagi. Nabi sudah tahu hakikat ini. Bodohlah Nabi (baca: Bodohlah Allah) kalau mengeluarkan hukum haram menukarkan pemimpin hanya untuk kes pemerintahan monarki sahaja sedangkan demokrasi sudah wujud ketika hayatnya, atau seolah-olah Allah swt tidak tahu masa hadapan lalu mewahyukan hukum yang bakal mansuh bila demokrasi meluas di muka bumi.

Saudara-saudara sekalian, kalau kita nak gunakan formula ciptaan Siswa UiTM ini, iaitu hukum bertukar apabila keadaan zaman bertukar, maka kita dengan mudah boleh menghalalkan tidak berhukum dengan hukum hudud. Hukum hudud dilaksanakan di zaman dahulu kerana negara Islam tidak bermasyarakat berbilang agama. Sekarang negara Islam Malaysia ini mempunyai masyarakat berbilang agama yang mana Islam hanya 45% shj. So, hudud tidak boleh dilaksanakan kerana komposisi masyarakat sudah berubah. Huh ! Nampaknya merekalah skrg ni yang menolak hukum Allah.


Kaum bughah bernama Siswa UiTM menulis:

Zaman sekarang berbeza, TIDAK lagi melibatkan pemberontakan bersenjata sekaligus manfaat sudah menjadi lebih besar dpd mudharat...


Kita jawap:

Lihatlah sdr2 sekalian, lihatlah betapa tanpa sedikitpun rasa takut kepada Allah swt, Siswa UiTM telah meletakkan hukum akalnya lebih tinggi daripada hukum Allah dan dia telah dengan terang mengatakan bahawa hukum Allah tidak sesuai pada setiap zaman. Dia telah mensyirikkan Allah kerana telah meletakkan akalnya lebih tinggi drp hukum Allah.

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Mari kita kongsi bersama...


Author:
Siswa UiTM
[ Edit | View ]

Date Posted: 19:05:43 10/12/05 Wed

Manusia memang layak bergelar insan iaitu makhluk yg mudah lupa...

Pek Dik mudah lupa bhw dirinya sendiri telah menjadikan Muhazam sbg guru 'direct' nya yg pertama dlm menyelami penulisan2 ulama' muktabar... Dirinya TIDAK merujuk ulama' muktabar tersebut secara betul2 bersendirian TETAPI tetap berguru atau bersandarkan kpd org lain juga...

Malang bagi diri Pek Dik kerana memilih guru yg salah & ini memerangkap dirinya selaku si jahil yg sedang teraba2 mencari agamanya yg 'hilang' pd waktu tersebut... Lantas, dgn HANYA berbekalkan kejahilan itu, agak mudah bg pihak terbabit mengumpan dirinya dgn hujah yg 'dihias' spt ketua ajaran sesat memikat mangsa2nya... Keadaan diri Pek Dik semakin serius when he himself refuses to meet the opposite icon of that first-time 'direct' teacher!

Adalah sangat pelik sekali, Pek Dik boleh shj meluangkan masanya utk bertemu dgn Muhazam di MMU tetapi bakhil untuk meluangkan masanya bertemu dgn Prof. Dato' Dr Haron Din... Dia minta pula saya yg lebih jauh ini utk bertemu dgn ulama' muktabar tersebut & menceritakannya di sini...

Jika ada persoalan berbangkit dlm penceritaan saya itu nanti, saya kene pergi berjumpa beliau lagi... Entah berapa kali agaknya nanti... Justeru, Pek Dik sepatutnya menggunakan opportunity selagi masih belajar di UPM yg tak berapa jauh dgn Darul Syifa' utk berguru pula dgn ulama' muktabar tersebut... Dirinya akan lebih jelas nanti dgn berjumpa beliau sendiri dpd mendengar penceritaan dpd saya!

Sekiranya Pek Dik boleh sahaja meluangkan sejumlah masa tambahan utk bertemu dgn Muhazam & geng2nya di samping meluangkan BANYAKKK masa utk bertikam lidah (jika bukan lakonan) dgn mereka kat forum IM ini pula, takkan tak boleh buat perkara yg sama untuk berjumpa Prof. Dato' Dr Haron Din kot...!?


PERSOALAN FLASH BALIK HUJAH2 PIHAK LAWAN

Entah berapa kali saya sudah flash back hujah2 mereka & saya dapati TIADA satu pun yg betul2 valid di sisi Islam utk dijadikan hujah mengharamkan tindakan menukar ulil amri... Dan, entah berapa kali hujah2 mereka itu telah sempurna ditalkinkan oleh ramai pemforum di sini... Saya takde masalah nak talkinkannya sekali lagi!

Mereka begitu berleluasa mendakwa saya telah syahid... Saya tergelak shj melihat telatah mereka mendakwa saya begitu...

Para ulama' muktabar tersebut memberikan pendapat mereka agar menghindari tindakan melucutkan jawatan ulil amri... Ingin saya ingatkan, anda lupa atau buat2 lupa bhw semua pendapat tersebut perlu dibaca dgn 'kenapa mereka berpendapat begitu?' - mereka melarang jika ia membawa mudharat yg lebih besar dpd manfaatnya (secara automatik boleh ditolak jika manfaat lebih besar dpd mudharat)!

Sistem pemerintahan ketika ulama' tersebut hidup pula adalah sistem dinasti yg mana penukaran ulil amri yg zalim HANYA boleh berlaku dgn pemberontakan BERDARAH/BERSENJATA & mereka TIDAK pernah merasai sistem pemerintahan bercorak demokrasi hari ini yg kurang memerlukan pemberontakan ngeri tadi...

Justeru, TIDAK hairanlah jika mereka lebih cenderung utk berpendapat agar menghindari dpd melucutkan jawatan ulil amri memandangkan proses pd zaman mereka itu melibatkan pemberontakan bersenjata yg mana terang2 telah dilarang oleh Baginda SAW...

Zaman sekarang berbeza, TIDAK lagi melibatkan pemberontakan bersenjata sekaligus manfaat sudah menjadi lebih besar dpd mudharat...


Wallahua'lam...
Wassalam...

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Makhluk anti-bodoh lebih bengap drp bodoh


Author:
Muhazam Mustapha
[ Edit | View ]

Date Posted: 08:24:24 10/15/05 Sat

PAS Malah Lebih HARAM Daripada ZINA


Lihatlah saudara-saudara sekalian, kaum bughah TERAMAT TAKUT apabila kita memperkatakan hakikat bahawa Al-Qur'an dan Hadith telah mengharamkan mereka. Mereka amat takut dan teraba-raba mencari dalil untuk menolak hukum Allah.

Kaum bughah ni memang BODOH BEBAL. Tengoklah sahaja sorang makhluk yang memanggil dirinya "Musuh kebodohan Muhazam pula" menonggengkan KEBEBALANNYA. Jawapannya langsung tak boleh pakai dan bersimpang-siur. Dia sekadar melayan kemarahannya kerana kita menjelaskan kebenaran. Seperti mana-mana ahli bughah yang lain, semakin banyak dia tulis semakin banyak dia membogelkan kebodohannya sendiri.

Kita mulakan sedikit dahulu dengan bukti-bukti paling jelas tentang ketololan makhluq sekor ni. Dia tulis:

Ko ingat bila dapat pingat tu terus mutlak1 dia betul? Agong pun tak declare2 macam tu la. Kalau PM tu kau kata pemerintah tertinggi kenapa masih ada menteri rasuah? tak dengar cakap PM?3 Wajib taat tau. PM kata keadilan. Wajib taat tau! Tapi kau ?tafsir keadilan ikut suka mak bapak kau jer.4


Kita jawap:

1 Ooooo... dapat pingat tu bukan mutlak dia betul. So kalau Majlis Agama Johor declare tanpa dalil kata buku-bukunya menyeleweng, maka mutlaklah dia salah ? Mutlaklah Majlis Agama itu betul ? Macam tu ? Apa skala mutlak tak mutlak bagi kau ? Bagi kami skala mutlak atau tak mutlak adalah pada Al-Qur'an dan Hadith. Selagi majlis agama itu gagal memberikan bukti Al-Qur'an dan hadith, maka selama itulah Rasul Dahri tidak sesat (kerana kitab beliaulah yang banyak mengandungi dalil Al-Qur'an dan Hadith) dan selama itulah majlis agamalah yang gagal.

2 Oi MANGKUK ! Kalau dah bagi pingat tu tandanya dia telah terima Rasul Dahri sebagai tidak sesat la ! NGOOOOK !!!!! Tak kan dia nak bagi kat orang yang dia anggap sesat. Mangkuk hayun sungguh makhluq bernama "Musuh kebodohan Muhazam pula" ni. Pengiktirafan Perlis inilah yang merupakan tamparan hebat terhadap Majlis Agama Johor.

3 Hah ! Ini dia bukti paling jelas KETOLOLAN makhluk ni. Ada ke dia kata: disebabkan ada menteri yang rasuah maka PM bukan pemimpin tertinggi. Woi BENGONG ! Masalah pengikut PM tidak patuh perintahnya tidak ada kena-mengena dengan hakikat bahawa PM itu pemimpin tertinggi. Aku tak tahu mangkuk hayun sumbing jenis apa mamat sekor ni.

Kalau macam tu, maka Rasulullah bukan pemimpin tertinggi ummah sebab ramai umat Islam yang langgar perintahnya. Agong pun bukan pemerintah tertinggi sebab ramai menteri yang rasuah (ingat ! Pak Rampa kata Agong pemerintah tertinggi dan jemaah menteri itu dilantik olehAgong). Allah pun bukan pemerintah tertinggi seluruh alam sebab ramai manusia yang tak patuh perintah Allah. Inikah hujah bijak dari orang yang memanggil diri "musuh kebodohan" ? Jelas, para mahasiswa di sini mampu menilai kualiti otak udang mamat sekor.

Wahai mangkuk hayun, ini aku nak ajar sikit: Tinggi atau tidaknya pangkat pemerintahan seseorang itu tidak terletak pada patuh atau tidaknya orang bawahannya, tapi terletak pada BOLEH atau tidaknya dia mengambil tindakan ke atas mereka. Apabila ada menteri rasuah, PM boleh bertindak memecatnya - ini membuktikan PM lebih tinggi drp menteri. PM buat salah (contohnya tidak melaksanakan hudud) YDPA tidak mampu buat apa-apa - bukti bahawa YDPA TIDAK lebih tinggi drp PM.

Lihatlah saudara-saudaraku para mahasiswa sekalian. Lihatlah taraf pemikiran kaum bughah ini. Patutlah Rasulullah menjamin mereka ini mati jahiliyyah (mati bodoh @ bengap @ bangang @ biol).

4 Wahai BONGOK ! Buat sekian lamanya di dalam forum ini kami mengemukakan takrif keadilan mengikut Al-Qur'an dan Hadith. Apa Qur'an kata haram kami kata haram, apa yang halal kami kata halal. Tapi puak kaulah yang berdolak-dalil dan teraba-raba mencari alasan untuk menolak hukum Allah SEPERTI SISWA UITM YANG MENGATAKAN HUKUM BUGHAH (HUKUM HUDUD) TIDAK LAGI SESUAI DI ZAMAN INI KERANA ADANYA SISTEM DEMOKRASI. Bagi dia hukum Allah tidak sesuai untuk setiap zaman. Dia berpendirian bahawa hukum Allah tidak lengkap dan tidak ada dalil untuk demokrasi.


[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Siswa UiTM memang pemalas


Author:
Muhazam Mustapha
[ Edit | View ]

Date Posted: 07:31:44 10/15/05 Sat

Pemalas dan pembohong itu berkata:

Adalah sangat pelik sekali, Pek Dik boleh shj meluangkan masanya utk bertemu dgn Muhazam di MMU tetapi bakhil untuk meluangkan masanya bertemu dgn Prof. Dato' Dr Haron Din... Dia minta pula saya yg lebih jauh ini utk bertemu dgn ulama' muktabar tersebut & menceritakannya di sini...

Jika ada persoalan berbangkit dlm penceritaan saya itu nanti, saya kene pergi berjumpa beliau lagi... Entah berapa kali agaknya nanti... Justeru, Pek Dik sepatutnya menggunakan opportunity selagi masih belajar di UPM yg tak berapa jauh dgn Darul Syifa' utk berguru pula dgn ulama' muktabar tersebut... Dirinya akan lebih jelas nanti dgn berjumpa beliau sendiri dpd mendengar penceritaan dpd saya!

Sekiranya Pek Dik boleh sahaja meluangkan sejumlah masa tambahan utk bertemu dgn Muhazam & geng2nya di samping meluangkan BANYAKKK masa utk bertikam lidah (jika bukan lakonan) dgn mereka kat forum IM ini pula, takkan tak boleh buat perkara yg sama untuk berjumpa Prof. Dato' Dr Haron Din kot...!?


Jawapan kita:

Inilah dia tuan-tuan dan puan-puan sekalian, sikap tipikal kaum yang tidak hiraukan ilmu (Al-Qur'an dan Hadith). Dia lebih mengharapkan musuhnya untuk bersemuka dgn ulamanya dan kemudian memperolehi dalih2 yang sudah tentu tidak dipersetujui oleh musuhnya itu, daripada dia sendiri yang pergi mencari ilmu dgn mengadap ulama pujaannya itu demi menguatkan hujahnya sendiri.

Kaum bughah lebih rela dia jahil..... memang jahil pun.... dan lebih rela mendapat ilmu second hand drp ulamanya itu melalui musuhnya.... lepas tu kalau ilmu itu tidak memihak kpdnya, dia akan kata musuhnya itu berbohong pula.

Wahai Siswa UiTM, buat ke sekian kalinya kami bentakkan kpd kau: Harun Din itu adalah penyokong dan sumber hujah kau, dan kau yang nak berhujah dgn hujah2nya, maka kaulah yang sewajibnya mengadap dia, BUKAN kami. Sila pergi mengadap dia sendiri. Bukan kami yang laparkan hujah2 Harun Din. Kau yang kemarukkan hujah Harun Din. Soal jauh dekat tidak timbul. Soalnya: kau nak ilmu atau tidak ? Kalau kami mengadapnya kami akan bentak hujahnya kerana hukum Al-Qur'an dan hadith sudah jelas, dan hukum Harun Din akan diinjak-injak.


[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Siswa UiTM Memang Mudah Lupa


Author:
Muhazam Mustapha
[ Edit | View ]

Date Posted: 09:36:27 10/13/05 Thu

PAS Haram Sebagaimana Haramnya Zina


Mungkin Pak Rampa kecewa dengan tindakan Siswa UiTM kerana masih cuba mencucuk Muhazam. Pak Rampa sudahpun berhasil untuk mendiamkan Muhazam dengan cara tidak lagi aktif di dalam forum ini supaya Muhazam tidak lagi bermotivasi untuk menulis. Tapi nampaknya Siswa UiTM, yang merupakan antara manusia-manusia yang paling awal kecundang di laman ini, cuba menggugat kejayaan Pak Rampa.

Seperti Pek Dik, kita pun nak ucapkan selamat muncul semula kepada Siswa UiTM. Kalau Siswa UiTM nak flash back, kita pun nak flash back juga.

Siswa UiTM tulis:

Manusia memang layak bergelar insan iaitu makhluk yg mudah lupa...

Pek Dik mudah lupa bhw dirinya sendiri telah menjadikan Muhazam sbg guru 'direct' nya yg pertama dlm menyelami penulisan2 ulama' muktabar... Dirinya TIDAK merujuk ulama' muktabar tersebut secara betul2 bersendirian TETAPI tetap berguru atau bersandarkan kpd org lain juga...


Kita jawap:

Pek Dik pernah bersemuka dengan sekurang-kurangnya seorang ulama hebat - bukan Muhazam. Kau bila lagi nak jumpa Haron Din ?

Siswa UiTM tulis:

Malang bagi diri Pek Dik kerana memilih guru yg salah & ini memerangkap dirinya selaku si jahil yg sedang teraba2 mencari agamanya yg 'hilang'1 pd waktu tersebut... Lantas, dgn HANYA berbekalkan kejahilan itu, agak mudah bg pihak terbabit mengumpan dirinya dgn hujah yg 'dihias'2 spt ketua ajaran sesat memikat mangsa2nya... Keadaan diri Pek Dik semakin serius when he himself refuses to meet the opposite icon of that first-time 'direct' teacher!


Kita jawap:

1 Wahai Siswa UiTM, siapakah yang lebih teraba-raba daripada orang yang terpaksa berbohong menggunakan nama Imam Bukhari untuk menegakkan benang basah ? Masihkah kau ingat bahawa kau telah memperkosa Kitab Sahih Imam Bukhari dengan mengatakan kitab itu mengandungi nota kaki yang tak wujud yang menafikan maksud hadis beliau sendiri ? Ini 'teraba-raba' jenis apa nih ? Masihkah kau ingat bahawa kau terhangguk-hangguk meminta maaf setelah aku telanjangkan PEMBOHONGAN kau tu ?

Kalau Rafidah perlu meletak jawatan kerana banyak dan besarnya kesalahannya dalam kabinet, maka kau juga WAJIB letak jawatan sebagai pendebat di sini dek kerana kesalahan kau yang melibatkan elemen-elemen agama. Kau nampaknya masih tidak berkemaluan.

2 Hujah yang dihias ? Dihias dengan apa ? Kami tidak mengemukakan apa-apa di sini, wahai PEMBOHONG, melainkan hujah-hujah raw & plain daripada Al-Qur'an dan Hadith tanpa apa-apa perhiasan takwil akal-akalan. Sebaliknya pihak kaulah yang sibuk meludah dan menafikan hadith dengan takwil Undang-undang Lord Reid macam kau sendiri yang menyembah hukum demokrasi untuk menafikan Hadith dan 'menghias' hujah kau yang rapuh serangup maggi kering itu. Sila nyatakan mekap apa yang kami pakai wahai makhluk yang mempunyai rekod sebagai PENDUSTA. Jangan main sedap tulis


[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Teriam kasih Muhazam


Author:
Rusnizam Mahat
[ Edit | View ]

Date Posted: 23:26:14 09/21/05 Wed

Saya kini telah tersedar dan ingin bertaubat kerana telah menyokong PAS, yang perjuangan nya nyata sia-sia dan telah menyimpang jauh dari ajaran islam yang sebenar.Semuanya kerana gara-gara saya telah terserempak dengan sebuah laman web yang telah menginsafkan saya,bahawa kepercayaan saya selama ini adalah tidak benar sama sekali. Saya beuntung kerana laman web ini masih beroperasi dan banyak ilmu yang telah saya pelajari dari laman web tersebut walaupun dikatakan laman tersebut agak kontroversial.Ingat lah wahai penyokong2 PAS yang taksub,tanpa kerajaan yang ada sekarang, kita mungkin tidak sampai ketahap ini.Kadangkala saya terfikir, apa yang PAS sudah buat untuk anak-anak melayu,bangsa melayu dan apa sebenar yang diperjuangkan mereka? Terima kasih Muhazam, JIN dan kawan-kawan kerana telah menyedarkan saya....

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Siapa Sebenarnya Rusnizam???


Author:
Kak sampah
[ Edit | View ]

Date Posted: 11:24:35 10/13/05 Thu

Sebenarnya Rusnizam tidaklah begitu aktif sepanjang tahun ini (2005) postingnya hanya ada 4 termasuk yang telah saya dedahkan sebelum ini. Watak dan nickname juga berbeza iaitu Rusnizam Mahat (otomen81@yahoo.com) dan satu lagi Rusnizam Bin Mahat (rosnizam93@yahoo.com)

Memang di sini pemforum bebas menukar nickname dan email address tetapi kebanyakan lebih suka mengekalkan yang asal. Saya memerhatikan di antara watak Rusnizam Mahat (otomen81@yahoo.com) dan satu lagi Rusnizam Bin Mahat (rosnizam93@yahoo.com) banyak bezanya.

Detective Conan Melaporkan untuk Forum Politik Nasional Idealis Mahasiswa
"Jangan biarkan diri anda diselubungi sampah"






Subject: Tak habis2


Author:
Rusnizam Mahat (otomen81@yahoo.com)
[Edit]
--------------------------------------------------------------------------------
Date Posted: 02:25:41 08/08/05 Mon

--------------------------------------------------------------------------------
Tak habis lagi pasal Bughah??

Bosan.Banyak lagi masalah 2 besar yang berlaku di sekitar umat Islam, kenapa hanya fokus kepada Bughah semata2??Mana jalan penyelesaian nya jika hanya berkokok di sini???

[ Post a Reply to This Message ]





Jawapan ringkas terhadap Muhazam


Author:
Rusnizam Bin Mahat (rosnizam93@yahoo.com)
[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]
--------------------------------------------------------------------------------
Date Posted: 23:52:06 08/28/05 Sun
In reply to: Muhazam Mustapha 's message, "Apsal dgn Anwar ?" on 20:02:25 08/25/05 Thu

--------------------------------------------------------------------------------
Aku menyokong DEB ini di hapuskan kerana dasar ini sudah tidak lagi releven di kalangan orang melayu.Jika kita melihat 30 tahun yang lalu, mungkin dasar ekonomi Baru ini praktikal kerana melayu dulu jauh ketinggalan dari segi ekonomi.Ia juga merupakan sebahagian dari kontrak sosial yang di persetujui bersama.Tapi persoalan yang jelas, adakah dasar Ekonomi baru ini sesuai lagi dalam zaman ini dimana dikatakan orang melayu sudah mencapai tahap yang selesa?

Dalam islam sendiri menekankan konsep kesaksamaan dan keadilan di mana setiap umat manusia perlu di layan secara adil, tidak menzalimi antara satu sama lain, dan hak samarata tidak mengira bangsa dan agama.Penekanan harus di beri kepada pembasmian kemiskinan terlebih dahulu bukan hanya untuk membantu selintir golongan melayu yang kaya.Apakah rasional nya di sebalik mahu meningkatkan ekuiti 30 percent orang melayu itu?

Dalam masyarakat yg berbilang bangsa seperti malaysia, amatlah tidak wajar jika hanya keutamaan di beri kepada kaum melayu semata-mata.Melayu perlu berubah dari segi sikap dan mentaliti,seperti saranan yang dilemparkan oleh Ungku Aziz dalam keluaran Mingguan Malaysia yang lalu.

Apa yang jelas,dasar ini mahu diwujudkan semula cuma untuk menguntungkan segelintir golongan keparat melayu dan tidak lebih dari itu.Ini lah retorik yang cuba dibawa oleh Hishamuddin Tun Hussien.

Kepada Muhazam, telah jelas sekarang bahawa keadilan berpihak kepada Anwar.Beliau telah bebas dari pertuduhan yang memalukan itu dan saya masih tertunggu-tunggu ungkapan maaf dari saudara secara terbuka terhadap Anwar yang telah difitnah dengan begitu teruk,termasuk saudara sendiri yang telah memfitnah beliau dengan pelbagai tuduhan.

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Maka buat ke sekelian kalinya Muhazam ...


Author:
Kak sampah
[ Edit | View ]

Date Posted: 10:57:04 10/13/05 Thu

Kononnya mengatakan Rusnizam Mahat dah join depa dengan sandiwara-sandiwara posting ciptaan mereka.

Kita tengok balik kronologi posting terakhir Rusnizam

Sebelum

Subject: Belum lagi Muhazam...


Author:
Rusnizam Mahat
[ Next Thread | Previous Thread | Next Message | Previous Message ]
--------------------------------------------------------------------------------
Date Posted: 22:42:20 09/18/05 Sun
In reply to: Muhazam Mustapha 's message, "Menjawap Kak Sampah: PKMM Sudah Membaiah UMNO" on 01:18:00 09/10/05 Sat

--------------------------------------------------------------------------------
Pemimpin-pemimpin yang dinyatakan sebagai ‘hero’ kemerdekaan pernah memberikan khidmat (makan gaji) dengan kerajaan penjajah
Anak Muda di Malaysia seharusnya tahu bahawa pemimpian PKMM (Partai Kebangsaan Melayu Malaya) seperti Mokhtaruddin Lasso, Ahmad Boestaman, Dr Burhanuddin al-Helmi, Ishak Haji Mohammad (Pak Sako), Arshad Ashaari, Dahari Ali , Baharuddin Tahir,Khadijah Ali, Ibrahim Karim, Kamarulzaman Teh( Pak Zaman),Abdul Rahman Rahim dan ramai lagi telah memainkan peranan yang penting dalam perjuangan menuntu kemerdekaan.
Partai Kebangsaan Melayu Malaya(PKMM) ditubuhkan pada 17 Oktober 1945 di Ipoh , Perak , setahun sebelum UMNO ditubuhkan. Pemimpin pengasas terdiri dari Mokhtaruddin Lasso, Ahmad Boestaman and Dr. Burhanuddin al-Helmi(kemudiannya menjadi Presiden PAS). Objektif
PKMM adalah untuk memperjuangkan Negara yang merdeka, bebas dari pengaruh kuasa Koloni British. Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (AWAS) dan Barisan Tani Se-Malaya (BATAS), Majlis Agama Tertingga Se-Malaya (MATA)adalah merupakan sayap dibawah PKMM dalam perjuangan menuntut kemerdekaan PKMM menghantar perwakilan antara terbesar dalam Kongres UMNO 1- 4 Mac 1946 di Kuala Lumpur dan telah membawa usul untuk ‘ menolak Malayan Union dan mendesak agar Malaya dimerdekakan sepenuhnya”.Malangnya, usul tersebut telah ditolak oleh kongres yang meyebabkan kesemua delegasi PKMM keluar dari kongres pada hari ketiga sebagai tanda protes. Pemimpinnya telah terus berusaha dalam perjuangan memerdekakan Malaya sepenuhnya, berbeza dengan pemimpin konservatif UMNO yang hanya mahu mempertahankan status mereka.
British pada ketika itu memulakan gerakan untuk menghentikan kemaraan PKMM dan ahli API pada 1948.Ramai diantara pemimpin dah ahli berhaluan kiri ditahan dan ada diantara mereka berjaya melarikan diri dari polis dan masuk kehutan dan menyertai kumpulan pemberontak diketuai oleh MCP.Ini telah menyebabkan berlakunya pembersiahn politik yang segera dipenuhkan oleh UMNO dengan restu pihak British.MCA dan MIC kemudiannya telah ditubuhkan selepas kewujudan UMNO dengan galakkan dari pihak British.


Selepas



Subject: Teriam kasih Muhazam


Author:
Rusnizam Mahat
[Edit]
--------------------------------------------------------------------------------
Date Posted: 23:26:14 09/21/05 Wed

--------------------------------------------------------------------------------
Saya kini telah tersedar dan ingin bertaubat kerana telah menyokong PAS, yang perjuangan nya nyata sia-sia dan telah menyimpang jauh dari ajaran islam yang sebenar.Semuanya kerana gara-gara saya telah terserempak dengan sebuah laman web yang telah menginsafkan saya,bahawa kepercayaan saya selama ini adalah tidak benar sama sekali. Saya beuntung kerana laman web ini masih beroperasi dan banyak ilmu yang telah saya pelajari dari laman web tersebut walaupun dikatakan laman tersebut agak kontroversial.Ingat lah wahai penyokong2 PAS yang taksub,tanpa kerajaan yang ada sekarang, kita mungkin tidak sampai ketahap ini.Kadangkala saya terfikir, apa yang PAS sudah buat untuk anak-anak melayu,bangsa melayu dan apa sebenar yang diperjuangkan mereka? Terima kasih Muhazam, JIN dan kawan-kawan kerana telah menyedarkan saya....


konon-kononnya selepas 3 hari Rusnizam telah berubah dan "insaf" untuk menyokong perjuangan umno dengan hanya sebuah laman web. Selepas itu Rusnizam terus "hilang" dari Forum Politik Nasional Idealis Mahasiswa dan mungkinkah watak ini akan "muncul" kembali dan berperanan seperti PekDik sekarang. Ya ini juga dipanggil politik kan. Syabas!!! Sungguh sampah cara mereka berpolitik kan!!!

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: jangan percaya pek dik dia agen umno


Author:
aaaa
[ Edit | View ]

Date Posted: 13:12:32 10/12/05 Wed

pek dik adalah memang agen umno manusia upahan! saya aada terdengar cerita pek dik telah diupah dengan tawaran yg lumayan utk berpura-pura menjadi orang pas!
berhati-hatilah dengan helah umno ini!!!
amaran untuk orang-orang pas sekelian! debat disini adalah debat olok-olok umno ala debat putrajaya diera mahadir demi untuk memperdayakan orang-orang pas!
kita sebenarnya tertipu oleh manusia munafik seperti pek dik!
pek dik engkau memang hipokrit! musang berbulu ayam!
engkau tamakkan ganjaran dunia!

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Mari pakat sokong Kerajaan Sampah...


Author:
Kak sampah
[ Edit | View ]

Date Posted: 11:53:39 10/13/05 Thu

Bagi rakyat kebanyakan isu kontroversial AP seolah sudah tenggelam. Biarpun ramai yang masih belum berpuas hati namun hakikatnya menteri berkenaan telah pun menyerah diri ke parlimen. Ahli-ahli parlimen yang sebelumnya berkepak dan berkokok akhirnya terpaku semacam sudah berpuas hati.

Menteri yang petah dan keletah itu seolah telah memukau semua yang hadir. Walaupun Ketua Pembangkang berkali-kali mahu menganggu beliau, namun akhirnya ketua pembangkang pula yang dilihat keterlaluan dan biadap. Menteri berkenaan dengan berani mengancam mahu menghumban Pengerusi DAP itu ke kolam.



Tapi rupanya tidak berakhir disitu isu yang penuh tandatanya dan berkeladak dengan ketidaktelusan itu.

Dalam akhbar tempatan hari ini, bekas PM yang merupakan pencetus utama yang membongkar skandal AP ini terpaksa bersuara sekali lagi. Walaupun telah tidak berkuasa, walaupun telah bersara dari jawatan kerajaan dan politik, Dr M muncul ke hadapan kerana pada beliau isu ini tidak boleh dan tidak patutu selesai begitu sahaja.

Kata-kata beliau pedas, lebih pedas dari waktu pertama membongkar skandal ini dahulu. Antara lain THE STAR memetik beliau sebagai berkata:

On the approval of NAZA cars as national cars, I think MITI knows very well that it had approved it and you know the cover-up is wrong.

Kelulusan kereta NAZA sebagai kereta nasional, saya berasa MITI tahu yang ia yang meluluskannya, menyembunyikan perkara ini adalah salah.

The Government must not cover up and lie to the public, its wrong. The Government knows that it was MITI that approved it and not me. Any attempt to cover-up is very bad.

Kerajaan tidak boleh menyembunyikan perkara ini dan berbohong kepada rakyat. Kerajaan tahu bahawa MITI lah yang telah meluluskan perkara ini dan bukannya saya. Sebarang usaha untuk menyembunyikan perkara ini adalah suatu yang sangat jahat.

This is especially important as we know believe in transparency.

Perkara ini sungguh penting memandangkan kita sekarang bercakap berkenaan ketelusan.

Dan apabila ditanya adakah beliau berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh menteri berkenaan di parlimen berhubung isu ini, Dr M berkata:

And unfortunately the PMs also did not ask the right questions.

Dan malangnya ahli-ahli parlimen pula tidak bertanya soalan-soalan yang tepat.

Nampaknya dengan kenyataan bekas PM ini, isu ini hangat dan berasap kembali. Kini Dr M bukan sekadar menyerang ketidaktelusan rafidah malah pihak kerajaan pimpinan Pak Lah turut dipertikaikan. Demikian juga sumbangan ahli-ahli parlimen.

Jika seorang bekas PM boleh dengan yakin dan berani menuduh yang kerajaan yang berkuasa hari ini telah MENIPU maka kredibiliti kerajaan BN di bawah pimpinan Pak Lah sungguh tercabar, dan tidak ada orang lain yang boleh mernjawab pertuduhan ini melainkan Pak Lah sendiri.

Takkanlah seorang negarawan berstatus bekas PM tergamak mahu menipu rakyat jelata!

Saya kira dengan kenyataan Dr M ini kerajaan BN pimpinan Pak Lah kini dilanda krisis keyakinan yang terbesar dalam sejarahnya. Benarkah menteri berbohong di parlimen, benarkah kerajaan menyembunyikan kebenaran dari rakyat, benarkah kelulusan kabinet tidak diperolehi untuk menganugerahkan Naza status kereta nasional?

Rakyat ingin tahu, jangan sekadar mengaku telus tetapi kelabu luar dan dalam.

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Masih menunggu Rusnizam


Author:
Muhazam Mustapha
[ Edit | View ]

Date Posted: 08:25:29 10/13/05 Thu

PAS Haram Sebagaimana Haramnya Zina


Kita menghargai sikap baru Rusnizam yang berterima kasih kepada perjuangan kita untuk menegakkan dan menyebarkan hakikat hukum bughah kepada seluruh ummah. Tapi kita juga tahu pegangan Sdr Rusnizam yang amat mengagungkan Anwar Ibrahim.

Adakah saudara masih bersikap sedemikian terhadap Anwar ? Kalau benar saudara sekarang sudah faham hakikat hukum bughah, maka sausara patut faham bahawa Anwar masih lagi bughah walaupun bukan jenis bughah PAS.

Kita masih menunggu penjelasan dan perincian dari saudara Rusnizam tentang semua ini, termasuk juga tentang alamat website yang dia katakan telah membuka matanya itu.

Muhazam

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Saya simpati dengan keadaan Pek Dik sekarang...


Author:
Siswa UiTM
[ Edit | View ]

Date Posted: 01:09:29 10/12/05 Wed

DENGAN ANDAIAN BAHAWA PEK DIK TIDAK PERNAH BERPURA-PURA SEBAGAI PENYOKONG PAS...

Mula2 sekali, ingin saya ucapkan selamat tinggal sekali lagi kepada Pek Dik yang begitu mudah merelakan dirinya terpedaya dengan pihak lawan (jika sebelum itu anda betul2 pendokong PAS yg bersaksikan Allah, seluruh penghuni langit & bumi)... Ma'assalamah wa ilalliqa'...

Sepertimana yang telah saya tegaskan sebelum ini bahawa TIADA nas yang secara SPESIFIK & JELAS melarang umat Islam dpd menukar pemimpin, khasnya yang secara terang telah jauh menyimpang dpd aturan agama Islam... Dan, pihak tertentu tersebut masih gagal mengemukakan nas yg secara SPESIFIK & JELAS dalam perkara ini!!

Nas2 yang mereka kemukakan bertimbun2 itu hanyalah:-


1. Nas yang melarang pemberontakan BERDARAH ke atas penguasa tertinggi,

2. Nas yang menyatakan bahawa umat Islam masih wajib mematuhi perintah yang TIDAK bertentangan dgn Islam sekalipun penguasa tertinggi itu begitu jahat - hanya pada persoalan status titah perintahnya (samada masih valid atau unvalid) shj, TIDAK pula dinyatakan kewajipan utk terus kekalkan jawatan penguasa tersebut!!


Maka, jelaslah bahawa mereka hanya menokok tambah nas2 berkenaan...

Apabila nas2 tersebut merujuk kpd persoalan TITAH PERINTAH penguasa tertingi yg begitu jahat itu valid atau unvalid, mereka meraban sampai ke pengekalan jawatan pulak... Kan dah jauh menyimpang tu!?

Besar betul fitnah bughah mereka ke atas PAS... Pek Dik, daripada terang, kau dah jadi gelap... Apa nak dibuek lagi, kau sendiri yg memilih untuk terpedaya dengan hujah tokok tambah mereka tu~

PAS TIDAK melancarkan perang berdarah/bersenjata ke atas kerajaan YDPA & tetap berusaha melaksanakan titah perintah Baginda yang valid di sisi Islam sekalipun Baginda TIDAK menunaikan kewajipan melaksanakan syariat Islam yg qat'ie... Perkara yg sama juga berlaku terhadap PM yg pihak tertentu dakwa sebagai lebih atas dpd YDPA!

So, apo masalahnye sampai pantas betul tangan tu menuding jari membughahkan PAS nih?? Mereka nak kene talkin berapa kali agaknye dalam bab membughahkan org lain nih??

Rugi bagi Pek Dik memilih untuk bertukar wajah kepada UMNO kerana begitu mudah termakan dengan hujah TOKOK TAMBAH mereka itu... By the way, hilang Pek Dik seorang, berpuluh2 yang datang untuk mengganti tempatnya~

Apapun, saya sentiasa mendoakan Pek Dik sempat menyesal bersama dgn jamaah spt UMNO sebelum nyawa anda TIBA DI KETONGGOROKAN...

Anda terpedaya dgn hujah TOKOK TAMBAH mereka kerana anda masih jahil dalam hal ini pd waktu itu... Org yg jahil tapi begitu gilakan agama, mmg itulah jadinye jika salah tempat utk berguru secara direct (itupun jika benar Pek Dik adalah org yg gilakan agama & pendokong PAS pd waktu itu)...

Nasihat saya, anda usahakan utk berjumpa dgn Prof. Dato' Dr. Haron Din Al-Hafiz... Anda pun belajar kat UPM yg tak jauh sangat dengan Darul Syifa' kat Bangi tu... Anda akan lebih jelas lagi nanti dlm persoalan ini~

Masih belum terlambat untuk Pek Dik menyesal kerana bersama dgn UMNO!!

"SELAMAT BERPUASA"

"SELAMAT MERAIKAN BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK YANG MULIA"

Wallahua'lam...
Wassalam...

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Debat lama Pek Dik vs JIN dan Muhazam : Awal Nov 2003


Author:
Pek Dik
[ Edit | View ]

Date Posted: 20:13:24 08/26/05 Fri

Assalamu'alaikum w.b.t,

Saya datang tidak lama. Hanya menjenguk dan meng'copy-paste'kan artikel lama saya sewaktu saya masih berada dalam kelompok PAS(Parti Al Bughah Se-Malaysia). Sekarang ini maklumlah, kelas pek sangat, assigment mak oi bapak ikan talapia wal beruang ko banyak nak mampos. Saya berdebat sekadar serasional yang mungkin dengan Jin dan Muhazam. Disamping memberikan lontaran2 pendapat dan pandangan yg mungkin pada ketika itu bermain dengan akal sendiri, dan lebih kepada mainan logik alias mantik. Soalan2 dan pandangan2 saya telah dijawab oleh Jin dan Muhazam, FULL. Saya kalah, terpelanting ke andromeda. Semoga ia boleh menghiburkan para pengunjung yang baru tiba di laman ini...ketahuilah, saya dulu memang PAS(sempat bersama2 Pak Rampa, Siswa UiTM, Rusnizam Mahat, Khattab, dan Zul UIA. Kini, saya bersama kerajaan UMNO/BN. Sekian. Wassalam... takbir!!!!





DEBAT LAMA PEK DIK VS JIN DAN MUHAZAM : AWAL NOVEMBER 2003




“NO BODY is PERFECT” – Pek Dik



Assalamualikum w.b.t,



:) Ya, JIN. Terima kasih diatas penerangan yang panjang dan jelas dalam posting yang lalu. Bila saya baca pun naik letih jugak...tak tau lah bagi orang yang menaip itu pula. ;) dengan kata lainnya "BERAT MATA Pek Dik MEMANDANG, BERAT LAGI BAHU JIN DAN MUHAZAM MEMIKUL!"



Terlebih dahulu saya ingin meminta maaf kerana lambat membuat posting terbaru. Memandangkan sumber kewangan yang terhad [ooppss...tambah skit utk 2004/2005 saya main free aje internet hehehehe], saya tidak boleh untuk online setiap masa. Memandangkan masa juga agak suntuk, kuliah pun bertimbun2. Kalau nak ke Ciber Cafe, saya perlukan berkenderaan untuk keluar dari kolej. Itupun nasib baik pihak HEP sediakan bas. So, boleh lah jugak nak online skali skaler.



OK, Saya kagum dengan JIN dan MUHAZAM yang ISTIQAMAH dalam berdebat di forum ini. Rupanya JIN dan MUHAZAM dah lama dah dok berdebat dalam forum ni...kalo tak silap saya, mengikut achieves 10 tu : pada awal bulan february 2003(JIN dan MUHAZAM dah ada dah, lawan mereka berdua kalau tak silap saya ialah AL-RIJAL). kehadiran saya cuma adalah KEBETULAN dan baru sahaja. Sedikit sebanyak seronok jugak beri pandangan. Orang nak terima atau tidak, itu hak dan penilaian masing2. Dalam posting yang lepas, saya dah cakap saya adalah 'MAT METAL' dan tak layak bercakap soal agama.



Nampak gaya, implikasi dan 'kesan' tersalah pilih 'pro' mana2 pertubuhan adalah besar sekali. Terutama sekali apabila ia melibatkan 2 parti politik yang bertelagah di Malaysia ini. Kedua2 parti tersebut adalah ISLAM. Maka, dengan sebab itulah saya memilih saya adalah 'pro-ISLAM' walaupun kita sendiri ada fikrah masing2...Saya adalah islam walaupun fikrah saya seperti jugak rakan2 remaja yang lain. Ada yang pro-HIP HOP, SKINHEAD, GRUNCH, SKA, METAL dan sebagainya. Dan mereka semuanya adalah terdiri daripada orang2 MELAYU ISLAM(di malaysia).



Yang penting, MOTIF kehadiran saya adalah untuk menjadi PENDAMAI kepada puak2 yang bertelagah. Bila kita lihat orang2 MELAYU ISLAM kita bertelagah, peluang untuk orang2 bukan melayu islam untuk menguasai kita adalah mudah sekali. Mereka tidak perlu bersusah payah untuk memecah belahkan kita, kerana apa?? Kerana kita sendiri yang mencari perpecahan itu. Mereka yang saya maksudkan ialah sesiapa sahaja termasuklah "ca, ya, nun, alif" dan orang2 yang anti-MALAYSIA atau anti-MELAYU(terutamanya Zionis, amerika, australia dan lain2).



Saya kagum apabila Bekas Perdana Menteri kita, Tun Dr. Mahathir Mohammad telah mengecam orang2 "ca, ya, nun, alif" supaya jangan menimbulkan bibit2 perkauman di negara kita. Kesannya jelas, orang2 "ca, ya, nun, alif" faham dan terpaksa akur...kerana apa mereka akur? APAKAH KUASA YANG BERJAYA MENYEBABKAN MEREKA AKUR?? itu tak lain dan tak bukan adalah kuasa POLITIK! Itulah kuasa melayu islam kita di malaysia yang MASIH UTUH dan BERTENAGA. Jika kita hilang kuasa POLITIK, MANA lagi kuasa yang dapat membantu kita(melayu islam) dan semua rakyat kita?? Kuasa ekonomi melayu...kita 'FAILED'. Orang2 "ca, ya, nun, alif" yang ramai pegang ekonomi malaysia. Jadi apa yang kita ada lagi? POLITIK lah yang masih kita pegang lagi. Itu sebabnya saya tertarik untuk turut memberikan pandangan didalam forum ini supaya kita tidak menjadi SETERU disebabkan perbezaan IDEOLOGI yang wujud dewasa ini. Kita adalah MAHASISWA! Saya memang ‘ANTI’ orang yang bertelagah mengalahkan ORANG POLITIK itu sendiri!



MAKA, JIN PUN BERKATA :



"kami berada di pihak yang benar.PAS dan Keadilan bukanlah di pihak yang benar." - JIN.



Saya nak taulah skit sebanyak tentang tulisan JIN diatas tu. Apakah maksud 'KAMI' itu?



Adakah maksud tersirat 'KAMI' itu ialah PENDAKWAH atau UMNO atau PAS(dalam diam) atau diri JIN sendiri? Jika itu pandangan jin sendiri, maka sepatutnya perlu guna 'saya' atau 'aku'. Oh, mungkin jugak 'KAMI' itu merujuk kepada JIN dan MUHAZAM? Kalau betul2 JIN itu berdakwah, kenapa JIN seolah2 nampak seteru dengan PAS? atau JIN sengaja buat2 anti-PAS? Atau JIN sendiri mungkin orang2 PAS yang bertopengkan pro-anti PAS? Kalo JIN ini betul2 PENDAKWAH, mungkin JIN jugak tak keberatan untuk mengkritik sedikit sebanyak tentang apa yang dilakukan oleh pemerintah terhadap hukum islam. emmm...tak apa lah, kita abaikan soalan2 tu. Kita semua adalah pendakwah. Dengan kata lainnya, semua umat islam adalah PENDAKWAH.



Kita dapat lihat semasa kedatangan PARAMEWARA(pada masa tu BUDDHA) ke kota melaka dan kemudiannya ditabalkan menjadi sultan melaka(PELUK ISLAM). Dengan kata lainnya baginda memeluk islam dan nama baginda ialah MEGAT ISKANDAR SHAH. Kita lihat pengaruh DAKWAH atau POLITIK ISLAM didalam kepimpinan adalah hebat dan memberangsangkan, dimana rakyat lebih senang untuk memeluk agama islam disebabkan pemimpin mereka memeluk agama islam selain daripada dakwah ke kampung2, hasil perkahwinan dan sebagainya.



Dengan kata lainnya, ISLAM itu mudah diterima pakai oleh rakyat apabila pemerintah itu memeluk islam dan melaksanakan hukum2 berkaitan dengan islam. Besarnya PENGARUH POLITIK dalam membantu meningkatkan syariat ISLAM.





Ya, saya bukan anak usrah PAS, bukan juga anak usrah PMI dan bukan juga anak usrah UMNO. Saya adalah saya(melayu islam). Bagi saya, saya mahu lihat mahasiswa perlu meletakkan diri mereka sebagai PENDAMAI kepada pemimpin2 kita yang bertelagah. Ok, saya mengaku SALAH coz banyak sangat mengkritik UMNO dan nampak sangat macam pro-PAS.



Saya mengaku, saya memang jahil agama. Tapi sejahil2 saya pun, saya tak sanggup untuk menghina hukum islam itu sendiri walaupun fikrah saya sedikit sebanyak bertentangan dengan kehendak agama islam. Jahilkan saya ni! Memang pun!



Maaflah, mungkin orang lain ada contoh hadith atau ayat al-quran sekiranya seseorang itu menghina pemimpin mereka sendiri. Itu pun kalau kita ‘ada’ niat menghina pemimpin, tapi kalau ‘BERSELOROH’ tak menjadi masalahkan? Emm...tapi saya sendiri pun MALAS nak cari hadith atau ayat al-Quran berkenaan dengan orang yang MENGHINA HUKUM ALLAH s.w.t...Kalau disebabkan hina pemimpin pun kita BISING...maka apakah pula jika kita MENGHINA hukum Allah s.w.t? dan satu lagi ada pula pasal HINA RASULULAH S.A.W(Rasul Umat Islam Akhir Zaman). Mereka MENGHINA, MENYINDIR dan MEMPERLEKEH hal2 berkaitan dengan agama ISLAM...Wanauzubillahiminzalik... Saya juga bersetuju dengan ayat atau hadith riwayat JIN… “Tepuk dada, TANYA IMAN”.



Apabila ada pihak yang menolak hukum hudud, adalah tak manis sekiranya kita menyindir dengan mengatakan, "kalau laksanakan hukum hudud, maka ramailah rakyat malaysia yang kudung tangan..."(itu contoh sahaja). Itu sebabnya apabila timbul soal agama, ia menjadi begitu SENSITIF bagi saya walau pun saya sendiri jahil agama. Terus terang sekali lagi saya ulang, SAYA SENDIRI MASIH JAHIL AGAMA! Tapi tak sanggup nak hina agama ISLAM walaupun fikrah saya 'MAT METAL' yang Suka sangat main gitar, masuk studio jamming. Itulah saya, Pek Dik.



Kita yang jahil pun kita takut nak hina hukum islam, apatah lagi apabila kita berkelulusan tinggi atau pakar hadith dan al-Quran! Sepatutnya lagi lah kita takut... sebab apa takut? sebab boleh pikiak(pikir) pakai otak. Tak kiralah jurusan apa pun yang kita ceburi...



Ok. Berkenaan dengan tajuk pendebatan seperti BUGHAH ingin saya sentuh skit. Setelah diteliti kembali, betullah kata2 saudara MUHAZAM itu berkenaan ayat umar. Umar hanya meminta dilakukan demikian(hunus pedang) untuk dirinya sahaja, diatas permintaan diri sendiri dan bukannya untuk orang lain untuk tujuan yang sama. Saya salah faham terhadap JAWAPAN 'murtad' yang dijawab oleh JIN dalam posting yang lalu. Ok, salah faham itu berhenti disini sahaja. Saudara MUHAZAM telah study ilmu pasal bughah selama 6 tahun lamanya sehingga mendapat jawapannya. Sedangkan saya, tak study langsung...just pikir pakai otak je dan MALAS nak buat rujukan.



“Demi Allah, secara jujurnya SAYA MENYOKONG! Ulil Amri tidak boleh dijatuhkan sewenang2nya, selagi dia islam dan bersolat TERTUTAMA sekali dalam konteks HUKUM SYURA.” – Pek Dik



Kerana apa saya menyokong? sebabnya ialah, semasa imam terkemuka seperti imam HANAFI(kalau tak silap saya) dipenjarakan oleh Khalifah(ulil amri)nya sendiri yang dilantik melalui HUKUM SYURA juga, beliau(Imam Hanafi) tidak mengarahkan anak2 buahnya memberontak untuk membebaskannya...malah beliau redha. Itulah ULAMAK zaman dahulu yang tidak pernah TAKUT terhadap KECAMAN ulil amri.



Imam Hanafi bukannya seorang ULAMAK “Si KATAK LOMPAT”. Kerana apa saya cakap Imam Hanafi bukannya seorang ULAMAK “Si KATAK LOMPAT?? Sebabnya ialah Yang HAK dikatakan HAK dan yang BATIL dikatakan BATIL, dan bukannya yang BATIL dikatakan HAK dan yang HAK tidak dikatakan BATIL. Pegangan Imam Hanafi TEGUH dan tak melompat2 walaupun didesak dan didera oleh Ulil Amri.



Saya menerima dan bersetuju mana2 hadith saheh bekenaan HUKUM BUGHAH. Pada pandangan saya, hadith rasulullah adalah berdasarkan apa yang berlaku pada zamannya. Contohnya, hukum bughah mungkin timbul di-era pemerintahan KHALIFAH. Di mana Khalifah ini dipilih melalui SISTEM SYURA iaitu SATU SYSTEM YANG TERBAIK DALAM SYSTEM ISLAM.. Maka, kita mesti TAAT kepada pemimpin itu(KHALIFAH yang dipilih melalui SISTEM SYURA). Dan saya TIDAK TAHU bagaimana pula pemimpin yang dipilih melalui SISTEM DEMOKRASI. Tetapi, jikalau Hadith berkenaan HUKUM BUGHAH itu 'UMUM' untuk mana2 SISTEM PEMILIHAN tak kira ia berdasarkan SISTEM SYURA atau SISTEM DEMOKRASI maka saya terima juga hadith itu. Itu sebabnya kita perlukan kajian. “Berhujah, bukannya menentang.” Harap2 sedara2 sekalian faham yek.





APA YANG BERLEGAR DI DALAM KEPALA SAYA BERKENAAN DENGAN ISU BUGHAH DALAM KONTEKS DEMOKRASI dan SENJATA ‘ZIONIS YAHUDI’ :



Apa yang saya takuti ialah "THE REAL ANEMY of ISLAM(di alam nyata)!" Setelah mereka(bukan orang islam) mengetahui bahawasanya orang2 islam akan menuruti perintah mereka sekiranya mereka pura2 peluk islam dan berpura2 bersolat dengan kata lainnya MUNAFIK, dan berusaha untuk menjadi pemimpin dikalangan orang islam. Jika orang ini(MUNAFIK) berjaya menjadi ulil amri kepada orang islam, maka mereka boleh berbuat apa sahaja kepada umat islam dengan syarat mereka ialah ulil amri yang islam dan bersolat walhal mereka adalah MUNAFIK dan pura2 memeluk islam. Mereka tahu, sekiranya mereka menjadi ulil amri dimana orang islam tidak akan melawan mereka dengan syarat mereka adalah islam dan bersolat. Orang islam tak akan melawan mereka kerana mereka tahu pasal bughah. Mereka boleh mengambil kesempatan disebalik isu ini(bughah). Peluang bagi mereka untuk menjadi ulil amri adalah disebalik SISTEM DEMOKRASI. Saya rasa bagi mereka, SISTEM SYURA adalah penyekat kepada pengaruh dan perkembangan ideology mereka(zionis). Kita mesti lah ‘alert’ disebalik senjata orang ‘Zionis yahudi’ untuk menjatuhkan agama islam. Orang ‘zionis yahudi’ mungkin tahu, peluang untuk mereka menjadi ulil amri mengikut system syura amatlah tipis! Sebab apa tipis? Sebab ulil amri itu dipilih oleh orang2 yang betul2 arif tentang islam dan kepimpinan. Sebab itulah mereka(munafik) memperjuangakan demokrasi. Apabila mereka(MUNAFIK) menjadi ulil amri kepada umat islam, maka segala2nya akan mereka ubah mengikut citarasa mereka. Untuk apa?? Untuk melihat umat islam merana dan terhapusnya agama islam… Mereka ini mungkin juga terdiri daripada umat islam itu sendiri...



WANAUZUBILLAHIMINZALIK...



Ini semua adalah PERSEPSI atau ANDAIAN saya sahaja. Janganlah disebabkan PERSEPSI ini, maka JIN dan MUHAZAM pun berusaha untuk menimbulkan apa2 KONTROVERSI ke atas diri saya. Saya hanya memberi PANDANGAN. Anda hendak terima atau tidak, TERPULANGLAH.









Bila saya baca betul2 dan faham tentang posting dari rusnizam, ada jugak hadith yang telah berulang kali dinyatakan oleh JIN dan MUHAZAM. Betullah hadith yang dikemukakan oleh saudara JIN dan MUHAZAM itu. (sorry tak de tarikh).



Ehem…ehemmm….Betul ke saudara rusizam ni bukak al-Quran?? JIN cakap sedara RUSNIZAM copy paste je(tak bukak al-quran)...musykil! Tapi ALHAMDUILLAH, saudara RUSNIZAM dah mengaku yang saudara RUSNIZAM sendiri terlampau EXCITED dan terlupa untuk letak nama pengarang 'USTAZ ALI MUDA'. Benda tu berlaku secara tidak disengajakan.



Saya rasa tak perlulah saya kecewa dengan RUSNIZAM, dan tak perlulah saya menarik kembali pujian saya itu. Sebab PUJIAN itu sesuatu yang BAIK dan TIDAK MEMILUKAN orang yang dipuji. Kecualilah kalau ucapan saya itu boleh memilukan orang lain atau masyarakat setempat, maka saya wajar dan perlu untuk menarik semula kata2 saya itu.



Semoga pujian saya itu diganti dengan doa oleh Allah s.w.t supaya RUSNIZAM itu menjadi betul2 rajin. Maaflah, saya bukannya nak mencari kesalahan orang lain. Saya pun salah jugak sebab 'MALAS'. Kalau diikutkan, RUSNIZAM MAHAT lebih baik daripada saya. Kerana apa? Sebab saudara RUSNIZAM berusaha jugak cari hadith2 itu(walau copy paste), lainlah saya...MALAS!



Sudah menjadi lumrah dalam kehidupan, dikutuk, dikeji, diumpat, dicemuh dan sebagainya...bagi saya, ini merupakan BATU LONCATAN untuk kita terus berjaya. Saya pun terkejut setelah mengetahui JIN dan MUHAZAM dapat mengkritik tulisan saya yang lepas...kerana apa saya terkejut? sebabnya saya sendiri tak menjangkakan itu semua…



Orang kelantan cakap,



"TOK TELITAH DALE PALO OTOK SIKIT ABUK PUN".



Saya tidak pernah menganggap anda menghina dan mengaibkan saya. Malah saya suka(senyum) apabila mendapat respon dari JIN dan MUHAZAM. Anda berdua memang mempunyai daya berdebat yang tinggi! "Ambo tabik getar ko demo!" kata orang kelantan.









Date Posted: 13:24:40 11/22/03 Sat



--------------------------------------------------------------------------------

Kita boleh lihat dgn jelas kebingungan yg menimpa org2 spt Pek Dik.



Mula2 dia beriman dgn hadis riwayat Mahathir utk menentang hadis.



Kemudian dia beriman dgn hadis Umar utk menentang hadis.



Akhirnya, dlm keterdesakan utk mematahkan hujah2 hadis, dia terpaksa pula gunakan hadis riwayat Pak Habib.



Lepas ni tak tahulah hadis siapa lagi yg dia nak pakai.



***posting dari MUHAZAM MUSTAPHA.







Ini pula Pasal hadith dari Dr. Mahathir dan Pak Habib. Saya sebenarnya terkejut jugak hal ini. Bagi saya, saya hanya mengambil perkara yang BAIK sahaja...orang nak terima atau tak nak, itu belakang cerita. Saya bukannya mengambil kesempatan daripada hadith riwayat Dr. Mahathir untuk menolak hadith nabi.



Apabila kita berhujah tentang sesuatu perkara, maka TIDAK SEMESTINYA kita menentangnya. Seperti juga HUKUM BUGHAH, saya tidak menentangnya. Kita berhujah untuk mencari ‘solutions’nya. Walaupun saudara JIN dan MUHAZAM mengambil penguat hujah dari hadith sekalipun, kita mesti mengkajinya terlebih dahulu dan bukannya menerima bulat-bulat. Pasal hadith memanglah kita kena terima, tetapi perlu juga kita TERIMA dan KAJI. Hadith itu ditujukan kepada sesiapa? Untuk apa? Dan banyak lagi persoalan2 yang perlu kita kaji. Ada juga perkara yang perlu kita terima bulat2 tentang ayat al-Quran dan tidak perlu kita kaji, dan ada juga ayat2 al-quran atau hadith yang perlu kita kaji.



MUHAZAM labelkan saya sebagai KAUM BUGHAH kerana dia(MUHAZAM) menganggap saya menentang hukum bughah...Oleh kerana itu pandangan dari saudara MUHAZAM MUSTAPHA, maka 'WHAT EVER' lah. Janji dia(MUHAZAM) mendapat kepuasan. Saya hormat dan terima sahaja pandangan dia. Saya pernah cakap pasal ‘MENEWASKAN isu bughah’, sebenarnya saya SALAH FAHAM tentang jawapan MURTAD yang dijawab oleh JIN. Tak apalah, sekarang saya faham dan tidak lagi menjadi masalah berkenaan isu umar dan jawapan 'murtad' itu.





Saya bukannya 'anti' Dr. Mahathir, masih ada banyak yang kita boleh pelajari daripada Dr. Mahathir. contohnya disiplin, tegas, cekap, berpandangan jauh, mempunyai daya firasat yang tinggi, peka persekitaran, perwatakan penyayang seperti seorang ayah dan banyak lagi...kata2nya juga menarik sekali. Contohnya,"KITA PERLU BERSIH DAN MESTI KELIHATAN BERSIH". Itulah dia Dr. Mahathir...pasal yang salah tu, tetap salah. Janji kita jadikan ia sebagai IKTIBAR. Bumi yang manakah yang TAK PERNAH basah? Dalam posting saya yang lalu pun saya pernah cakap, kita bukannya MAKSUM.



Berkenaan dengan pak habib pula, saya sebenarnya meminati pengkritik seperti pak habib. Ada juga tulisan pak habib dalam buletin demokrasi yang 'hot' dan best! Bagi saya, saya menerima pandangan pak habib. Bagi orang lain, mereka nak menerima atau tidak, ITU HAK MEREKA. Saya tak paksa mereka baca posting saya. Kalau tak nak baca, eloklah 'skip' sahaja posting tersebut. Saya tahu, semangat ingin tahu anda tinggi, menyebabkan anda ingin tahu dengan membaca. Betul tak? Sooooo... Sudi2 kan lah baca.



Demi Allah, tidak ada dalam 'nawaitu' saya untuk menggunakan hadith pak habib dan Dr. Mahathir untuk mematahkan isu2 sedara2 pada ketika itu kita sedang berhujah. Itu sekadar PENGETAHUAN AM...kalau tak nak terima tak pa. Saya suka mengambil yang baik sebagai pandangan. Walaupun sedikit sebanyak ada berbuat kesilapan, itu..."TAK LEH WAT PA..." kata orang kedah. Kalau boleh kita cuba elakkanlah.



Saya ingin berbalik kepada motif asal saya, iaitu MENDAMAIKAN rakan2. Itu lah tujuan asal saya. Sekiranya keadaan kembali normal dan sihat, saya rasa eloklah saya BERUNDUR DIRI dulu. Saya tak ada ketokohan dalam berhujah. Setakat berhujah dipermukaan air sahaja dan tidaklah sampai menyelam ke dasar laut. RESPON BAIK dari JIN dan MUHAZAM sebagai pendakwah amatlah dihargai. Apa2 kritikan yang akan menjelma saya sedia menghadapinya.



Apa2 hal, silalah hubungi saya melalui email :



Pek_Dik84@Hotmail.com



p/s : Tidak dibenarkan sama sekali kepada orang lain yang cuba untuk menggunakan email saya seperti yang tertera diatas untuk dibuat posting atau perkara2 yang mencurigakan.







“Semoga kita dilidungi oleh Allah dari Syaitan yang direjam”



“Bismillahi rRahmani rRahim – Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Pengasihani”



“Aku berdoa kepada Allah s.w.t semoga dilindungi daripada pengaruh HAWA NAFSU, DAJJAL2 KECIL dan DAJJAL BESAR”



“AMIN.”







OK, apa2 hal pun saya mintak diri dulu! Sekian.



wassalam...

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Mengata dulang.. siswasisw ygi tak sedar diri


Author:
Pek Dik
[ Edit | View ]

Date Posted: 20:08:56 09/19/05 Mon

Maka mengamuklah si siswasiswi ini :

Kau tak jawabpun soklan aku kat atas tu tapi merapu-rapu ke tempat lain, Sekali lagi disoalkan, Jelaskan perenggan mana dalam perlembagaan Malaysia mengatakan YDPA hanyalah kuasa SIMBOLIK!!!

Date Posted: 17:16:13 09/09/05 Fri


Aku yg menggunakan hujah pakar, kau nak kata aku merapu. Alahai!!! cerminlah diri tu skit wahai budak perasan!!! Sila jawab soalan aku pulak. Yang mana dalam ayat al Quran dalam surah al maidah ayat 44, 45 dan 47 itu ada menyebut "KUFFUR DUNNA KUFFUR" spt mana yg telah ditafsirkan oleh sahabat Nabi s.a.w yg pakar dalam menterjemah Al Quran, spt Ibnu Abbas ini. Sila bagi kat aku. Lu bagi, wa bagi. Lu takleh bagi, sori2 lu berak sambil menari larr. huhuhuhu

Orang dah bagi fakta dari orang yg pakar, lagi nak bersongeh2. Itulah tandanya apabila seseorang itu tidak boleh menerima hakikat...hakikat yg tidak sebulu dengan dia lalu banyaklah ia dengan songeh2..dan beralas-alasan. Maka dengan itu, makin terserlah lah keegoan seorang makhluk yg konon2nya INTELEK. Sudahlah tidak mampu masuk jamban angkat sendiri, maka eloklah ko dok diam2...cermin diri banyak2. Ada paham!


Maka mengamuklah Siswasiswi buat kali yg ke-4 juta setengah :

Sudah terbuktilah Pek Dik tidak memahami apa yang diajar oleh Prof. Jayum. PM mempunyai kuasa esekutif tetapi hanya sekadar dalam bidang esekutif sahaja dan tidak ada kuasa dalam badan perundangan dan badan kehakiman. Kau kena fahami konsep pengasingan kuasa yang telah diterangkan oleh samdol dengan panjang lebar.Jangan bekukan minda anda. Sekali lagi aku tegaskan mana kau nak campak Perkara 39,Perlembagaan Malaysia???

Di dalam perlembagaan telah dijelaskan bahawa Kuasa Eksekutif, iaitu kuasa untuk memerintah, diberi di bawah Perkara 39 Perlembagaan Malaysia kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agung, tetapi diselenggarakan oleh Jemaah Menteri yang diketuai oleh Perdana Menteri. Jemaah Menteri adalah bertanggungjawab terus kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Setiap tindakan eksekutif Kerajaan Persekutuan adalah disalurkan daripada kuasa Diraja, sama ada secara langsung atau tidak langsung. Oleh itu PM mempunyai Kuasa Eksekutif kerana kuasa itu telah diserahkan oleh YDPA kepada PM tetapi kuasa asalnya adalah daripada YDPA itu sendiri.


Date Posted: 10:27:38 09/09/05 Fri



Itu dia hujah PEMUTAR BELIT yg sudah desprate dari puak2 perasan(koya pelik! koya nak mampos!). Kita sudah sedia maklum dengan tulisan Prof. Jayum A. Jawan yg mengatakan "YDPA tidak mempunyai apa2 kuasa dari segi apa pun". Hal ini sudah jelas akan KESIMBOLIKKAN YDPA SEBAGAI PEMERINTAH TERTINGGI. Dan hal ini makin jelas lagi dimana YDPA tidak mempunyai apa2 kuasa seperti mana yg telah diterangkan oleh Prof. Jayum, "raja berperlembagaan adalah semata-mata lambang kerajaan..". Masih nak nafikan lagi?? Ruang lingkup Judiciary, Executive dan Lagislative yang diletakkan dibawah naungan YDPA hanyalah SIMBOL semata2, sesuai dengan Simbol Raja Berperlembagaan. Hal ini juga merupakan BUKTI kerajaan Malaysia masih mengangkat RAJA di makam yang tinggi sesuai dengan kedudukan Raja yg suatu ketika dahulu merupakan payung kepada Pemerintahan Kerajaan Melayu Lama. Jika kerajaan ingin sistem ini dihapuskan, ANYTIME. Tapi kerajaan kita tidak buat begitu kerana, demi untuk menjaga institusi tersebut daripada ditelan zaman. Tindakan ini jelas menggambarkan Kerajaan Malaysia TIDAK MENGHINA kedudukan Raja2 Melayu, bahkan mengiktiraf kedudukan mereka sesuai dengan darjat mereka. Nah, sekarang ini sudah semakin jelas dimana kerajaan bersedia mengambah Alaun Raja2. Huh! Itu tandanya kasihnya kerajaan kepada PEMIMPIN SIMBOLIK. Ada paham!!!

Tak perlu susah2, tak perlu panjang2. Sila bawa siapa yg kamu rujuk kepada saya wahai siswasiswi. Senang kerja. Buktikan ko tu intelek. Bukannya koya pelek. Kalo ko nak jadi khawarij, silakan...tafsirlah ko sendiri2. Sesyok yang ko mampu.

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Buat Pek Dik yang perasan ...


Author:
siswasiswi
[ Edit | View ]

Date Posted: 11:07:23 09/13/05 Tue

Inilah hujah yang dikatakan paling ilmiah oleh Pek Dik Perhatikan tulisan Prof. Jayum, "YDPA hanyalah lambang kerajaan semata2". Jelas dan itulah kebenarannya, tafsiran dari Intelek yg bergelar Profesor. Tiada dolak dalih dari aku. Aku sendiri pernah berjumpa dengan Prof. Jayum A. Jawan face to face dalam bilik beliau di Fakulti Ekologi Manusia untuk berbicara siapa yang lebih berkuasa diantara PM ataupun YDPA. Sah, YDPA HANYALAH SIMBOLIK. Perkara 39 yang termaktub dalam perlembagaan persekutuan hanyalah simbolik semata2 utk melambangkan kekuasaan Raja Yang Berperlembagaan. Mengangkat Raja sesuai dengan darjat baginda, tanpa sedikit pun wujud unsur2 penghinaan kepada baginda.

Pek Dik bukan hanya gagal memberikan jawapan pada persoalan saya Jelaskan perenggan mana dalam perlembagaan Malaysia mengatakan YDPA hanyalah kuasa SIMBOLIK!!! bahkan terus merapu-rapu.

Untuk kesekelian kalinya saya tegaskan daripada posting samdol bahawa Badan eksekutif adalah satu daripada tiga cabang kerajaan. Kepentingan badan bergantung kepada penyandangnya. Di dalam sistem demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan, Yang di-Pertuan Agong adalah lambang perpaduan dan kedaulatan negara. Sesungguhnya Perlembagaan Persekutuan meletakkan baginda di tunggak pemerintahan negara, manakala kuasa kerajaan terletak pada tangan seorang Perdana Menteri yang merupakan Ketua Kerajaan.
Seorang Perdana Menteri memainkan pelbagai peranan, sama ada di dalam mahupun di luar kerajaan. Di dalam perlembagaan telah dijelaskan bahawa Kuasa Eksekutif, iaitu kuasa untuk memerintah, diberi di bawah Perkara 39 Perlembagaan Malaysia kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agung, tetapi diselenggarakan oleh Jemaah Menteri yang diketuai oleh Perdana Menteri. Jemaah Menteri adalah bertanggungjawab terus kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Setiap tindakan eksekutif Kerajaan Persekutuan adalah disalurkan daripada kuasa Diraja, sama ada secara langsung atau tidak langsung. Oleh itu PM mempunyai Kuasa Eksekutif kerana kuasa itu telah diserahkan oleh YDPA kepada PM tetapi kuasa asalnya adalah daripada YDPA itu sendiri.


Yang Di Pertuan Agong sebagai Ketua Utama negara mengetuai tiga badan kerajaan. Pemerintahan kuasa kerajaan kepada tiga badan utama dilakukan supaya pemumpuan kausa tidak berlaku kepada mana-mana pihak. Inilah yang dimaksudkan "Doktrin Pemisahan Kuasa". Idea ini dicetuskan oleh Motesquieu, ahli falsafah politik dan undang-undang Perancis dalam abad 18. Doktrin Pemisahan Kuasa ini bertujuan supaya kuasa negara tidak dimiliki secara mutlak oleh sesuatu pihak dan mudah pula diselewengkan.


Ini diperkuatkan oleh pernyataan Yang di-Pertuan Agong Ketua Tiga Badan
* Sebagai Ketua Utama Negara, Yang di-Pertuan Agong mengetuai tiga badan atau bahagian kerajaan:

# Badan Perundangan (Legislatif)
# Badan Pemerintahan (Eksekutif)
# Badan Kehakiman (Judisiari)



Pek Dik juga mendakwa kononnya Undang2 yg enggan ditandatangani oleh YDPA selama 30 hari akan menjadi undang2. YDPA tidak akan dapat berbuat apa dengan kuasa yg baginda ada. Kerana kuasa baginda adalah SIMBOLIK...

Memang undang-undang yg enggan ditandatangani oleh YDPA selama 30 hari akan menjadi undang-undang. Ini tidak bermakna ia bergantung sepenuhnya kepada keputusan Parlimen kerana ada satu badan lagi di bawah YDPA yang akan mengesahkan undang-undang tersebut iaitu di bawah Badan kehakiman.
Sila rujuk balik posting samdol di bawah:

Dalam amalan demokrasi di Malaysia, Parlimen Malaysia berasaskan sistem Parlimen Westminster yang diamalkan di England. Parlimen membuat undang-undang, Enakmen digubal oleh DUN tetapi Undang-undang di negara ini bukanlah diperkenankan oleh Majlis Raja-Raja, tetapi oleh Yang di-Pertuan Agong. Sementara itu fungsi Mahkamah Persekutuan, iaitu menentukan kesahan undang-undang. Ini bermakna undang-undang yang bercanggah dengan Perlembagaan diisytiharkan sebagai tidak sah.

Undang-undang yang digubal oleh DUN di Sarawak dinamakan Ordinan. Begitu juga dengan undang-undang di Sabah serta undang-undang yang digubal sebelum Tanah Melayu merdeka, iaitu sebelum tahun 1957. Undang-undang persekutuan yang digubal oleh Parlimen dipanggil Akta, manakala yang digubal oleh DUN di Semenanjung ialah Enakmen. Undang-undang yang dibuat oleh menteri yang fungsinya untuk memperincikan Akta Parlimen ialah Perundangan Kecil. Dalam hal ini, menteri yang berkenaan mestilah mendapat keizinan daripada Parlimen terlebih dahulu.

Mahkamah Persekutuan ialah
• Institusi ini menentukan keadilan negara.
• Institusi ini boleh mengesahkan undang-undang sebagai tidak sah.
• Institusi ini boleh mengesahkan tindakan kerajaan sebagai tidak sah.


Mahkamah ini menjalankan perbicaraan bagi kes-kes yang memang perlu dibicarakannya, iaitu perbicaraan kes-kes rayuan daripada Mahkamah Rayuan. Oleh itu, peranannya di sini adalah sebagai badan penentu keadilan. Mahkamah Persekutuan juga berfungsi mengesahkan undang-undang yang digubal oleh Parlimen dan dalam sesuatu kes, mahkamah ini berkuasa menentukan bahawa sesuatu tindakan kerajaan adalah tidak sah. Kedua-dua kuasa ini diistilahkan sebagai kuasa eksklusif, iaitu kuasa yang tidak diperuntukkan kepada mahkamah-mahkamah lain. Perlembagaan ialah undang-undang tertinggi, manakala Parlimen ialah penggubal undang-undang. Kebanyakan memahami Parlimen yang mempunyai bidang kuasa dalam menentukan keadilan negara, boleh mengesahkan undang-undang sebagai tidak sah dan boleh mengesahkan tindakan kerajaan sebagai tidak sah. Ini disebabkan mereka beranggapan bahawa undang-undang digubal oleh Parlimen, maka institusi inilah yang menentukan keadilan negara dan mengesahkan undang-undang. Yang sebenarnya Mahkamah Persekutuanlah yang mempunyai bidang kuasa tersebut. Siapakah yang berkuasa dalam Badan Kehakiman (Judisiari)? Sudah tentu YDPA dan baginda berkuasa mutlak sebagaimana yang dinyatakan dalam Perlembagaan Malaysia sebagai:-
Yang di-Pertuan Agong Ketua Tiga Badan
* Sebagai Ketua Utama Negara, Yang di-Pertuan Agong mengetuai tiga badan atau bahagian kerajaan:

# Badan Perundangan (Legislatif)
# Badan Pemerintahan (Eksekutif)
# Badan Kehakiman (Judisiari)


[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Kerajaan Pusat Tidak Boleh campur tangan


Author:
siswasiswi
[ Edit | View ]

Date Posted: 11:59:33 09/19/05 Mon

Ini adalah contoh terbaik bagi menerangkan konsep pengasingan kuasa yang diamalkan di Malaysia. Kerajaan Pusat tidak boleh campur tangan dengan mengarahkan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) mematuhi Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) yang akan dipinda tidak lama lagi. Perkara ini jelas termaktub dalam Perlembagaan Malaysia. Kuasa esekutif yang ada pada PM atau TPM tidak boleh campur tangan dalam hal-ehwal kerajaan negeri walaupun Kerajaan Pusat lebih berkuasa kerana kuasa yang ada pada Kerajaan Pusat terbatas.



Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim meminta Kerajaan Pusat tidak campur tangan dengan mengarahkan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) mematuhi Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) yang akan dipinda tidak lama lagi. Beliau berkata: ``Urusan agama adalah hak negeri dan raja yang memerintah. Ia perlu melalui beberapa prosedur termasuk persetujuan Majlis Fatwa negeri sebelum boleh dibuat sebarang pindaan.'' Undang-Undang Keluarga Islam, adalah bidang kuasa MAIPs dan Majlis Fatwa negeri.

Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam negeri Perlis, Datuk Abu Bakar Ismail berkata, kerajaan negeri enggan memperketatkan syarat terhadap suami yang berpoligami kerana ia dikatakan bertentangan dengan fahaman Ahli Sunnah Waljamaah.


Arahan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mahu tiga negeri termasuk Perlis yang tidak bersetuju dengan syarat ketat terhadap suami yang mahu berpoligami, memberi penjelasan berhubung perkara itu. Najib berharap semua negeri mematuhi tindakan menyelaras Undang-Undang Keluarga Islam kerana ia bertujuan memberi kebaikan.

Menteri Besar Perlis turut meminta Majlis Fatwa Kebangsaan menunjukkan ayat-ayat tertentu dalam al-Quran atau hadis yang mewajibkan suami mendapatkan kebenaran isteri pertama terlebih dahulu sebelum berpoligami.``Kalau ada ayat itu, Perlis sedia menyemak semula Undang-Undang Keluarga Islamnya supaya ia selaras dengan kehendak Islam,'' tegasnya. Shahidan menjelaskan, Undang-Undang Keluarga Islam terutama dalam aspek poligami yang dijalankan di Perlis selama ini tidak bertentangan sama sekali dengan kehendak Mazhab Shafie. Beliau bimbang sebarang pindaan memperketatkan syarat berpoligami akan menimbulkan bidaah dan mengelirukan masyarakat Islam.

Soal poligami mula menjadi polemik selepas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Abdullah Md. Zin berkata,isteri tidak lagi perlu menunggu berlaku penceraian bagi menuntut harta sepencarian setelah mengetahui suami mereka berpoligami. Ia boleh dibuat selepas Rang Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) dipinda tidak lama lagi. Di bawah pindaan itu yang akan dibentangkan di Parlimen pada 22 September ini, isteri pertama boleh menuntut harta sepencarian, walaupun tidak diceraikan, sekiranya suami mereka berpoligami. Selain itu, suami yang mahu berpoligami dikehendaki membawa isteri, bakal isteri dan waris termasuk wali memberi keterangan di mahkamah.

Reaksi kepada kenyataan Abdullah, tiga negeri iaitu Perlis, Terengganu dan Kelantan tidak bercadang meminda undang-undang keluarga Islam di negeri masing-masing. Kedah pula akan membuat sedikit pindaan dengan mengekalkan beberapa kuasa tertentu di peringkat negeri. Alasan ketiga-tiga negeri itu ialah Undang-Undang Keluarga Islam di negeri mereka mencukupi dan tidak perlu peruntukan baru bagi membolehkan isteri menuntut harta sepencarian setelah mengetahui suami mereka berpoligami. Antara faktor lain kenapa Perlis dan Terengganu tidak akan meminda undang-undang tersebut ialah untuk mengelakkan lebih ramai pasangan bernikah di negara jiran.

Inilah yang sewajarnya menggambarkan konsep pengasingan kuasa yang telah termaktub dalam Perlembagaan Malaysia. Walaupun PM atau TPM cuba campurtangan tetapi jika kerajaan negeri negeri dan raja yang memerintah tidak bersetuju PM atau TPM tidak boleh berbuat apa-apa atau memaksa untuk memindanya. Kes ini samalah seperti isu Kerajaan Persekutuan mengambilalih bidang kuasa pengurusan air daripada kerajaan-kerajaan negeri, penubuhan Suruhanjaya Siasatan oleh Majlis Raja-Raja dan PM dikalahkan dalam beberapa keputusan mahkamah yang telah saya paparkan sebelum ini. Manakah isu atau kes yang boleh dijadikan sandaran yang membuktikan kuasa YDPA sebagai SIMBOLIK seperti yang didakwa oleh Muhazam dan kaum kerabatnya. Sila kemukakan bukti hatta satu isu sekalipun. Mereka hanya mampu menyatakan SIMBOLIK!!! SIMBOLIK!!! SIMBOLIK!!! dan tidak lebih dari itu.

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: RAJA BERPERLEMBAGAAN


Author:
siswasiswi
[ Edit | View ]

Date Posted: 11:49:51 09/16/05 Fri

Pengenalan

Raja Berperlembagaan bermaksudd sistem beraja mengikut peraturan perlembagaan iaitu perlembagaan Malaysia. Dalam sistem Raja Berperlembagaan kita ada dua institusi iaitu Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja. Sistem beraja pula memang sedia ada sejak sebelum kuasa-kuasa Eropah melanggar Tanah Melayu. Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua negara dipilih secara bergilir daripada sembilan raja negeri-negeri yang ada.


Latar Belakang Sejarah

Semenjak beratus-ratus tahun dahulu, negeri-negeri Tanah Melayu mempunyai sejarah kesultanannya yang pelbagai rupa.
Sultan merupakan puncak kuasa dalam semua hal ekonomi, politik dan sosial. Sebelum merdeka, penjajah terakhir di Tanah Melayu iaitu Inggeris telah mengeksploitasi sumber-sumber ekonomi secara meluas. Ekoran tidakan orang-orang Melayu menentang Kesatuan Malaya, kaum-kaum utama di Tanah Melayu mula mengambil peranan dalam politik. Di saat Tanah Melayu merdeka dari segi struktur negeri dan struktur penduduk, terdapat tiga ciri utama yang perlu diberi perhatian iaitu:
(i) ada sembilan buah negeri
(ii) ada sistem beraja di mana raja/sultan
(iii) ada sekurang-kurangnya tiga kaum utama yang sudah biasa dengan aktiviti politik.


Dari tiga situasi ini, dengan begitu wajar telah diputuskan tiga alat pemerintahan dan pentadbiran.
Ketiga-tiga sistem itu adalah:
1. Raja Berperlembagaan
2. Demokrasi berparlimen, dan
3. Federalisme atau Persekutuan


Ketiga-tiga sistem ini dapat memberi perhatian dan kepuasan kepada semua pihak; kedudukan sultan dan raja, autonomi dan peranan kerajaan-kerajaan negeri dan kepentingan rakyat perbagai kaum yang masing-masing mahu menentukan untung nasib kelompok masing-masing. Sistem Raja Berperlembagaan ini merupakan tunggak terpenting dalam keseluruhan susunan pemerintahan dan pentadbiran negara kita ini.


Keseimbangan dalam Sistem

Keseimbangan dalam sistem Raja Berperlembagaan merujuk kepada peraturan-peraturan kedudukan dan tanggungjawab penduduk Malaysia seperti yang jelas dituntut oleh Perlembagaan Malaysia.

Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Utama Negara mempunyai kedudukan teristimewa. Baginda mengatasi semua orang dalam Malaysia dan mempunyai imuniti dalam hal-hal rasmi dan tidak boleh didakwa dalam mahkamah melainkan dalam mahkamah khas raja-raja.

Pada pihak rakyat pula, setiap individu dalam Malaysia mendapat pelbagai had dari segi perlindungan undang-undang dan kedudukan sebagai warganegara yang layak mendapat banyak kemudahan.

Ini boleh dijamin melalui pengisian tanggungjawab untuk mematuhi undang-undang dan membantu menguatkuasakan undang-undang.


Pemilihan Yang di-Pertuan Agong

Jawatan Yang di-Pertuan Agong diisi secara pilihan seperti yang ditetapkan dalam Perlembagaan Malaysia.

i) Hanya raja-raja sahaja yang boleh dipilih.
ii) Raja-raja sahaja yang boleh mengundi
iii) Pemilihan dibuat berdasarkan giliran.


Institusi Yang di-Pertuan Agong adalah jawatan yang memberi martabat dan kedudukan di samping tanggungjawab yang besar, diamalkan hanya semenjak merdeka. Justeru itu, maka sangat adil ia digilir-gilirkan supaya setiap negeri mengalami keistimewaan dan juga beban jawatan itu.

Peraturan Perlembagaan boleh mempercepatkan perubahan giliran.
i) seseorang Raja/Sultan mangkat semasa dalam jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong.
ii) seseorang Sultan/Raja yang giliran negerinya tiba dan baginda didapati layak, menolak jawatan Yang di-Pertuan Agong
iii) seseorang Sultan/Raja, tatkala giliran negerinya tiba, didapti tidak layak oleh Majlis Raja-Raja.


Yang di-Pertuan Agong Ketua Tiga Badan

Sebagai Ketua Utama Negara, Yang di-Pertuan Agong mengetuai tiga badan atau bahagian kerajaan:

Badan Perundangan (Legislatif)
Badan Pemerintahan (Eksekutif)
Badan Kehakiman (Judisiari)


Baginda mempunyai peranan penting dalam proses undang-undang.

Sebagai ketua Badan Pemerintahan, Yang di-Pertuan Agong melantik Perdana Menteri dan menteri-menteri lain, serta hakim, duta-duta Malaysia dan seumpamanya.

Sebagai sumber keadilan, baginda mempunyai kuasa mengampun bagi kesalahan yang dibicarakan dalam Mahkamah Tentera (Yang di-Pertuan Agong adalah Pemerintah Tertinggi Angkatan Bersenjata), kesalahan-kesalahan sivil yang telah dilakukan dalam wilayah persekutuan.

Yang di-Peruan Agong mewakilkan tugasnya kepada orang atau suruhanjaya yang dilantik oleh Baginda. Jadi, pada praktisnya Yang di-Pertuan Agong menjadi payung dan paksi bagi menjamin keobjektifan dan keneutralan perjalanan sistem pemerintahan.


Kuasa Budi Bicara Yang di-Pertuan Agong

Peruntukan Perlembagaan: Perkara 40-(20), menyatakan bahawa Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa budi bicara dalam :
melantik Perdana Menteri
menangguhkan pembubaran Parlimen yang diminta oleh Perdana Menteri,
meminta supaya diadakan Mesyuarat Majlis Raja-Raja




Majlis Raja-Raja

Majlis Raja-Raja merupakan badan rasmi yang paling luhur atau tinggi martabatnya di negara ini. Ia dianggotai oleh semua sembilan Sultan/Raja dan empat Gabenor atau Yang di-Pertua Negeri.


Persidangan Majlis Raja-Raja

Majlis Raja-Raja bersidang sebanyak tiga atau empat kali setahun. Setiap persidangan berlangsung selama tiga hari.

Persidangan Majlis dipengerusikan oleh Raja yang terkanan mengikut senioritinya. Setiausahanya persidangan ialah Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja.


Persidangan Majlis sebagai Platform

Satu daripada fungsi Majlis Raja-Raja ialah memberi kesempatan untuk menemukan wakil Kerajaan Pusat (Perdana Menteri) dengan wakil-wakil Kerajaan Negeri(Ketua Menteri/Menteri Besar) di hadapan raja-raja.

Bagi Perdana Menteri, forum diraja ini memberi peluang kepada beliau untuk menerangkan dasar-dasar kerajaan dan seterusnya mendapatkan pandangan serta sokongan Majlis.

Dengan penuh tertib tetapi mesra, pemimpin-pemimpin negeri bersama Perdana Menteri berbincang dengan raja-raja dan Tuan-Tuan Yang Terutama mengenai hal ehwal rakyat dan negara.

Majlis Raja-Raja juga, mengikut perlembagaan, dikehendaki mengesahkan undang-undang yang telah diluluskan oleh Parlimen.

Tugas-tugas lain Majlis Raja-Raja adalah seperti yang ternyata dalam Perkara 32 Perlembagaan

Mengenai pemilihan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong, hanya raja-raja sahaja yang boleh mengambil bahagian.


Kuasa Budi Bicara Majlis

Perlembagaan Persekutuan memberi kuasa budi bicara kepada Majlis Raja-raja berhubung dengan perkara-perkara tertentu.



Kesimpulan

Sistem raja berperlembagaan merupakan satu daripada tunggak autoriti dalam pemerintahan Malaysia, dan telah wujud semenjak Tanah Melayu merdeka. Sistem ini terdiri daripada dua institusi, iaitu Majlis Raja-raja dan institusi Yang di-Pertuan Agong.

Sistem raja berperlembagaan menjelaskan keseimbangan hak dan tanggungjawab antara raja dan rakyat yang dinaungi,demi kemantapan dan kemakmuran masyarakat sendiri.

Sistem raja berperlembagaan menjamin kedaulatan negara sewajarnya menerima tumpuan taat setia rakyat yang terpelihara dalam lingkungan undang-undang yang didaulatkan oleh proses sistem raja berperlembagaan itu sendiri.

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: PEK DIK ENGKAU MUNCUL JUGAK AKHIRNYA


Author:
PBB
[ Edit | View ]

Date Posted: 23:10:53 09/27/05 Tue

PEKDEK MARAH SAMA AKU. AKU MINTAK MAAF DENGAN PEKDEK BUKAN NIAT AKU MEMFITNAH ENGKAU. AKU MAHUKAN KEPASTIAN. KALAU ENGKAU TIDAK DIUPAH, AKU TAK ADA KUASA MENGHALANG ENGKAU. AKU PERGI AKU TAK AKAN KACAU ENGKAU LAGI. AKU JANJI!!! AKU MINTAK MAAF DARI HUJUNG RAMBUT HNGGA HUJUNG KAKI. AKU TAKUT DOSA AKU TAK LEPAS DIAKHIRAT NANTI! MAAFKAN AKU KALAU ENGKAU SENGSARA DISEBABKAN OLEH PANAS BARAN DAN KETIDAK KEPUASAN HATI KU. AKU BENCI UMNO. AKU BENCI ENGKAU MUHAZAM DAN KAWAN KAWAN ENGKAU. KENAPA AKHIRNYA MEMILIH UMNO!!! UMNO PARTI SEKULAR ALLAHYARHAM TUNKU DAH CAKAP! AWAL AWAL LAGI UMNO SEKULAR! MAHADEY PUN BAPAK SEKULAR! TAHI MAKSIAT!!! PARTI SEKULAR BERDEBAT HAL HAL AGAMA! ANEH!!! ANEH!!! YA ALLAH TUNJUKKANLAH KEBENARAN!!!

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Sunnah Vs Bid'ah


Author:
Pok Pek
[ Edit | View ]

Date Posted: 18:26:47 09/28/05 Wed

Isyarat munculnya berbagai penyimpangan dan munculnya aliran-aliran menyesatkan telah disabdakan oleh Rasulullah saw., "Akan keluar suatu kaum akhir zaman, orang-orang muda berfahaman buruk. Mereka banyak mengucapkan perkataan "khairil bariyah" (maksudnya: mengucapkan firman-firman Tuhan yang dibawa oleh Nabi). Iman mereka tidak melampaui kerongkongan mereka. Mereka keluar dari agama sebagaimana meluncurnya anak panah dari busurnya. Kalau orang-orang ini berjumpa denganmu lawanlah mereka." (Hadis sahih riwayat Imam Bukhari).

Dari Ibnu Abbas r.a. berkata, Rasulullah saw, pernah bersabda, "Sesungguhnya di masa kemudian aku akan ada peperangan di antara orang-orang yang beriman." Seorang sahabat bertanya, "Mengapa kita (orang-orang yang beriman) memerangi orang yang beriman, yang mereka itu sama berkata: 'Kami telah beriman'." Rasulullah saw bersabda, "Ya, kerana mengada-adakan di dalam agama, apabila mereka mengerjakan agama dengan pendapat fikiran, padahal di dalam agama itu tidak ada pendapat fikiran, sesungguhnya agama itu dari Tuhan, perintah-Nya dan larangan-Nya." (Hadis riwayat Ath-Thabarani).

Rasulullah saw. telah mengkhabarkan kepada kita bahawa di masa kemudian akan ada peperangan (baik perang mulut, perang pemikiran, mahupun perang fizikal) yang terjadi di kalangan orang-orang yang beriman. Hal ini kerana di antara umat ini sebahagiannya ada yang mengadakan dan mengikuti bid'ah yang sebelumnya dalam agama tidak diajarkan. Dari sinilah terjadinya perbezaan-perbezaan dalam satu agama.

Nabi kita yang mulia saw bersabda dalam hadisnya yang agung :
"Sesiapa yang mengada-adakan perkara baru (bid'ah) dalam agama kami yang hal tersebut bukan dari agama ini maka perkara itu ditolak".

Dengan hadis ini akan membantah apa yang ada pada orang tersebut dan akan menolak setiap amalan yang diada-adakan tanpa dasar syar`i. Sama saja apakah pelakunya yang membuat bid`ah tersebut adalah dia atau dia hanya sekadar melakukan bid`ah yang telah dilakukan oleh orang-orang sebelumnya. Demikian penerangan ini juga disebutkan oleh Imam Nawawi dengan maknanya dalam kitab beliau Syarah Muslim (12/16) ketika menjelaskan hadis ini.

Al Imam Ibnu Rajab Al Hambali rahimahullah berkata : "Dalam sabda Nabi saw:
áóíúÓó Úóáóíúåö ÃóãúÑõäóÇ Ýóåõæó ÑóÏøñ
ada isyarat bahwasanya amalan-amalan yang dilakukan seharusnya di bawah hukum syariah di mana hukum syariah menjadi pemutus baginya apakah amalan itu diperintahkan atau dilarang. Sehingga siapa yang amalannya berjalan di bawah hukum syar`i, sesuai dengan hukum syar`i maka amalan itu diterima, sebaliknya bila amalan itu keluar dari hukum syar`i maka amalan itu tertolak. ("Jami`ul Ulum wal Hikam", 1/177)

Pembagian Amalan
Amalan bila ditinjau dari pembagiannya terbagi menjadi dua yaitu ibadah dan mu`ammalah .

• Ibadah

Adapun amalan ibadah maka kaedah yang ada dalam pelaksanaannya : "Ibadah itu pada asalnya haram untuk dikerjakan bila tidak ada dalil yang mensyariatkanya (memerintahkannya)". Akan tetapi dari sisi penerimaan atau penolakan amalan ibadah tersebut maka perlu memperhatikan beberapa hal berikut ini:

1. Suatu amalan merupakan ibadah pada satu keadaan namun tidak teranggap pada keadaan yang lainnya sebagai ibadah. Misalnya :
- Berdiri ketika shalat. Hal ini merupakan ibadah yang disyariatkan, namun bila ada orang yang bernazar untuk berdiri di luar shalat dalam rangka mendekatkan diri kepada Allah Ta`ala tidaklah dibolehkan kerana tidak ada dalil yang menunjukkan pensyariatannya. Nabi saw melihat seorang laki-laki berdiri di bawah terik matahari kerana nazar yang hendak ia tunaikan dalam rangka mendekatkan diri kepada Allah swt kemudian beliau saw dengan serta merta memerintahkan orang itu untuk duduk dan tidak berjemur di bawah terik matahari (sebagaimana disebutkan dalam hadis riwayat Bukhari no. 6704)
- Tawaf yang disyariatkan pelaksanaannya di baitullah namun ada di antara manusia yang melaksanakannya di selain baitullah seperti di kuburan wali atau yang lainnya.
- Pelaksanaan haji di luar bulan haji
- Puasa Ramadhan di luar bulan Ramadhan atau ketika hari raya padahal ada nash yang menunjukkan tidak bolehnya berpuasa pada hari raya tersebut.
- Dan yang semisal dengan perkara-perkara yang telah disebutkan di atas.

2. Suatu amalan yang sama sekali tidak ada tuntunannya dalam syariat. Misalnya :
- Beribadah di sisi Ka`bah dengan siulan, tepuk tangan dan telanjang
- Mendekatkan diri kepada Allah dengan mendengarkan muzik/nyanyian dan minum khamar.
Maka amalan seperti ini batil, tidak diterima bahkan ini merupakan kebid`ahan yang pelakunya dikatakan oleh Allah ta`ala :
"Apakah mereka memiliki sekutu-sekutu yang mensyariatkan bagi mereka dari agama ini apa yang Allah tidak mengizinkannya". (QS. Asy Syuura : 21)

3. Menambah satu perkara atau lebih terhadap amalan yang disyariatkan. Amalan seperti ini jelas tertolak (akan tetapi dari sisi batal atau tidaknya ibadah tersebut maka perlu dilihat keadaannya). Misalnya :
- Ibadah shalat yang telah disyariatkan oleh Allah subhanahu wa ta`ala ditambah jumlah rakaatnya. Yang demikian ini membatalkan ibadah tersebut.
- Berwudhu dengan membasuh anggota wudhu lebih dari tiga kali. Yang demikian ini tidak membatalkan wudhu tersebut, namun pelakunya terjatuh pada sesuatu yang dibenci .

4. Mengurangi terhadap amalan yang disyariatkan. (Dari sisi batal atau tidaknya maka perlu dilihat dulu terhadap apa yang dikurangi dari ibadah tersebut).
- Shalat tanpa berwudhu sementara ia berhadats maka shalatnya itu batal karena wudhlu merupakan syarat sahnya shalat.
- Meninggalkan satu rukun dari rukun-rukun ibadah maka ibadah itu batal.
- Laki-laki yang meninggalkan shalat lima waktu secara berjamaah dan mengerjakannya sendirian, maka shalatnya itu tidaklah batal tapi shalatnya itu kurang nilainya dan ia berdosa karena meninggalkan kewajiban berjamaah

• Muamalah

Pembicaraan tentang muamalah maka kaedah yang ada :

"Hukum asal muamalah itu boleh/halal untuk dikerjakan (selama tidak ada dalil yang melarangnya dan mengharamkannya").
Adapun perkara-perkara yang dilarang dan diharamkan dalam muamalah ini sebagai berikut :

1. Bermuamalah untuk mengganti aturan syariat

Maka perkara ini tidak diragukan lagi kebatilannya dengan contoh mengganti hukum rejam bagi orang yang berzina dengan tebusan berupa benda. Hal ini pernah terjadi di zaman Rasulullah saw, seorang pemuda yang belum menikah berzina dengan isteri orang lain. Ayah si pemuda menyangka hukum yang harus ditimpakan pada anaknya adalah rejam maka ia ingin mengganti hukum itu dengan memberi tebusan kepada suami si wanita tersebut berupa seratus ekor kambing dan seorang hamba perempuan. Lalu ia dan suami si wanita mendatangi Rasulullah saw untuk mengadukan hal tersebut dan meminta diputuskan perkara mereka dengan apa yang ada dalam kitabullah. Rasulullah saw pun menjawab permintaan mereka :

"Demi Zat yang jiwaku berada di tanganNya, sungguh aku akan memutuskan perkara di antara kalian berdua dengan kitabullah. Kambing dan hamba perempuan yang ingin kau jadikan tebusan itu ambil kembali, sedangkan hukum yang ditimpakan kepada anakmu adalah dicambuk sebanyak seratus kali dan diasingkan selama setahun".

Lalu beliau saw memerintahkan kepada salah seorang dari sahabat baginda untuk mendatangi wanita yang diajak berzina oleh pemuda tersebut untuk meminta pengakuannya. Dan ternyata wanita itu mengakui perbuatan zina yang dilakukannya hingga ditimpakan padanya hukum rejam. (Sebagaimana disebutkan riwayatnya dalam hadis yang dikeluarkan Imam Bukhari dalam shahihnya, pada Kitabul Hudud no. 2695, 2696, demikian pula Imam Muslim dalam shahihnya no. 1697, 1698)



2. Bermuamalah dengan membuat akad/perjanjian yang dilarang oleh syariat.

• Akad yang tidak layak untuk diputuskan. Seperti melakukan akad nikah dengan wanita yang haram untuk dinikahi kerana sepersusuan atau mengumpulkan dua wanita yang bersaudara sebagai isteri.
• Akad yang hilang darinya satu syarat di mana syarat tersebut tidak boleh gugur dengan redhanya kedua belah pihak. Seperti menikahi wanita yang sedang menjalani masa iddah, nikah tanpa wali atau menikahi isteri yang masih dalam naungan suaminya.
• Melakukan akad jual beli yang diharamkan Allah swt, seperti jual beli dengan cara riba, jual beli minuman keras, bangkai, babi dan sebagainya.
• Akad yang berakibat terzaliminya salah satu dari dua belah pihak. Seperti seorang ayah menikahkan anak perempuannya yang dewasa tanpa minta izin kepadanya. Maka akad ini tertolak ketika anak itu tidak redha dan menuntut haknya namun bila ia redha akad tersebut sah.


Pengajaran / Moral

Moral yang dapat kita ambil dari hadis ini, di antaranya :
• Batilnya perkara yang diada-adakan dalam agama
• Larangan terhadap satu perkara menunjukkan buruknya perkara tersebut..
• Islam merupakan agama yang sempurna, tidak ada kekurangan di dalamnya dan tidak memerlukan koreksi dan protes terhadapnya.
• Perkara yang diada-adakan dalam agama ini adalah bid`ah dan setiap bid`ah itu sesat.
• Dengan hadis ini tertolaklah pembahagian bid`ah menjadi bid`ah hasanah (bid`ah yang baik) dan bid`ah sayyiah (bid`ah yang buruk).
Seluruh akad yang dilarang oleh syariat adalah batil, demikian pula hasilnya kerana apa yang dikerjakan di atas kebatilan maka ia batil pula.

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Menjawap Kak Sampah: PKMM Sudah Membaiah UMNO


Author:
Muhazam Mustapha
[ Edit | View ]

Date Posted: 01:18:00 09/10/05 Sat

PKMM Sudah Membaiah UMNO



Di sini kita ingin menjawap persoalan yang sudahpun kita jawap sejak sekian lama. Persoalan tersebut adalah: Adakah dengan wujudnya PKMM (Parti Kebangsaan Melayu Malaya) sebelum kewujudan UMNO, menyebabkan proses penubuhan UMNO itu sendiri telah menjadi satu gerakan bughah ?

Persoalan ini telah ditimbulkan di dalam forum ini oleh Prihatin dengan postingnya yang bertajuk "u.m.n.o. itulah yang Sebenarnya Bughah !!!" yang dihantar pada 2 Mac 2005. Posting itu pun telah kita jawap tetapi telah dihantar semula oleh Kak Sampah seolah-olah kita tidak pernah menjawap. Untuk makluman Kak Sampah dan seluruh kaum bughah yang menatap forum ini, persoalan atau hujah ini sudahpun ditimbulkan sejak awal-awal debat hukum bughah dimulakan di sini. Dan ianya sudah dijawap sejak ketika ia mula-mula ditimbulkan di zaman Muhazam (saya) dan JIN berdebat dengan seorang pendebat kaum bughah yang memanggil dirinya Alrijal. Kita tidak pasti sama ada persoalan ini ditimbulkan sendiri oleh Alrijal atau ditimbulkan oleh pendebat lain yang sezaman dengannya.

Sebelum kita menjawap, sekali lagi kita ingin peringatkan kepada ahli-ahli bughah yang teramat BONGOK yang mencuba-cuba nasib untuk berdebat di sini bahawa, kami para pejuang Al-Qur'an dan Hadis sudah mengkaji semua aspek dalam hal hukum bughah ini - dari aspek-aspek dalil naqli, Perlembagaan (isu YDPA vs PM), dan lain-lain, termasuklah isu sejarah penubuhan UMNO. Saya sendiri secara peribadi sudah memulakan kajian tentang hukum bughah ini sejak 1998. Dari kajian ini saya memperolehi keyakinan bahawa: PAS HARAM SEBAGAIMANA HARAMNYA ZINA. Apabila saya dijemput untuk berdebat di forum IM sekitar pertengahan 2001, maka slogan inilah yang saya bawa, dan saya serta beberapa pendebat yang sealiran dengan saya telah menguji kefahaman kami dengan debat-debat yang hangat, dan kita telahpun buktikan bahawa PAS telah gagal untuk diperhalalkan dengan apa cara sekalipun yang dilakukan oleh penganut-penganutnya.

Jadi saya peringatkan kepada puak-puak bughah BAGHAL ini supaya jangan memperbodohkan diri mereka di sini kerana sekiranya hujah anda dijawap dengan mantap oleh pihak kami, maka yang akan semakin goyah pegangannya adalah puak-puak anda sendiri.

Posting ini akan saya hantar juga kepada IM untuk dijadikan artikel tamu dan ini adalah sebahagian daripada usaha saya untuk membukukan tulisan-tulisan debat hukum bughah di sini. Terima kasih kepada para pendebat bughah jahiliyyah di sini kerana posting-posting anda ini telah memberikan saya motivasi untuk menulis. Kalau tidak, mungkin kita tidak tahu bila buku ini akan siap.

Berikut adalah jawapan kita dalam isu PKMM vs UMNO ini.

Wahai Kak Sampah dan puak-puak bughah sekalian,

Anda nampaknya suka membaca dan mengaji sejarah. Tapi kenapa baca sekerat-sekerat ? Kenapa fakta yang amat jelas dari sejarah anda sembunyikan ? Kedajalan jenis apa yang anda sedang laungkan ?

Wahai penyokong-penyokong PAS yang TONGONG sekalian,

Kau tahu atau tidak bahawa UMNO itu sendiri telah ditubuhkan oleh sekumpulan 41 pertubuhan Melayu yang bermesyuarat pada 1, 2, 3, dan 4 Mac 1946 dalam Kongres Melayu Se-Malaya di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baharu, Kuala Lumpur, dan PKMM adalah salah satu daripada pertubuhan yang menubuhkan (baca: membaiah) UMNO tersebut.

Kau puak-puak bughah ni gheti sejarah ke ? Atau kau memang dajal-dajal yang berbohong secara terang-terangan ? Kau hanya tahu PKMM itu wujud sebelum UMNO, tapi kau tak tahu bahawa PKMM adalah sebahagian daripada pertubuhan penaja UMNO ?

Wahai puak-puak bughah BENGONG !

Kalau dah PKMM itu sendiri yang menubuhkan UMNO dan meleburkan diri ke dalamnya bersama-sama dengan pertubuhan-pertubuhan lain, maka ini bermakna UMNO adalah gabungan besar yang merangkumi PKMM itu sendiri, dan tidak timbul persoalan bughah kerana UMNO itu sendiri ditubuhkan oleh PKMM. Faham ?

Ini samalah, sebagai analoginya, penubuhan Persekutuan Tanah Melayu (dan juga Malaysia) adalah tidak bughah walaupun sebelum itu sudah wujud negeri-negeri Melayu. Yang bughah adalah mana-mana negeri Melayu yang cuba untuk berpisah dari Persekutuan tersebut. Ini telah berlaku kepada PKMM di mana mereka telah leburkan diri ke dalam UMNO dan kemudiannya mufarraqah (berpisah dari jemaah @ bughah).

Jadi yang mana bughah, UMNO atau PKMM ?

Macam mana ? Masih adalah lagi yang rasa-rasa nak berdebat pasal hukum bughah ni ? Masih ada yang ragu-ragu dengan ilmu dan kajian kami ?

Kalau tak percaya, silalah cari mana-mana buku sejarah. Di sini saya scan 7 muka surat "Surat Tauliah Penubuhan UMNO" dari sebuah buku yang saya beli dalam jualan buku semasa Karnival Sure Heboh tahun lepas.

Tajuk buku: Daulat UMNO
Penulis: Dahalan bin Man
Penerbit: Kip Tech Sdn Bhd

Alamat Penerbit:

Kip Tech Sdn. Bhd. (456913K),
2784 Jalan Changkat Permata,
53000 Kuala Lumpur,
Tel: 03-41062015 Fax:03-41062013

Buku ini adalah kompilasi fakta-fakta sejarah UMNO dari penubuhannya, perhimpunan-perhimpunannya, senarai pemimpin-pemimpinya dan lain-lain. Sila baca 7 muka surat yang saya scan ini dan sila nilaikan sehebat manakah pembohongan anda tentang PKMM ini - kalau nak berbohong, biarlah pandai, jangan sampai bohong ala-ala Ayah Pin.

Saya tidak mahu pastekan seluruh scan tersebut di dalam posting ini kerana banyak sangat. Jadi sila klik pada link-link berikut yang saya bina di www.1jemaah.org:

1 - Daulat UMNO ms 158
2 - Daulat UMNO ms 159
3 - Daulat UMNO ms 160
4 - Daulat UMNO ms 161 - pada muka surat ini jelas ditulis bahawa Dr Burhanuddin yang mewakili PKMM adalah pihak ke-28 yang menandatangani surat tauliah penubuhan UMNO
5 - Daulat UMNO ms 162
6 - Daulat UMNO ms 163
7 - Daulat UMNO ms 164

Kalau boleh saya ingin mencari dokumen asal yang mengandungi tandatangan sebenar. Tengoklah kalau ada kesempatan untuk ke Arkib Negara.

Saya tidak tahu dengan kata-kata apa lagi nak kita perjelaskan kepada kaum yang enggan menerima cahaya hidayah ini bahawa:

PAS HARAM SEBAGAIMANA HARAMNYA ZINA


[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: fuiiyyoooo...KERETA HONDA tuuu..


Author:
Pek Dik
[ Edit | View ]

Date Posted: 21:41:22 09/27/05 Tue

Jom lah pakat mai2 ramai minah rempit-minah rempit sekalian. jom kita pi uptown skali. pergi skali nak lagi. lagi dan lagi. tido dalam keta dua tiga malam pon best gak, kan? perghh..kereta honda siot. takkan korang tak meleleh tengok kereta honda aku. jom2...kereta sape lagi, PBB kata keta kerajaan bagi kat aku lah. Barang kali aku ni boleh dapat "award" anugerah pengampu terbaik kot?? Jom lah ikut aku wahai minah minah rempit sekalian, aku ada keta satu dalam bilik. yelah, honda jugak, tapi kena drive guna keyboard. hehehehe...jangan marah PBB yerrk..kah kah kah kah

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Wahai PBB yg tak puas hati dgn aku (3)


Author:
Pek Dik
[ Edit | View ]

Date Posted: 21:34:40 09/27/05 Tue

Apa kerajaan ada rampas harta ko ker..ada buat zalim kat ko ker..kerajaan ada pitnah ko ker..kerajaan ada sekat pinjaman masa ko study dulu ker..kerajaan ada rogol anak ko ker..kerajaan paksa ko ber dot dot dot dengan bini orang ker...hah?? jawab weyy...

Tak dak satu pun......katakan kerajaan ada buat kat ko spt yg tertera diatas, tapi aku tak buat apa2 kat ko, apasal ko dok pitnah dan kacau2 aku hah???....berbalik kepada kerajaan, kerajaan tak dak satu pun buat kejam kat ko.... abis tu hang tak puas ati apa lagey?? hang nak kata aku buat????wahhh.....melampau dah niii...apatah lagi kalo aku tak buat kejam kat ko..sepatutnya ko terlebih dahulu mengharamkan berlaku kejam keatas org lain.. ada paham.. nak jadi al arqam???? tersungkur dipintu sorga. Disangka sorga tapi neraka. ada paham.. be rasional lah beb. jgn jadi budak2...tohan bagi akal tak nak guna... terasa dah cukup guna, tapi guna utk pitnah dan buat2 kacau bilau... malu lar kat aku ni....ada paham.. kalo nak emosi sorang2 takpe la jugak..ni tak..dok gila kacau orang.... kang org kacau dia marah.... manusia jenis apa kah ini?? dahlah, paham2 jerlah PBB oooiii... Cakap byk takde guna. ada paham..

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Wahai PBB yg tak puas hati dgn aku (2)


Author:
Pek Dik
[ Edit | View ]

Date Posted: 21:19:35 09/27/05 Tue

PBB hentikanlah mempitnah org... Apa ko ingat senang jer nak matikan aku dalam forum ni?? hah..? weyy.. ko matikan aku..Allah Maha Mematikan. Ingat tu. Jgn bila org nak tamatkan riwayat ko, ko kata org lain pulak yang zalim, kejam, tak berhati perut, jahat dan rakan2 yg senafsu dengannya.. ada paham.. sesungguhnya ko tu lebih kejam, jahat, zalim, pengecut, takbur, ego, riak dan rakan2 yg sesetan dgnnya. ada paham. Mohon sedar diri skit. Kang aku ulas panjang2 ngamuk pulak ko karang. maka akan rosaklah forum ni buat kali yg ke-4.3 juta kalinya. ada paham..

waahhh...dia sorg jer pejuang Islam..wah...riak tu... yer ker?? wahh..cam "kunun2" jer.. abis tu hukum bughah ni bukan hukum Islam la yerk.. Pak Rampa, kasi royak skit kat PBB ni pasal bughah..sama ada hukum ni hukum Islam ataupun hukum Hindu buddha..ataupun UMNO tongkat boleh tolong kot...ataupun bagi jer kat siswasiswi tolong..tolong skit mamat ni..kesian dia..dia sorg jer pejuang Islam.. org lain sekular, kamal attatuk, zionis, uruguay dsbnya.

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Wahai PBB yg tak puas hati dgn aku


Author:
Pek Dik
[ Edit | View ]

Date Posted: 20:35:28 09/27/05 Tue

ko pitnah aku tandanya ko tak puas hati. Hey! aku ada kacau periuk nasi ko ker..aku ada kacau idup ko ker.. nak deba wat la cara nak debat weyy..bukannya main 'attack' benda yg entahhapa2 entah. Kang aku attack ko mengamuk pulak satu planet bumi. Kalo aku panggil ko setan, ko marah. Tapi ko wat kerja setan. Perangai pun jahat macam setan...takkan bala nak turun baru nak tobat...takkan bila musibah melanda diri baru nak menundukkan keegoan...ingat wey... kalo takut bermain ombak, jangan berumah didalam air laut..nanti lemas ko.. ada paham... sendiri cari padah, sendiri rasa lah....takleh jawab hujah, tak payah ko nak salah kan orang lain..hisskk...main pitnah-pitnah pulak. Apa ko ingat ni main nyorok2 ker.. syial la mamat nih. belasah kang

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: APA PENYEBAB PEK DEK MENGAMPU?


Author:
PBB
[ Edit | View ]

Date Posted: 11:54:29 09/16/05 Fri

PERTAMA BARUA UMNO AKAN HORMAT DIA WALAUPUN DIA BUAT JAHAT. KEDUA DIA AKAN MENDAPAT LABA. SEBAB BARUA UMNO SORANG NI MATA DUITAN!!! SEBAB TU DIA KAYA RAYA SEKARANG DENGAN KERETA HONDA YANG BESAR!ITU SEMUA DUIT JUDI! DUIT DAJAL!

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Kasihan Mawi di seret Ketua Putera Umno


Author:
Kak sampah
[ Edit | View ]

Date Posted: 10:59:13 09/22/05 Thu

Siapa bilang Umno tak bimbang bila Mawi setuju ke Kelantan?

Terbukti Pengerusi Putera Umno, yang memiliki latarbelakang serba berwarna-warni itu, terpaksa menyeret Mawi ke PWTC bagi membuktikan yang Mawi kononnya benar-benar menyokong Umno. Dikhabarkan majlis di PWTC itu sepatutnya majlis pengisytiharan Mawi menyertai Putera Umno (sila lihat Harakahdaily), akan tetapi majlis yang dirancangkan itu tidak menjadi sedemikian.



Sebagaimana Azeez pun difahamkan pernah merancang mendapatkan ijazah Phd (yang membawa gelaran Dr. ) sehinggalah beberapa pihak termasuk BLOG ini mendedahkan bahawa beliau sebenarnya tidak pernah layak memasuki mana-mana universiti berdasarkan kelayakan akademiknya, lalu cadangan memperolehi Doktor Falsafah secara segera itu telah dibatalkan. (Azeez pernah kononnya mendakwa Universiti Prestoon yang beliau masuk belajar adalah Universiti tertua di Amerika Syarikat, mengikut rekod universiti berkenaan ditubuhkan pada tahun 1994, baru 11 tahun, tua lagi UM)

Mawi muncul dikaca TV menyatakan:

Saya penyokong setia Pak Lah dalam memerangi musuh nombor satu negara (dadah), memang saya sokong habis-habisan. (Petikan BERNAMA)

Sesungguhnya bukan hanya Mawi malah saya percaya MB Kelantan, orang-orang PAS, orang-orang tidak berparti siapa sahaja memang menyokong Pak Lah selaku PM dalam bab memerangi dadah. Dan tidak sekadar itu termasuklah dalam bab memerangi rasuah, membawa ketelusan dalam kerajaan, membela rakyat termiskin dan berbagai lagi masalah yang melibatkan rakyat dan negara, kita semua bersama Pak Lah.

Kalau sekadar itu sahaja matlamat Azeez, saya percaya jangankan Mawi, Ketua Dewan Pemuda PAS pun boleh mengisytiharkan demikian tanpa perlu dipaksa-paksa!

Tetapi Azeez sebenarnya telah merancang agar Mawi mengisi borang Putera Umno lalu mengisytiharkan dirinya ahli Putera sebagaimana pernah seorang artis wanita dahulu yang mengisytiharkan dirinya ahli Puteri Umno.

Akan tetapi hajat Azeez itu tak kesampaian. Dalam majlis tersebut menurut beberapa wartawan (yang malangnya tak terbit pula di TV) Mawi mengatakan:

Saya tidak berpihak ke mana-mana pihak, saya neutral.

Mengapa mahu dipaksa anak muda ini? PAS sendiri tidak pernah terhegeh-hegeh mempelawa Mawi menyertai parti itu. Tok Guru MB Kelantan umpamanya sekadar mengiktiraf kesungguhan Mawi yang dilihat cenderung kepada budaya hiburan yang tidak bertentangan dengan Islam.

Atas kecenderungan inilah maka Mawi diundang ke Kelantan. Mawi tidak perlu menyertai PAS, cukup sekadar memberikan kesediaan untuk membuat persembahan yang menepati peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan negeri.

Mengapa Azeez begitu ghairah mahu memaksa Mawi menyertai Umno, jika tidak kerana bimbang yang anak muda ini akan nanti terpikat dengan PAS dan terus membawa bersama para peminatnya naik bulan!

Biarlah Mawi membuat keputusannya sendiri. (Tak payah paksa-paksalah Azeez, jangan bawa budaya amalan anda itu dalam kes melibatkan Mawi ni). Sebelum ini pun beliau pernah menegaskan tidak menyertai mana-mana parti, siapa sahaja undang, beliau akan pergi. Biarlah dia bebas memutuskan halnya sendiri.

Siapa yang menonton siaran di TV tadi dengan jelas dapat melihat betapa Azeez cuba mempengaruhi Mawi ketika Mawi membuat kenyataan dengan cara berbisik-bisik di sebelahnya. Sehingga Mawi diajukan persoalan darihal kecenderungan politik ayahnya, sampai begitu sekali.

Janganlah sampai memeras dan mengugut untuk mendapatkan kepuasan politik, itu amalan zaman Hang Tuah.

Ayah dan keluarga Mawi sebagaimana Mawi sendiri berhak menyokong siapa sahaja yang mereka mahu. Dan mereka tidak perlu menzahirkan pada seiapa pun, lebih-lebih lagi Azeez. Cukuplah poster Tuan Guru yang membisu di dinding rumah di FELDA Taib Andak sebagai saksi bagi mereka yang berakal.

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Latarbelakang Astora Jabat....


Author:
Kak sampah
[ Edit | View ]

Date Posted: 10:47:26 09/22/05 Thu

Sesungguhnya Astora Jabat merupakan aset yang maha berharga bagi Umno,
khususnya Mahathir. Sekiranya status kerakyatan Astora dapat diatasi,
mungkin dia akan diberikan portfolio penting di Pusat Islam.
Isu tentang Astora sudah beberapa kali muncul di mailing list islah-net dan
maharana. Saya sendiri pernah menggali latar belakang 'ulama Umno' itu dari
beberapa orang teman lamanya, ketika Astora masih bersekolah di Wakaf Bahru,
Tumpat, Kelantan. Orang yang mendidik Astora mulai dari kelas satu
ibtidaiyah (di Pedau, Jabat, Narathiwat) sehingga dia melanjutkan pelajaran
ke Mesir adalah Ust. Abdul Karim Hassan (yakni abang kepada YB Bunut Payung,
Taqiyuddin Hassan).
Abdul Karim adalah tokoh nasionalis kiri berasal dari Kedah. Beliau bukan
sekadar kagum, bahkan menerima bulat-bulat fikiran Soekarno. Pidatonya
dengan gaya khas yang mirip Soekarno, memang tidak asing lagi bagi
murid-muridnya seperti Astora.
Setelah mengajar di beberapa tempat di selatan Thailand, akhirnya Karim
mendirikan sekolah agama di Pedau, Jabat. Karim terlibat dalam perjuangan
pembebasan Patani. Seperti halnya Soekarno, dia cenderung berpihak kepada
blok sosialist/komunis (bahkan pernah pula bekerja sama dengan orang-orang
komunis Melayu seperti Rashid Maidin dll) dalam usaha memperjuangkan
kemerdekaan Patani.
Pada saat kemuncaknya, Karim tidak hanya yakin, tetapi juga berusaha
menanamkan ideologi sosialist di benak anak-anak didiknya. Kemudian dia
mengadopsi faham sosialis-Islam, yang mulai berkembang di setengah-setengah
negara Arab untuk digunapakai dalam perjuangan menghadapi penjajah Thailand
(yang menjajah bumi Melayu Patani) yang bersekutu dengan Amerika.
Oleh kerana ketika itu faham sosialis-Islam ini mendapat tentangan hebat
dari Ikhwanul Muslimin di negara-negara Arab, terutama Mesir, maka Karim
mengecap Ikhwan dan semua gerakan Islam sebagai antek-antek (sekutu) Barat
yang menjadi musuh Timur (sosialisme dan komunisme).
Dan dengan otak yang sudah terpalut persepsi yang salah terhadap Islam
itulah Astora Jabat berangkat ke Mesir. Di sana dia bergaul rapat dengan
tokoh-tokoh sosialist dari berbagai bangsa. Jadi pandangan Astora terhadap
Ikhwanul Muslimin dan gerakan apapun yang bercita-cita untuk mendirikan
negara Islam, tetap sama dengan pandangan orang-orang sosialist di negara
manapun. Tugas Astora di Malaysia ialah untuk membendung kebangkitan Islam,
dengan cara memesongkan penafsiran ayat-ayat Allah sesuai dengan yang
diinginkan puak-puak sekular dalam Umno.
Tidak heranlah sekiranya suatu ketika dulu pernah ada penjaring yang
menyamakan Astora Jabat dengan 'ulama Belanda', Snouck Hurgronje yang
mempelajari Islam dengan maksud untuk menghancurkan Islam dari dalam. Snouck
diperalatkan untuk melawan gerakan Islam di Aceh, sementara Astora pula
diperalatkan Umno untuk berdepan dengan Pas.
Soal isteri Astora tak pakai tudung, itu jangan hairan. Isteri dia orang
Arab, tapi bukan jenis wanita yang mengerti agama. Bukankah tokoh politik
yang menjadi idola Astora, iaitu Mahathir Mohamad, juga beristerikan wanita
yang tidak pakai tudung di depan umum?

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: BADAN KEHAKIMAN


Author:
siswasiswi
[ Edit | View ]

Date Posted: 16:37:23 09/20/05 Tue

PENGENALAN

Undang-undang merupakan pengaruh yang paling menyerap dalam kehidupan kita, melibatkan dalam hampir semua perkara yang kita lakukan. Sistem perundangan di Malaysia telah melalui satu jangka masa yang panjang, iaitu kira-kira 600 tahun lamanya. Penjajahan Inggeris telah memperkenalkan sistem kerajaan berpelembagaan dan common law. Pada hari ini, sebahagian besar daripada undang-undang negara ini datangnya daripada sumber bertulis. Diluluskan oleh Parlimen Malaysia dan Dewan Perundangan Negeri. Mengenal dan mengetahui tentang sistem perundangan dan kehakiman di sesebuah negara seperti Malaysia adalah amat penting.

APA ITU PERUNDANGAN DAN KEHAKIMAN?

Perundangan (Legislation)

Perundangan adalah merujuk kepada undang-undang yang digubal oleh badan khas yang bertanggungjawab dari segi perlembagaan. Kuasa perundangan di Malaysia telah ditetapkan melalui Perkara 44, Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Penggubalan undang-undang dalam bentuk perundangan dijalankan oleh Parlimen Malaysia bagi peringkat persekutuan dan Dewan Undangan Negeri bagi peringkat negeri. Parlimen Malaysia membuat undang-undang yang terkandung dalam Senarai I, jadual Kesembilan, sementara Senarai II dari jadual yang sama merupakan hak kerajaan negeri. Senarai III pula merupakan Senarai Bersama bagi kedua-dua badan.

Kehakiman (Judiciary)

Hakim mempunyai kuasa mentafsir dan melaksanakan undang-undang dengan kuasa (authority) yang diberikan kepada mereka. Kuasa kehakiman bagi badan-badan kehakiman di Malaysia terletak dalam Perkara 121 (1), Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Kehakiman merupakan cabang ketiga bagi pihak kerajaan memainkan peranannya dalam proses pengimbangan kuasa. Dalam usaha melaksanakan tugas-tugas kehakiman di negara ini, sistem mahkamah telah diwujudkan. Badan perundangan bertugas membuat/menggubal undang-undang dan pihak mahkamah pula melaksanakan undang-undang itu, jika ianya digubal dengan betul. Pihak mahkamah boleh mentafsir bahagian-bahagian tertentu undang-undang (akta, enakmen atau ordinan) sebagai tidak sah kerana bercanggah dengan bidang kuasanya. Andaikan undang-undang itu digubal secara tidak sah, maka fungsi mahkamah ialah mentafsirkannya. Makna/takrifan yang dibuat terhadap undang-undang oleh hakim akan menjadi satu ikutan penghakiman (precedent).



HUBUNGAN UNDANG-UNDANG DENGAN KEHAKIMAN

Tujuan undang-undang diwujudkan di sesebuah negara seperti Malaysia ialah untuk mencapai keadilan dalam masyarakat. Maka tujuan satu-satu undang-undang itu ialah menggalakkan ahli masyarakat melakukan sesuatu yang baik dan adil dalam mana-mana keadaan tertentu. Undang-undang bukan sahaja berkhidmat untuk masyarakat, malah ia merupakan hasil dari proses interaksi sosial. Adalah wajar undang-undang di Malaysia berlainan dengan undang-undang di negara-negara lain, jika mahukannya dapat berfungsi di negara ini. Seperti undang-undang di negara lain, undang-undang di Malaysia dibentuk/digubal berdasarkan ethos sejarah dan budaya tempatan.

SEJARAH PERUNDANGAN DAN KEHAKIMAN

Sejarah perundangan dan kehakiman di negara ini bermula dengan pemerintahan Kesultanan Melaka. Kemasukan penjajah Portugis, Belanda serta Jepun ke negara ini kurang memberi kesan dalam hal perundangan dan kehakiman, berbanding dengan penjajah Inggeris. Sistem perundangan dan kehakiman Inggeris diperkenalkan di negara ini secara berperingkat-peringkat. Dalam satu siri kehakiman yang terdapat di negara ini, terbukti menunjukkan bahawa English Law telah diperkenalkan di Malaysia. Undang-undang yang digunakan di negeri-negeri Melayu sebelum kemasukan penjajah Inggeris adalah Adat Pepatih, yang diamalkan di Negeri Sembilan dan daerah Naning di Melaka. Sementara Adat Temenggong pula digunakan di negeri-negeri lain di Semenanjung. Pembentukan Negeri-negeri Melayu Bersekutu (FMS) dalam tahun 1895 menandakan bermulanya pengenalan Undang-undang Inggeris di Semenanjung. Perkembangan ini berlanjutan hinggalah negara ini mencapai kemerdekaan dan berterusan pula selepas wujudnya Malaysia dalam tahun 1963. Perkembangan berikutnya pula ialah sedikit demi sedikit perundangan dan kehakiman Malaysia tidak lagi berpandukan perundangan dan kehakiman Inggeris sepenuhnya.

KLASIFIKASI UNDANG-UNDANG

Undang-undang boleh diklasifikasikan dalam berbaga-bagai kaedah. Salah satu kaedahnya ialah membahagikannya kepada tiga bahagian yang luas, iaitu,
a) Undang-undang Awam (Public Law),
b) Undang-undang Antarabangsa (International Law), dan
c)Undang-undang Persendirian (Private Law).


Undang-undang Awam (Public Law)

Pada dasarnya undang-undang awam mengawal perhubungan antara individu dengan negara. Undang-undang awam ini juga boleh dibahagikan kepada dua kategori, iaitu :
(i) Undang-undang Perlembagaan (Constitutional Law); dan
(ii) Undang-undang Jenayah (Criminal Law).

Undang-undang Antarabangsa (International Law)

Undang-undang antarabangsa ini dikategorikan ke dalam:
(i) Undang-undang Antarabangsa Awam; dan
(ii) Undang-undang Antarabangsa Persendirian.



Undang-undang Persendirian (Private Law)
Kontrak (Contract)
Tort
Amanah (Trust)

SUMBER UNDANG-UNDANG

Undang-undang Malaysia, seperti juga undang-undang negara lain mempunyai sumber-sumber tertentu masing-masing.
a) Sumber Sejarah
b) Peraturan-peraturan yang sah yang membentuk undang-undang
c) Tempat-tempat di mana undang-undang boleh didapati
Undang-undang Malaysia adalah bersumberkan undang-undang bertulis dan undang-undang tidak bertulis. Tiga sumber penting, iaitu,
(a) Undang-undang bertulis,
(b) Undang-undang tidak bertulis, dan
(c) Undang-undang Islam/Syariah.


Undang-undang bertulis

Undang-undang bertulis adalah sumber terpenting undang-undang Malaysia. Undang-undang bertulis ini adalah seperti;
i) Perlembagaan Persekutuan dan Negeri
ii) Undang-undang yang dibuat oleh Parlimen Malaysia dan Dewan Undangan Negeri.
iii) Perundangan Subsidiari (Subsidiary Legislation) yang dibuat oleh mana-mana orang atau badan.


Undang-undang tidak bertulis

Undang-undang tidak bertulis ini terdapat dalam,
(i) kes-kes yang diputuskan oleh mahkamah (Judicial Decision),
(ii) Common Law dan Rukun Ekuiti Inggeris, dan
(iii) Resam Tempatan (Local Customs), iaitu:
i) Keputusan hakim-hakim mahkamah atasan
ii) Common Law dan Rukun Ekuiti
iii) Hukum adat penduduk tempatan


Undang-undang Islam/Syariah

Undang-undang Islam ini merupakan undang-undang Tuhan dari al-Quran, Hadis Nabi Muhammad (S.A.W), serta undang-undang yang telah dipersetujui oleh ulamak fikah zaman dahulu dan sekarang.


BAGAIMANA UNDANG-UNDANG DIKUATKUASAKAN?

Dalam hal-hal yang berkaitan dengan undang-undang persendirian sivil adalah menjadi tanggungjawab mereka yang rugi (damages) membawa mana-mana kesnya ke mahkamah. Pihak mahkamah akan bertindak untuk menyelesaikan pertikaian antara dua pihak atau lebih. Dalam hal penguatkuasaan, undang-undang jenayah adalah berbeza dengan undang-undang sivil. Penguatkuasaan undang-undang jenayah dilaksanakan oleh badan-badan tertentu yang telah ditetapkan oleh undang-undang negara. Badan-badan yang bertanggungjawab itu ialah Polis, Jabatan Kastam, Jabatan Pengangkutan Jalan, Jabatan Imigresen, Majlis Perbandaran dan Kerajaan Tempatan, dan badan-badan lain yang diberi kuasa dari semasa ke semasa. Prosedur membawa satu-satu kesalahan itu adalah berbeza-beza. Prosedur itu adalah seperti berikut:

i) Kes Saman
ii) Waran Tangkap
iii) Perintah Timbalan Pendakwa Raya
iv) Kes Boleh Tangkap


SISTEM KEHAKIMAN DI MALAYSIA

Badan kehakiman yang dibentuk oleh kerajaan mempunyai kuasa mendengar dan menentukan perkara-perkara sivil dan jenayah. Ia juga berkuasa mentafsir Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri-Negeri.


Mahkamah Persekutuan

Mahkamah Persekutuan pula terbahagi kepada:

(i) Mahkamah Atasan (Superior Court) yang terdiri daripada:
- Mahkamah Agung (Supreme Court)
- Mahkamah Rayuan (Court of Appeal)
- Mahkamah Tinggi Malaya dan Borneo
(ii) Mahkamah Rendah (Subordinate Court) yang terdiri daripada:
- Mahkamah Sesyen
- Mahkamah Juvana
- Mahkamah Majistret
- Mahkamah Tuntutan Kecil
- Mahkamah/Balai Penghulu
(iii) Mahkamah Khas (Special Court) yang terdiri daripada:
- Mahkamah Tentera
- Mahkamah Perusahaan
- Mahkamah Buruh
- Mahkamah Merinyu Kanan Galian

Mahkamah Negeri

Mahkamah negeri pula terbahagi kepada:

(i) Mahkamah Syariah (Semua Negeri)
- Mahkamah Syariah Rayuan
- Mahkamah Kadi Besar
- Mahkamah Kadi
(ii) Mahkamah Adat/Mahkamah Anak Negeri (Di bawah tanggungjawab Sabah dan Sarawak)
- Mahkamah Adat Daerah
- Mahkamah Pegawai/Ketua Adat
- Mahkamah Penghulu

Hierarki mahkamah diwujudkan berkait rapat dengan sistem rayuan. Tanpa adanya hierarki, hal-hal rayuan tidak mungkin wujud dan boleh dilaksanakan.

KEBEBASAN BADAN KEHAKIMAN

Terdapat dua ciri penting dalam badan kehakiman di Malaysia. Ciri-ciri itu ialah,
(a) Tidak memihak kepada sesiapa dan
(b) Mempunyai kebebasannya yang tersendiri sepertimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia.

Selain itu, mahkamah juga tidak dikenakan kawalan, sama ada oleh badan perundangan ataupun oleh pihak eksekutif. Seseorang hakim tidak boleh dipecat dari jawatannya dengan apa cara yang lain. Prosedur untuk memecat seseorang hakim diperuntukkan dalam Perkara 125(3), (4) dan (5), Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Kelakuan seseorang hakim tidak boleh dibincangkan dalam mana-mana majlis Parlimen, kecuali atas usul yang tersendiri. Ia tidak boleh dibincangkan sama sekali dalam mana-mana Dewan Undangan Negeri. Para hakim setelah dilantik akan memegang jawatan sampai berumur 65 tahun atau sehingga satu masa kemudiannya.

KUASA MAHKAMAH

Kuasa kehakiman yang diberikan kepada mahkamah ialah kuasa untuk membicara dan menentukan pertikaian. Kuasa kehakiman juga bermakna kuasa untuk menentukan sama ada seseorang telah melakukan jenayah atau tidak, dan hukuman yang wajar ke atasnya. Pembahagian bidang kuasa mahkamah-mahkamah di negara ini dibuat berdasarkan berat, penting atau jumlah wang yang terlibat di dalam sesuatu kes. Peranan/kuasa hakim sebagai seorang pengadil. Seseorang hakim tidak boleh menolong mana-mana pihak dalam mengemukakan kes masing-masing.

KESIMPULAN

Perundangan dan kehakiman Malaysia merupakan dua agensi kerajaan yang penting bagi mempastikan rakyat negara ini hidup dalam keadaan harmoni, rukun dan damai. Badan ini berjaya mempertahankan kedudukannya dan kekal sebagai jentera kerajaan yang aktif, progresif dan matang. Kita sebagai rakyat negara ini sepatutnya berbangga, memberi penghormatan sokongan, supaya kejayaan cemerlang ini berterusan dan memberi manfaat kepada rakyat seluruhnya.

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Muhazam tong kosong


Author:
siswasiswi
[ Edit | View ]

Date Posted: 16:10:06 09/20/05 Tue

Sudah sedia maklum inilah jawapan yang bakal diketengahkan oleh Muhazam dan kaum kerabatnya. Saya akan mengulas akan kefahaman mereka yang tersasar. Sudah jelas Muhazam dan kaum kerabatnya mengakui bahawa yang tertinggi adalah Perlembagaan Malaysia yang merupakan undang-undang dasar yang menentukan corak dan kuasa sesebuah kerajaan. Ia merupakan peraturan yang menentukan bagaimana sesebuah negara ditadbir. Ia juga menentukan pembahagian kuasa antara bidang pemerintahan dan pelaksanaannya. Perlembagaan ialah undang-undang tertinggi yang menjadi rujukan pemerintahan negara. Ia merupakan sumber bagi menggubal undang-undang yang lain. Perlu juga diingat bahawa perlembagaan negara ini adalah terperinci (detailed): 183 perkara (terbahagi kepada 14 bahagian) dan 12 jadual. Perlembagaan kita menetapkan Yang diPertuan Agong sebagai ketua negara. Yang diPertuan Agong dipilih daripada kalangan Raja-Raja Melayu secara bergilir-gilir bagi tempoh lima tahun sahaja. Sebagai Raja Berperlembagaan, Yang diPertuan Agong bertindak mengikut nasihat Jemaah Menteri (bukan PM semata-mata). Dalam pentadbiran sesebuah negara yang mengamalkan demokrasi tulin, tiga cabang utama iaitu Legislatif, Eksekutif dan Kehakiman memainkan peranan yang amat penting. Institusi Legislatif merupakan institusi yang tertinggi di antara dua institusi lainnya, tugas institusi ini adalah untuk mengubal dan meminda undang-undang yang dibawa kepadanya oleh pihak Eksekutif dan tidak boleh mencampuri urusan institusi-institusi lain [Eksekutif dan Kehakiman]. Begitu juga institusi ada peranan masing-masing tidak boleh mencampuri urusan institusi lain. Pengasingan kuasa ini jelas ditetapkan oleh Perlembagaan bab 3, bab 4 dan Bahagian ix perkara 121.


Sekarang, kita perhatikan jawapan Muhazam mengenai kes Ayah Pin yang tidak boleh didakwa.

Kalau benar Ayah Pin tidak boleh didakwa dengan mana-mana peruntukan yang ada, maka pihak yang perlu bertindak supaya Perlembagaan/Undang-undang dipinda untuk mendakwa Ayah Pin adalah pihak yang BERKUASA MEMINDANYA. Siapakah/apakah yang berkuasa itu ? Jawapannya: Parlimen untuk Pusat atau DUN untuk negeri.

Kalau Parlimen, maka siapa/apa yang di dalamnya yang berkuasa meminda Perlembagaan/Undang-undang ? Jawapannya: Dewan Rakyat.

Adakah Dewan Negara berkuasa pinda Perlembagaan/Undang-undang ? Jawapannya: TIDAK, kerana Dewan Negara hanya boleh menolak SEKALI SAHAJA rang undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Rakyat - selepas itu Dewan Negara tidak boleh lagi menolaknya walaupun rang undang-undang yang asalnya ditolak itu diluluskan semula oleh Dewan Rakyat TANPA perubahan.

Adakah YDPA berkuasa pinda undang-undang ? Jawapannya: TIDAK, kerana rang undang-undang yang dibawa kepada YDPA WAJIB disahkan oleh baginda dan kalaupun ia tidak disahkan, dalam masa 30 hari ia TETAP jadi undang-undang. Di sini jelas bahawa kuasa/mohor YDPA adalah semata-mata SIMBOLIK yang sekadar melengkapkan prosedur sahaja, dan kalaupun prosedur itu tidak dilengkapkan, rang undang-undang tetap menjadi undang-undang dalam masa 30 hari. Jadi mana kuasa YDPA menolak rang undang-undang ? Hatta kalau rang undang-undang itu berbunyi: "YDPA perlu turun takhta dan Malaysia akan ditadbir oleh Presiden." - pun YDPA wajib tandatangani, atau biarkan ianya tidak bertandatangan supaya ia menjadi Perlembagaan/Undang-undang baru dalam masa 30 hari.


Perkara ini telah dijawab dan dihuraikan sebelum ini.

Dewan Negara adalah Majlis tertinggi atau dikenali dengan nama "Senate". Dewan Negara akan membahaskan suatu rang undang-undang dengan lebih terperinci berbanding dengan Dewan Rakyat dan untuk membincangkan mengenai perkara-perkara kepentingan umum. Tugas utama Dewan Negara (senat) membahaskan sesuatu rang undang-undang yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat dan juga bagi membincangkan perkara-perkara yang menjadi kepentingan umum. Menurut Perkara 68 Perlembagaan Persekutuan, Dewan Negara tidak mempunyai kuasa menolak undang-undang tetapi mempunyai kuasa menangguh sesuatu rang undang-undang yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat sebelum dikemukakan kepada Yang Di Pertuan Agong untuk diperkenankan, contohnya Rang Undang-Undang Kewangan. Tempoh penangguhan oleh Dewan Negara ialah 30 hari, bagi rang undang-undang yang lain tempohnya ialah setahun.


Memang undang-undang yang enggan ditandatangani oleh YDPA selama 30 hari akan menjadi undang-undang. Ini tidak bermakna ia bergantung sepenuhnya kepada keputusan Parlimen kerana ada satu badan lagi di bawah YDPA yang akan mengesahkan undang-undang tersebut iaitu di bawah Badan kehakiman.

Fungsi Mahkamah Persekutuan, iaitu menentukan kesahan undang-undang. Ini bermakna undang-undang yang bercanggah dengan Perlembagaan diisytiharkan sebagai tidak sah.

Mahkamah Persekutuan ialah
• Institusi ini menentukan keadilan negara.
• Institusi ini boleh mengesahkan undang-undang sebagai tidak sah.
• Institusi ini boleh mengesahkan tindakan kerajaan sebagai tidak sah.


Mahkamah ini menjalankan perbicaraan bagi kes-kes yang memang perlu dibicarakannya, iaitu perbicaraan kes-kes rayuan daripada Mahkamah Rayuan. Oleh itu, peranannya di sini adalah sebagai badan penentu keadilan. Mahkamah Persekutuan juga berfungsi mengesahkan undang-undang yang digubal oleh Parlimen dan dalam sesuatu kes, mahkamah ini berkuasa menentukan bahawa sesuatu tindakan kerajaan adalah tidak sah. Kedua-dua kuasa ini diistilahkan sebagai kuasa eksklusif, iaitu kuasa yang tidak diperuntukkan kepada mahkamah-mahkamah lain. Perlembagaan ialah undang-undang tertinggi, manakala Parlimen ialah penggubal undang-undang. Kebanyakan memahami Parlimen yang mempunyai bidang kuasa dalam menentukan keadilan negara, boleh mengesahkan undang-undang sebagai tidak sah dan boleh mengesahkan tindakan kerajaan sebagai tidak sah. Ini disebabkan mereka beranggapan bahawa undang-undang digubal oleh Parlimen, maka institusi inilah yang menentukan keadilan negara dan mengesahkan undang-undang. Yang sebenarnya Mahkamah Persekutuanlah yang mempunyai bidang kuasa tersebut. Siapakah yang berkuasa dalam Badan Kehakiman (Judisiari)? Sudah tentu YDPA dan baginda berkuasa mutlak sebagaimana yang dinyatakan dalam Perlembagaan Malaysia sebagai:-
Yang di-Pertuan Agong Ketua Tiga Badan
* Sebagai Ketua Utama Negara, Yang di-Pertuan Agong mengetuai tiga badan atau bahagian kerajaan:

# Badan Perundangan (Legislatif)
# Badan Pemerintahan (Eksekutif)
# Badan Kehakiman (Judisiari)


Sudah jelas lagi bersuluh bahawa badan kehakimanlah yang mengesahkan undang-undang yang digubal oleh Parlimen. Ini bermakna ada satu lagi proses check and balance yang dimainkan oleh badan kehakiman.




Sekarang kita bandingkan pemahaman yang ada pada Muhazam dan kaum kerabatnya dengan teori pengasingan kuasa yang telah dijelaskan secara terperinci di dalam Perlembagaan Malaysia.


Pada tahap ini kita tahu bahawa Siswasiswi telah faham bahawa Perlembagaanlah yang menentukan segala-galanya yang boleh atau tidak boleh dibuat di Malaysia - sebab itu dia tanya kita "siapa yang perlu bertindak untuk pinda Perlembagaan supaya Ayah Pin boleh didakwa ?".

Kita sudah jelaskan bahawa Dewan Negara dan YDPA tiada kuasa pinda Perlembagaan. Kita juga telah jelaskan bahawa yang berkuasa pinda Perlembagaan itu adalah Dewan Rakyat.

Jadi, soalan seterusnya, pihak manakah pula yang berada di dalam Dewan Rakyat itu yang berkuasa menentukan rang undang-undang mana yang bakal diluluskan, untuk seterusnya dibawa kepada Dewan Negara dan YDPA ? Jawapannya: Parti politik yang menguasai majoriti dewan, iaitu PARTI PEMERINTAH, yang dalam kes sekarang adalah BARISAN NASIONAL.

Soalan seterusnya, siapa pula dalam kalangan ahli-ahli parti pemerintah di dalam Dewan Rakyat itu yang paling berkuasa untuk menentukan kesatuan suara ahli-ahli YB parti pemerintah di situ ? Jawapannya: KETUA PARTI PEMERINTAH ITU.

Dan, last but not least, apakah jawatan lain yang mesti dipegang oleh ketua parti pemerintah itu ? Jawapannya: PERDANA MENTERI. Kenapa ? Kerana Perlembagaan juga mewajibkan bahawa Perdana Menteri hendaklah dilantik dari kalangan ahli-ahli Dewan Rakyat, yang tentunya akan berasal dari parti yang menguasai majoriti dewan tersebut.

Kalau pindaan itu perlu dibuat di peringkat negeri, maka dengan logik tafsiran yang sama, yang paling berkuasa adalah Menteri Besar atau Ketua Menteri.

Wahai Siswasiswi ku sayang, itulah dia kaedah logik yang digunakan oleh para hakim untuk menafsirkan Perlembagaan sehingga mereka sampai kepada conclusion bahawa orang yang paling berkuasa di Malaysia adalah PERDANA MENTERI.




Sudah ternyata dengan jelas dan terang bahawa badan kehakimanlah yang paling berkuasa di dalam hal ini. Kuasa yang ada pada PM hanyalah kuasa perlaksana sahaja dan tidak lebih daripada itu. Ia boleh dianggap sebagai kuasa penggerak sahaja atau jika diumpamakan pada sebuah kereta adalah tayar.





Wahai Siswasiswi, kalau kau rasa bukan PM yang berkuasa untuk meminda undang-undang supaya Ayah Pin boleh didakwa, maka sila nyatakan siapa yang berkuasa itu. Kemudian sila halakan semua desakan kau supaya orang itu meminda Perlembagaan agar hudud boleh dilaksanakan dan Ayah Pin boleh didakwa - jangan diusik lagi PM yang kau kata tidak berkuasa itu.

Wahai Siswasiswi, cukuplah, jangan menonggengkan KEBONGOKAN kau itu lagi.

Kau nampaknya tahu bahawa segala sesuatu di dalam Malaysia ini ditentukan oleh Perlembagaan:

1 - Apa/siapa yang menetapkan pemisahan kuasa Persekutuan dan Negeri (Isu kenyataan Shahidan) ? Jawapnya: Perlembagaan

2 - Apa/siapa yang menetapkan wujudnya pengasingan kuasa di antara badan kehakiman, jemaah menteri, Dewan Rakyat, Dewan Negara dan YDPA (Isu pengasingan kuasa) ? Jawapnya: Perlembagaan

3 - Apa/siapa yang menetapkan bahawa hudud tidak boleh dilaksanakan (Isu pertentangan hudud dengan Perlembagaan Persekutuan) ? Jawapnya: Perlembagaan (sebab itu Perlembagaan perlu dipinda dulu, baru hudud boleh dilaksanakan)

Jadi semuanya tertakluk kepada Perlembagaan. Kalau dah semuanya dikawal oleh Perlembagaan, MAKA ORANG YANG PALING BERKUASA MEMINDANYA ADALAH JUGA ORANG YANG PALING BERKUASA DI MALAYSIA, IAITU PERDANA MENTERI.Full stop. It is clear crystal. PM is the most powerful leader in this country.


Sekali lagi jawapannya telah menyerlahkan tahap pemikirannya. Dia terlupa bahawa di dalam Perlembagaan Malaysia telah tercatat Yang Di Pertuan Agong sebagai Ketua Utama negara mengetuai tiga badan kerajaan. Pemerintahan kuasa kerajaan kepada tiga badan utama dilakukan supaya pemumpuan kuasa tidak berlaku kepada mana-mana pihak. Inilah yang dimaksudkan "Doktrin Pemisahan Kuasa".

Badan eksekutif adalah satu daripada tiga cabang kerajaan. Kepentingan badan bergantung kepada penyandangnya. Di dalam sistem demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan, Yang di-Pertuan Agong adalah lambang perpaduan dan kedaulatan negara. Sesungguhnya Perlembagaan Persekutuan meletakkan baginda di tunggak pemerintahan negara, manakala kuasa kerajaan terletak pada tangan seorang Perdana Menteri yang merupakan Ketua Kerajaan.
Seorang Perdana Menteri memainkan pelbagai peranan, sama ada di dalam mahupun di luar kerajaan. Di dalam perlembagaan telah dijelaskan bahawa Kuasa Eksekutif, iaitu kuasa untuk memerintah, diberi di bawah Perkara 39 Perlembagaan Malaysia kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agung, tetapi diselenggarakan oleh Jemaah Menteri yang diketuai oleh Perdana Menteri. Jemaah Menteri adalah bertanggungjawab terus kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Setiap tindakan eksekutif Kerajaan Persekutuan adalah disalurkan daripada kuasa Diraja, sama ada secara langsung atau tidak langsung. Oleh itu PM mempunyai Kuasa Eksekutif kerana kuasa itu telah diserahkan oleh YDPA kepada PM tetapi kuasa asalnya adalah daripada YDPA itu sendiri. Sebagai ketua Badan Pemerintahan, Yang di-Pertuan Agong melantik Perdana Menteri dan menteri-menteri lain, serta hakim, duta-duta Malaysia dan seumpamanya.


Jika dulu Muhazam mengatakan peguam mengetahui segala-galanya mengenai perundangan dan bila kita kemukakan pandangan daripada seorang peguam yang terkenal dia pulak buat-buat tak kenal. Inilah ciri-ciri manusia hipokrit yang dia selalu katakan kat orang lain tapi nyatanya satu jari menuding pada orang lain empat jari menuding pada dirinya sendiri.


Finally wahai Siswasiswi, kenyataan peguam yang entah mana datang tu, yang tiba-tiba kata Ayah Pin tak boleh didakwa tu, tidak muktamat lagi. Itu cuma pendapat dia. Polis pun ada peguam sendiri (yang dipanggil pendakwaraya). Dan peguam polis tu kata Ayah Pin boleh didakwa dengan peruntukan yang sedia ada - sebab itu dia biarkan saja polis kejar Ayah Pin. Kita tengok je nanti bila Ayah Pin dah ditangkap dan didakwa.

Dan, oh ya ! Hadi Awang tidak dakwa Ayah Pin bukan sebab tak dak peruntukan undang-undang, tapi kerana dia sebok dengan politik anak bini dia. Dia tak kesah pun urusan rakyat. Nak kena tunggu keprihatinan BN perintah Trengganu dulu, baru urusan menjaga rakyat dari kesesatan (urusan utk mendakwa Ayah Pin) boleh dilaksanakan.



Adakah ini jawapan yang ilmiah seperti yang didakwa??? Kesian tengok jawapan yang sebegini yang dianggap oleh tuan empunya diri sebagai nombor wahid. Apa-apa halpun kita tunggu dan lihat.

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Apa la malaun ni merapu macam nak mampus


Author:
Muhazam Mustapha
[ Edit | View ]

Date Posted: 09:32:13 09/20/05 Tue

Kita sekian lama telah melihat kelahiran mangkuk hayun terbaru kaum bughah ni, iaitu Siswasiswi. Soalan-soalan yang dia kemukakan memang menunjukkan dengan jelas taraf ke-mangkuk-hayun-an tahap dewa si mamat nih.

Dia tanya siapa yang perlu bertindak untuk mengubah Perlembagaan supaya Ayah Pin boleh didakwa.

Kalau benar Ayah Pin tidak boleh didakwa dengan mana-mana peruntukan yang ada, maka pihak yang perlu bertindak supaya Perlembagaan/Undang-undang dipinda untuk mendakwa Ayah Pin adalah pihak yang BERKUASA MEMINDANYA. Siapakah/apakah yang berkuasa itu ? Jawapannya: Parlimen untuk Pusat atau DUN untuk negeri.

Kalau Parlimen, maka siapa/apa yang di dalamnya yang berkuasa meminda Perlembagaan/Undang-undang ? Jawapannya: Dewan Rakyat.

Adakah Dewan Negara berkuasa pinda Perlembagaan/Undang-undang ? Jawapannya: TIDAK, kerana Dewan Negara hanya boleh menolak SEKALI SAHAJA rang undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Rakyat - selepas itu Dewan Negara tidak boleh lagi menolaknya walaupun rang undang-undang yang asalnya ditolak itu diluluskan semula oleh Dewan Rakyat TANPA perubahan.


Adakah YDPA berkuasa pinda undang-undang ? Jawapannya: TIDAK, kerana rang undang-undang yang dibawa kepada YDPA WAJIB disahkan oleh baginda dan kalaupun ia tidak disahkan, dalam masa 30 hari ia TETAP jadi undang-undang. Di sini jelas bahawa kuasa/mohor YDPA adalah semata-mata SIMBOLIK yang sekadar melengkapkan prosedur sahaja, dan kalaupun prosedur itu tidak dilengkapkan, rang undang-undang tetap menjadi undang-undang dalam masa 30 hari. Jadi mana kuasa YDPA menolak rang undang-undang ? Hatta kalau rang undang-undang itu berbunyi: "YDPA perlu turun takhta dan Malaysia akan ditadbir oleh Presiden." - pun YDPA wajib tandatangani, atau biarkan ianya tidak bertandatangan supaya ia menjadi Perlembagaan/Undang-undang baru dalam masa 30 hari.

Pada tahap ini kita tahu bahawa Siswasiswi telah faham bahawa Perlembagaanlah yang menentukan segala-galanya yang boleh atau tidak boleh dibuat di Malaysia - sebab itu dia tanya kita "siapa yang perlu bertindak untuk pinda Perlembagaan supaya Ayah Pin boleh didakwa ?".

Kita sudah jelaskan bahawa Dewan Negara dan YDPA tiada kuasa pinda Perlembagaan. Kita juga telah jelaskan bahawa yang berkuasa pinda Perlembagaan itu adalah Dewan Rakyat.

Jadi, soalan seterusnya, pihak manakah pula yang berada di dalam Dewan Rakyat itu yang berkuasa menentukan rang undang-undang mana yang bakal diluluskan, untuk seterusnya dibawa kepada Dewan Negara dan YDPA ? Jawapannya: Parti politik yang menguasai majoriti dewan, iaitu PARTI PEMERINTAH, yang dalam kes sekarang adalah BARISAN NASIONAL.

Soalan seterusnya, siapa pula dalam kalangan ahli-ahli parti pemerintah di dalam Dewan Rakyat itu yang paling berkuasa untuk menentukan kesatuan suara ahli-ahli YB parti pemerintah di situ ? Jawapannya: KETUA PARTI PEMERINTAH ITU.

Dan, last but not least, apakah jawatan lain yang mesti dipegang oleh ketua parti pemerintah itu ? Jawapannya: PERDANA MENTERI. Kenapa ? Kerana Perlembagaan juga mewajibkan bahawa Perdana Menteri hendaklah dilantik dari kalangan ahli-ahli Dewan Rakyat, yang tentunya akan berasal dari parti yang menguasai majoriti dewan tersebut.

Kalau pindaan itu perlu dibuat di peringkat negeri, maka dengan logik tafsiran yang sama, yang paling berkuasa adalah Menteri Besar atau Ketua Menteri.

Wahai Siswasiswi ku sayang, itulah dia kaedah logik yang digunakan oleh para hakim untuk menafsirkan Perlembagaan sehingga mereka sampai kepada conclusion bahawa orang yang paling berkuasa di Malaysia adalah PERDANA MENTERI.


Wahai Siswasiswi, kalau kau rasa bukan PM yang berkuasa untuk meminda undang-undang supaya Ayah Pin boleh didakwa, maka sila nyatakan siapa yang berkuasa itu. Kemudian sila halakan semua desakan kau supaya orang itu meminda Perlembagaan agar hudud boleh dilaksanakan dan Ayah Pin boleh didakwa - jangan diusik lagi PM yang kau kata tidak berkuasa itu.

Wahai Siswasiswi, cukuplah, jangan menonggengkan KEBONGOKAN kau itu lagi.

Kau nampaknya tahu bahawa segala sesuatu di dalam Malaysia ini ditentukan oleh Perlembagaan:

1 - Apa/siapa yang menetapkan pemisahan kuasa Persekutuan dan Negeri (Isu kenyataan Shahidan) ? Jawapnya: Perlembagaan

2 - Apa/siapa yang menetapkan wujudnya pengasingan kuasa di antara badan kehakiman, jemaah menteri, Dewan Rakyat, Dewan Negara dan YDPA (Isu pengasingan kuasa) ? Jawapnya: Perlembagaan

3 - Apa/siapa yang menetapkan bahawa hudud tidak boleh dilaksanakan (Isu pertentangan hudud dengan Perlembagaan Persekutuan) ? Jawapnya: Perlembagaan (sebab itu Perlembagaan perlu dipinda dulu, baru hudud boleh dilaksanakan)

Jadi semuanya tertakluk kepada Perlembagaan. Kalau dah semuanya dikawal oleh Perlembagaan, MAKA ORANG YANG PALING BERKUASA MEMINDANYA ADALAH JUGA ORANG YANG PALING BERKUASA DI MALAYSIA, IAITU PERDANA MENTERI.

Full stop. It is clear crystal. PM is the most powerful leader in this country.

Finally wahai Siswasiswi, kenyataan peguam yang entah mana datang tu, yang tiba-tiba kata Ayah Pin tak boleh didakwa tu, tidak muktamat lagi. Itu cuma pendapat dia. Polis pun ada peguam sendiri (yang dipanggil pendakwaraya). Dan peguam polis tu kata Ayah Pin boleh didakwa dengan peruntukan yang sedia ada - sebab itu dia biarkan saja polis kejar Ayah Pin. Kita tengok je nanti bila Ayah Pin dah ditangkap dan didakwa.

Dan, oh ya ! Hadi Awang tidak dakwa Ayah Pin bukan sebab tak dak peruntukan undang-undang, tapi kerana dia sebok dengan politik anak bini dia. Dia tak kesah pun urusan rakyat. Nak kena tunggu keprihatinan BN perintah Trengganu dulu, baru urusan menjaga rakyat dari kesesatan (urusan utk mendakwa Ayah Pin) boleh dilaksanakan.

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Kes Ayah Pin (AP) dari sudut perundangan


Author:
siswasiswi
[ Edit | View ]

Date Posted: 13:15:35 09/19/05 Mon

Saya nak tengok apa peguam Muhazam dan kawan-kawannya komen@ apa tindakan yang boleh dikenakan ke atas ayah pin (AP) jika bersandarkan undang-undang dan perlembagaan negara. Saya merujuk kepada laporan akhbar utusan malaysia yang suatu ketika dulu mendakwa kerajaan PAS pimpinan Tuan Guru Hj Abd. Hadi tidak mengambil apa-apa tindakan undang-undang ke atas Ayah Pin dan sekarang di bawah undang-undang islam Hadhari Terengganu bistari apa tindakan undang-undang yang telah dan sedang diambil oleh Dato Seri Idris Jusoh.



Ariffin Mohamed atau Arifffin murtad dipercayai tidak akan ditahan untuk didakwa oleh pihak berkuasa memandangkan tiada peruntukan undang-undang khusus yang boleh mensabitkan kesalahannya. Demikianlah kata Peguam Zulkifli Nordin. Menurut Zulkifli, perkara itu telah dimaklumkan secara tidak rasmi kepada beliau oleh pihak-pihak tertentu.

“Mahkamah syariah tidak ada kuasa membicarakan kesalahan orang bukan Islam, sementara di bawah undang-undang sivil, murtad bukannya satu kesalahan.

“Ramai yang tidak tahu, Ariffin telah membuat akuan bersumpah pada 2 Ogos 1998 bahawa beliau telah keluar dari agama Islam.

Jadi, undang-undang mana kita hendak dakwanya, syariah atau sivil?” Soalnya.

Tambahnya lagi, Perlembagaan Persekutuan artikel 74 dan 75 dengan jelas menyatakan Mahkamah Syariah tiada kuasa untuk membicarakan kesalahan orang bukan Islam.

Jika kita dakwa Arifin di bawah undang-undang sivil, dan dia mengaku di mahkamah bahawa dia adalah Tuhan kerajaan langit sekalipun, itu bukannya satu kesalahan,” kata Zulkifli.

Jika kita dakwanya di mahkamah syariah, dan dia boleh membuktikan dia bukannya penganut Islam, mahkamah perlu bebaskannya. Jika perkara ini terjadi bagaimana tanggapan orang ramai nanti?” tanyanya.

“Lebih baik kita biarkan dia pergi menyabung ayam,” katanya ketawa.

Sehingga kini pihak berkuasa masih belum dapat mengesan dan mendakwa Arifin, walaupun sebahagian besar pengikutnya termasuk salah seorang isterinya sedang dibicarakan di mahkamah syariah Terengganu.

Menyentuh fenomena murtad yang semakin berleluasa termasuk di kalangan yang berpendidikan agama, Zulkifli meletakkan kesalahan itu antara lain berpunca daripada ketidakprihatinan pemimpin Umno.

“Secara serius semuanya bermula pada 1998, apabila berlaku kes murtad Nor Aishah Bokhari,” jelasnya.

Pemimpin Umno tidak mengambil apa-apa tindakan dari segi undang-undang untuk mengubah perlembagaan negara bagi menghalang kejadian itu berulang.

Apabila berlaku kes murtad kita tidak ada sistem untuk mencegahnya. Pihak-pihak tertentu mengambil kesempatan dari kelemahan undang-undang negara ini,” katanya.

Satu soalan yang perlu ditanya adalah siapakah yang perlu bertindak untuk mengubah perlembagaan negara bagi menghalang kejadian itu berulang? saya hanya mahu jawapan daripada peguam Muhazam @ Muhazam dan kaum kerabatnya. Atau adakah jawapanya sekadar SIMBOLIK!!! SIMMBOLIK!!! SIMBOLIK!!!

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: PERLUKAN DUIT? BERKESAN DAN TIADA PENIPUAN?


Author:
ainur
[ Edit | View ]

Date Posted: 16:15:39 09/19/05 Mon

PERLUKAN DUIT? BERKESAN DAN TIADA PENIPUAN?

assalamualaikum...
program ini disahkan oleh admin terlebih dahulu untuk memastikan wang telah dimasukkan ke akaun anda agar tidak berlaku penipuan. jadi, apa yang anda bimbangkan? sama ada anda percaya atau tidak, tindakan pertama mestilah mencuba terlebih dahulu. kalau tak menjadi, silalah sebarkan bahawa program ini satu penipuan semata. ramai yang telah berjaya MENGUBAH NASIB HIDUP MEREKA. ANDAI ANDA MASIH TIDAK BERTINDAK, ANDA BUKANLAH ORANG YANG POSITIF, PEMURAH DAN INGIN HIDUP SUSAH SELAMANYA.sumbangan anda amat bermakna dan akan diingati sampai mati. layari segera :

http://sumbanganikhlas-nurrul.cjb.net/

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Wahai siswasiswi, jangan perasan sangat. Baca semua, baru nilai.


Author:
Pek Dik
[ Edit | View ]

Date Posted: 00:11:18 09/13/05 Tue

Perhatikan tulisan Prof. Jayum, "YDPA hanyalah lambang kerajaan semata2". Jelas dan itulah kebenarannya, tafsiran dari Intelek yg bergelar Profesor. Tiada dolak dalih dari aku. Aku sendiri pernah berjumpa dengan Prof. Jayum A. Jawan face to face dalam bilik beliau di Fakulti Ekologi Manusia untuk berbicara siapa yang lebih berkuasa diantara PM ataupun YDPA. Sah, YDPA HANYALAH SIMBOLIK. Perkara 39 yang termaktub dalam perlembagaan persekutuan hanyalah simbolik semata2 utk melambangkan kekuasaan Raja Yang Berperlembagaan. Mengangkat Raja sesuai dengan darjat baginda, tanpa sedikit pun wujud unsur2 penghinaan kepada baginda.

Dan ini pula permintaan aku. Sila buktikan tang mana dalam surah al maidah ayat 44, 45 dan 47 yang ada menyebut "KUFFUR DUNNA KUFFUR" yang telah dinyatakan oleh Ibnu Abbas, sahabat Rasulullah s.a.w yg diiktiraf ilmu beliau selaku penterjemah al quran. Ok, maqaseh.

Jumpa lagi...

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Kerja Muhazam dan kaumnya sama ngan Pemuda Umno!!!


Author:
siswasiswi
[ Edit | View ]

Date Posted: 12:25:23 09/14/05 Wed

Jika kita meninjau laman BLOG Jeff Ooi di www.jeffooi.com/ bahawa laman web Pergerakan Pemuda Umno di http://www.pemuda.com.my/ telah cuba membabitkan pimpinan PAS dalam polemik mentah mereka berkenaan perjuangan kemerdekaan, iaitu kontroversi yang kononnya telah dicetuskan oleh Ronnie Liu dari DAP.

Jika kita berkunjung ke laman berkenaan kita dapat melihat gambar kulit buku karangan Chin Peng (bekas Setiausaha Agung PKM) yang bertajuk:

Alias Chin Peng: My side of history

Akan tetapi apa yang dipaparkan di laman tersebut bukanlah kulit asal buku itu kecuali telah dipinda dengan jahat dengan memuatkan gambar para pemimpin pembangkang termasuklah Tuan Guru Nik Abd Aziz, Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang dan Dato Seri Anwar Ibrahim.

KULIT ASAL BUKU CHIN PENG


KULIT YANG DIPINDA OLEH PEMUDA UMNO



Kerja jahat ini barangkali bermaksud mahu membabitkan pemimpin-pemimpin ini termasuklah pemimpin DAP sebagai dalang kominis, kerana turut dipaparkan kata-kata yang tidak terdapat pada kulit asal buku itu yang berbunyi:

Komunis selamanya, datuk dan nenek kami turut merasai kekejaman komunis, tetapi itu dahulu

Menurut Jeff Ooi ADUN DAP dari Setiawan telah pun membuat laporan polis berkenaan kerja-kerja jahat Pemuda Umno ini.

Mengapakah begitu kurang ajar dan biadap sekali Pemuda Umno sehingga tergamak meletakkan gambar pemimpin tertinggi PAS, yang diiktiraf sebagai tokoh ulamak Islam dalam kerja jahat mereka itu. Apakah hujah Ronnie tidak boleh dilawan dengan hujah, perlukah kita menggunakan taktik kotor dan jijik seumpama ini?

Ingat tidak pernah dalam sejarah negara, ahli atau pemimpin PAS terlibat dalam fahaman ataupun pergerakan komunis, tetapi satu ketika dahulu Setiausaha Politik kepada Perdana Menteri, Tun Razak dan Dr Mahathir, iaitu Abdullah Ahmad dan Siddiq Ghouse pernah ditahan di bawah ISA kerana kononnya terlibat dengan gerakan ataupun fahaman kominis!

Fakta ini barangkali tidak pernah terdaftar dalam benak kepala Pemuda Umno, kerana mereka sentiasa berada dalam sindrom penyakit Melayu Mudah Lupa, yang telah diagnosis oleh Dr Mahathir sendiri satu ketika dahulu.

Berpada-padalah sedikit tingkah laku biadap itu, jangan sampai marahkan pijat kelambu habis dibakar.

Memang inilah gerak kerja yang telah diajar oleh umno dan diikuti sepenuhnya oleh Muhazam dan kaum kerabatnya di IM ini. Syabas teruskan usaha ANDA!!!

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Jangan buta Sejarah!!!


Author:
siswasiswi
[ Edit | View ]

Date Posted: 13:59:30 09/13/05 Tue

Inilah kenyataan yang bodoh, bebal dan bangang yang saya lihat. Tiada sandaran langsung!!!

UMNO tidak bughah.

Yang bughah adalah PKMM, Hizbul Muslimin, PAS dll.

PAS Haram sebagaimana haramnya ZINA.

Zina: Sebat 100x / rejam sampai mati (ada opsyen utk tidak mati)

PAS: Pancung sampai putus tengkok (tiada opsyen melainkan mati)

Aku nak bagitau kat sini bahawa kronoligi penubuhan parti politik ialah:-

1. Parti KMM diasaskan di Kuala Lumpur oleh Ibrahim Hj Yaacob (lahir di Temerloh, 1911 ), sebagai Parti politik PERTAMA orang Melayu di Tanah Melayu. Para pemimpinnya terdiri dari Guru-guru sekolah lepasan MPSI.

2. Oktober 1945 - Parti politik KEDUA orang Melayu ditubuhkan bernama Parti Kebangsaan Melayu Malaya,PKMM, dipimpin oleh Dr Burhanuddin Al Helmy, Ishak Hj Muhammad (Pak Sako) dan Mokhtaruddin.

3. Pada bulan Februari 1946 - 2 lagi Parti politik orang Melayu (kumpulan KETIGA) ditubuhkan bernama Angkatan Pemuda Insaf, API, dipimpin oleh Ahmad Boestamam. Dan Angkatan Wanita Sedar, AWAS, dipimpin oleh Shamsiah Sutan Fakeh.
Parti PKMM, API dan AWAS telah lebih dahulu dari parti lain maju ke hadapan membela orang Melayu. Malah parti-parti itu telah bergabung menubuhkan
PUTERA (Pusat Tenaga Rakyat) untuk menolak perlembagaan baru british melalui malayan union. Hasilnya PUTERA telah mengemukakan "Perlembagaan
Rakyat" yg diterima sultan dengan menetapkan kuasa dan memelihara kedaulatan raja-raja Melayu, hak orang-orang Melayu dan mengetatkan syarat
kewarganegaraan.

Tetapi "Perlembagaan Rakyat" terus ditolak oleh british mentah-mentah. Dan british sengaja melengah-lengahkan usaha ke arah kepimpinan orang Melayu, dengan pelbagai helah untuk melambatkan usaha orang Melayu (seperti berlengahnya amerika keluar dari Iraq masa sekarang), disamping
british terus mencari formula baru untuk mengukuhkan kedudukannya disebalik tabir.

4. Dan pada 11 mei 1946 - Parti politik Keempat orang Melayu ditubuhkan bernama United Malay National Organisation,Umno, dipimpin oleh Onn bin Jaafar (district officer pentadbiran british di Batu Pahat, yg berketurunan turki) yang memperjuangkan nasionalisme Melayu. Umno terus didaftarkan di bawah pentadbiran british pada tahun 1946 itu juga. Nama awal Umno pada kongres bulan mac 1946, adalah pekembar, pkmb atau parti kebangsaan Melayu bersatu. Tup-tup bertukar u.m.n.o. - bahasa inggeris. Apakah psikologinya?? .. sedangkan nama 3 parti orang Melayu terdahulu berbahasa Melayu dan ketuanya berbangsa Melayu sepenuhnya. Adakah u.m.n.o. tajaan british ??

5. Pada bulan Mac, 1948 - Hizbul Muslimin ditubuhkan dan adalah parti Islam Pertama orang Melayu pasca perang dunia ke 2. Ia juga merupakan Parti politik KELIMA orang Melayu, dan dipimpin oleh Guru Agama bernama Hj Abu Bakar Al-Baqir yang ingin menubuhkan Kerajaan Islam di Tanah Melayu ini.
Guru Agama itu tidak terlalu menonjol pendekatan politiknya dan banyak merendah diri, tetapi kuffar british nampak tertekan dengan perkembangan ini, dan telah terbuka tembelang penjajah nasara itu apabila terus mengishtiharkan darurat di Persekutuan Tanah Melayu mulai Jun 1948. Alasannya, 3 orang british yang mempunyai ladang dan estet di sungai siput perak dibunuh komunis.

Perintah darurat adalah helah british untuk mengukuhkan lagi tapak kuasanya di Tanah Melayu dan melengahkan lagi tuntutan merdeka. Parti politik tidak dibenarkan bergerak. Pertama sekali, british terus mengharamkan parti komunis, dan kemudian dilibatkan sekali pengharaman ke atas semua parti politik, kecuali u.m.n.o.
PKMM diharamkan kuffar british tahun 1948,
API diharamkan kuffar british tahun 1948,
AWAS diharamkan kuffar british tahun 1948, dan
HIZBUL MUSLIMIN diharamkan kuffar british bulan ogos, tahun 1948.

TETAPI u.m.n.o. tak diusik pun oleh british - hingga kini.
Adakah u.m.n.o. itu dizahirkan melalui pemikiran penjajah british??


6. Setelah nampak kemelut dan cabaran masa akan datang untuk umat Islam dan orang Melayu ketika itu, yang mana penjajah kuffar british tidak membenarkan Parti politik tertentu bergerak, maka ahli-ahli dari Hizbul Muslimin, PKMM serta Guru Agama, Ulama dan Pemikir ISLAM di Tanah Melayu dan segelintir ahli agama umno yang insaf, telah bermesyuarat di Gunung Semanggul, Perak pada 23 Ogos, tahun 1951. Mereka membincangkan peri pentingnya mendaulatkan ISLAM di Tanahair Tercinta Orang Melayu ini. Mereka juga telah bersependapat betapa perlunya wujud suatu gerakan Islam, Siasah Islam atau Harakah Islamiyyah apabila tidak ada negara Islam di Tanah Melayu ini.

7. Walaupun PAS secara resminya telah ditubuhkan pada 24 Nov 1951, tetapi masih tidak didaftarkan di pejabat pentadbiran british hinggalah hampir pilihanraya pertama 1955. Salah satu penyebab PAS wujud ialah apabila Bahagian Agama UMNO yang dipimpin oleh Ustaz Ahmad Fuad Hassan turut diresapi dengan pengaruh Hizbul Muslimin ini. Tambahan lagi ramai pemimpin agama dalam UMNO ketika itu kecewa dengan pucuk pimpinan mereka yang bercadang untuk menaja perjudian (loteri).

Adalah jelas kewujudan PAS adalah menggantikan perjuangan
PKMM diharamkan kuffar british tahun 1948,
API diharamkan kuffar british tahun 1948,
AWAS diharamkan kuffar british tahun 1948, dan
HIZBUL MUSLIMIN diharamkan kuffar british bulan ogos, tahun 1948.


Yang paling nyata dan terserlah adalah penubuhan umno adalah diiktiraf oleh british. PAS bukanlah parti atau pertubuhan baru tetapi menggantikan parti-parti yang telah diharamkan oleh british. Ini sudah jelas terbukti dalam sejarah.

Nampaknya Muhazam dan kawan-kawannya tidak memahami atau sengaja tidak mahu faham posting-posting saya. Mereka perlu ditunujkkan cara membaca dan memahami apa yang ditulis. Lihatlah mentaliti Muhazam dan kawan-kawannya cuba memutarbelitkan kenyataan dan sejarah bagi memenuhi pemahaman semit dan jumud golongan mereka. Sudahlah tu banyak-banyaklah bertaubat dan insaf akan perbuatan-perbuatan dan pemahaman yang salah. Amillah iktibar daripada Mufti Terengganu!!!

[ Post a Reply to This Message ]
Replies:
Subject: Penubuhan dan Pendaftaran PAS


Author:
siswasiswi
[ Edit | View ]

Date Posted: 15:09:41 09/12/05 Mon

Sebelum dimulakan cerita pendaftaran PAS elok kita lalui dahulu susur galur peristiwa penting politik orang-orang Melayu beserta Tarikh dan Faktanya sekali ketika peralihan kuasa dari:

british - jepun - kosong/peralihan - british - darurat - pru 1 :
-------------------------------------------------------------------


1. Tahun 1938 - Parti Kesatuan Melayu Muda, KMM.
--------------------------------------------------

Parti KMM diasaskan di Kuala Lumpur oleh Ibrahim Hj Yaacob (lahir di Temerloh, 1911 ), sebagai Parti politik PERTAMA orang Melayu di Tanah Melayu. Para pemimpinnya terdiri dari Guru-guru sekolah lepasan MPSI.

Tujuan utama KMM adalah memperjuangkan kepentingan Bangsa Melayu, menanam semangat kebangsaan orang Melayu, melindungi hak orang-orang Melayu dan menuntut kemerdekaan dari penjajah british kerana ketika itu dunia diambang peperangan besar dan jepun telah menawan manchuria dan menyerang china tahun 1937. Penjajah british amat gelisah dengan parti KMM dan dengan asakan kuasa jepun di asia ketika itu, british sasau dan telah menuduh KMM radikal dan menahan para pemimpin KMM pada bulan oktober 1941. (Perlu diingat, raja-raja Melayu ketika itu masih dinasihati british lagi.)


2. Tahun 1942 - jepun di Tanah Melayu.
-----------------------------------------

Bulan disember 1941 - jepun mendarat di Kota Bharu, dan bulan februari 1942 - seluruh tanah Melayu jatuh ke tangan jepun. Semasa pemerintahan jepun para pemimpin KMM yang ditahan british telah dibebaskan. Faktor kemenangan jepun di Tanah Melayu adalah kerana pertahanan british lemah, pemerintahan british ada unsur penipuan dan ada agenda tersembunyi kuasa nasara itu di rantau ini. Ketika jepun datang, tentera british tak nampak muka pun, perang dalam hutan tak tahu dan semua penakut, (mungkin harapkan sarjan Hassan saja untuk lawan jepun dlm hutan). Penjajah british cabut lari, "lesap siiuup macam jbond", bukan nak bela orang Melayu dan Tanah Melayu tetapi nak menyamun aja macam amerika di Iraq.

Penjajah jepun pula perlu mentadbir urusan orang-orang Melayu yg terkontang-kanting ditinggalkan british, maklumlah terlalu lama percaye pd penjajah british, minta dinasihati oleh kuffar british, dan tidak percaya pada kekuatan sendiri. Sultan telah disorokkan dan dengan itu, jepun terpaksa mengharapkan tokoh-tokoh orang Melayu yg ada ketika itu seperti Ibrahim Yaacob, Onn Jaafar dan Dr Burhanuddin Helmy. Pada lahirnya KMM dan tokoh-tokoh itu kerjasama dengan jepun, tetapi sebenarnya KMM dan tokoh-tokoh itu berhubung dengan gerakan Melayu anti jepun untuk memerdekakan Tanah Melayu. Ekonomi dunia pula tidak menentu ketika itu dan harga barang mahal, duit jepun tak laku dan rakyat gelisah. Pada bulan Jun 1942 jepun mula berkeras dan menyalahguna kuasa dengan mengawal suasana dan pergerakan rakyat secara kasar, manakala parti KMM pula dibubarkan.


3. 6 ogos 1945 - bom atom menghancurkan hiroshima dan nagasaki.
-----------------------------------------------------------------

Setelah jatuhnya bom atom yg menghancurkan hiroshima dan nagasaki pada 6 ogos 1945, maka bermulalah perlumbaan kuasa nuklear oleh negara-negara yang kemarok kekejaman, yg tiada etika perang dan yg lapar untuk membunuh ramai manusia tidak kira wanita, orang tua atau kanak-kanak. Maka tersohorlah formula kuasa atom e = mc2. Sangat jelas kekejaman pengeboman tentera amerika sama aje macam jepun dari dulu hingga kini, dan amerika saja yg boleh simpan bom nuklear, negara lain tak boleh, kan jelas niat jahat amerika itu. tetapi media barat menutupnya.


4. 15 ogos 1945 - jepun menyerah kalah.
----------------------------------------

Ada kekosongan kuasa di Tanah Melayu ketika itu. Orang Melayu terlepas peluang keemasan untuk betul-betul merdeka dari sebarang penjajah. british telah berhati-hati dan mereka datang sedikit dan berperingkat mulai penghujung september 1945. Sangat Aneh pejuang dan askar Melayu (yang dibawah perintah raja-raja) yang bersabung nyawa menghalau jepun boleh menerima dengan tersangat Mudah, penjajah british sebagai "Tuan" Semula ?? Kena pukau ke apa? Mengapa pejuang dan askar Melayu tak teruskan segera menghalau inggeris dan british?? Malah dijemput Semula kuffar british untuk menasihati ??

maka "naiklah tocang" british untuk meneruskan semula kepura-puraannya, untuk mengawal suasana di Tanah Melayu dan mengawal raja-raja Melayu agar menuruti lagi nasihat mereka. british sebenarnya lemah dan tiada kekuatan selain tipu helah dlm menasihati pembesar Melayu. Ketika jepun serang singapura pun, cuma satu meriam saja dilepaskan jepun dari johor bahru, british dah cabut lari naik kapal ke australia.

Malah british tak nampak muka pun menentang jepun dan membela orang Melayu - semua penakut, cabut lari, tinggal leftenan Adnan saja bela singapura, hingga dicincang jepun. mana british ?? mana bangsa lain ?? Mereka nak menguasai kekayaan negara aja dan mengangkutnya keluar. Sebenarnya penjajah british itu, mahu meneruskan agenda perampokan hasil bumi Tanah Melayu dan meneruskan penguasaan kuasa nasara itu ke atas umat Islam rantau ini. Adakah orang Melayu sedar ?? atau masih tidur ?

"Jangan tidur selamanya, sebab mati nanti baru celik... Semoga ALLAH hidupkan hati kamu dan kami dan dicelekkan minda, Amiin."


5. Bulan Oktober 1945 - Parti politik KEDUA orang Melayu ditubuhkan.
----------------------------------------------------------------------

Oktober 1945 - Parti politik KEDUA orang Melayu ditubuhkan bernama Parti Kebangsaan Melayu Malaya,PKMM, dipimpin oleh Dr Burhanuddin Al Helmy, Ishak Hj Muhammad (Pak Sako) dan Mokhtaruddin. Matlamatnya adalah memperjuangkan kepentingan orang Melayu dan agama Islamnya, menyingkirkan pemerintah british dan mendirikan sebuah negara yang merdeka. Ini adalah kelompok pertama pemimpin dan Pemikir Melayu setelah tamat perang, yang cepat bangkit berdiri untuk menyelamatkan Tanah Melayu, bangsanya, Agamanya dan hasil buminya. Cuma sebulan saja setelah jepun 'surrender' mereka
telah Bangun Memperjuangkan Agama, Tanahair dan Bangsanya. Merekalah pejuang sejati.

Sekali lagi orang Melayu hilang punca, lambat bertindak dan "indecisive". Nak ikut raja atau pemimpin politik? Sungguh lemah minda rakyat ketika itu, dan tidak perkasa segala tindakan rakyat untuk menangani kebebasan diri dan negara. Maka british pun segera ambil kesempatan, mereka cepat
bertindak dan tidak termeleh.

Adakah orang Melayu memang suka perhambakan diri?? Jika betul menurut ajaran Islam ini tak seharusnya berlaku, dan Adakah sudah berubah sikap Melayu hingga kini?? Sudah Perkasakah jiwa, minda dan semangat Melayu? "Bersedialah Bangsaku, kerana ketikanya akan tiba dalam sekelip mata untuk meraih kemenangan", umpama surrendernya jepun dan terlepasnya peluang keemasan ketika itu untuk bebas merdeka.


6. Penghujung 1945 dan sepanjang 1946 adalah Sangat kritikal.
---------------------------------------------------------------

Orang Melayu semakin bangkit dan bersedia untuk merdeka dan menyahkan british. Pada bulan Februari 1946 - 2 lagi Parti politik orang Melayu (kumpulan KETIGA) ditubuhkan bernama Angkatan Pemuda Insaf, API, dipimpin oleh Ahmad Boestamam. Dan Angkatan Wanita Sedar, AWAS, dipimpin oleh
Shamsiah Sutan Fakeh.

Untuk meredakan keresahan orang Melayu terhadap pentadbiran semula british di Tanah Melayu melalui tenteranya, maka british telah bertindak mengalihkan pentadbiran tentera kepada pentadbiran baru (ala penipuan) melalui malayan union pada 1 april 1946. Itulah "april fool" british terhadap umat Islam dan orang Melayu ketika itu. Dan itu disebabkan orang melayu masih tidak mempercayai Pentadbiran Islam, sampailah kini.

Parti PKMM, API dan AWAS telah lebih dahulu dari parti lain maju ke hadapan membela orang Melayu. Malah parti-parti itu telah bergabung menubuhkan
PUTERA (Pusat Tenaga Rakyat) untuk menolak perlembagaan baru british melalui malayan union. Hasilnya PUTERA telah mengemukakan "Perlembagaan
Rakyat" yg diterima sultan dengan menetapkan kuasa dan memelihara kedaulatan raja-raja Melayu, hak orang-orang Melayu dan mengetatkan syarat
kewarganegaraan.

Tetapi "Perlembagaan Rakyat" terus ditolak oleh british mentah-mentah. Dan british sengaja melengah-lengahkan usaha ke arah kepimpinan orang Melayu, dengan pelbagai helah untuk melambatkan usaha orang Melayu (seperti berlengahnya amerika keluar dari Iraq masa sekarang), disamping
british terus mencari formula baru untuk mengukuhkan kedudukannya disebalik tabir.


7. 1946, ditubuhnya u.m.n.o.
------------------------------

Semangat orang Melayu untuk merdeka terus berkobar-kobar dan merebak luas. Dan pada 11 mei 1946 - Parti politik Keempat orang Melayu ditubuhkan bernama United Malay National Organisation,Umno, dipimpin oleh Onn bin Jaafar (district officer pentadbiran british di Batu Pahat, yg berketurunan
turki) yang memperjuangkan nasionalisme Melayu. Umno terus didaftarkan di bawah pentadbiran british pada tahun 1946 itu juga. Nama awal Umno pada kongres bulan mac 1946, adalah pekembar, pkmb atau parti kebangsaan Melayu bersatu. Tup-tup bertukar u.m.n.o. - bahasa inggeris. Apakah psikologinya?? .. sedangkan nama 3 parti orang Melayu terdahulu berbahasa Melayu dan ketuanya berbangsa Melayu sepenuhnya. Adakah u.m.n.o. tajaan british ??


8. 1948, Hizbul Muslimin - Parti orang-orang Islam.
-----------------------------------------------------

Pada bulan Mac, 1948 - Hizbul Muslimin ditubuhkan dan adalah parti Islam Pertama orang Melayu pasca perang dunia ke 2. Ia juga merupakan Parti politik KELIMA orang Melayu, dan dipimpin oleh Guru Agama bernama Hj Abu Bakar Al-Baqir yang ingin menubuhkan Kerajaan Islam di Tanah Melayu ini.
Guru Agama itu tidak terlalu menonjol pendekatan politiknya dan banyak merendah diri, tetapi kuffar british nampak tertekan dengan perkembangan ini, dan telah terbuka tembelang penjajah nasara itu apabila terus mengishtiharkan darurat di Persekutuan Tanah Melayu mulai Jun 1948. Alasannya, 3 orang british yang mempunyai ladang dan estet di sungai siput perak dibunuh komunis.

Perintah darurat adalah helah british untuk mengukuhkan lagi tapak kuasanya di Tanah Melayu dan melengahkan lagi tuntutan merdeka. Parti politik tidak dibenarkan bergerak. Pertama sekali, british terus mengharamkan parti komunis, dan kemudian dilibatkan sekali pengharaman ke atas semua parti politik, kecuali u.m.n.o.
PKMM diharamkan kuffar british tahun 1948,
API diharamkan kuffar british tahun 1948,
AWAS diharamkan kuffar british tahun 1948, dan
HIZBUL MUSLIMIN diharamkan kuffar british bulan ogos, tahun 1948.

TETAPI u.m.n.o. tak diusik pun oleh british - hingga kini.
Adakah u.m.n.o. itu dizahirkan melalui pemikiran penjajah british??

Sedangkan rakyat dan pemimpin Parti Melayu terdahulu seperti Dr Burhanuddin Al Helmy, Ustaz Abu Bakar Al-Baqir, Pak Sako, Ahmad Boestamam dll yang masih berjuang untuk menghalau penjajah Inggeris dari terus meracuni raja, pemimpin dan orang Melayu, telah dilabel pula oleh british dan u.m.n.o. yang pro kesenangan dan pro penjajah ketika itu sebagai pengganas, "radikal", haluan kiri dan hingga ada yang dilabel komunis.

Bayangkan betapa lamanya british berhelah dan liatnya british, dari 1945 - 1957. jepun cuma memerintah Tanah Melayu selama 3 tahun(1942 - 1945) dan itulah yang sering dipropaganda media pro british sebagai kesengsaraan yang panjang, ubi kayu dsbnya. Sedangkan buruknya penjajah british yang beratus tahun menipu dan diulang kembali menjajah didiamkan saja. Adakah bangsa kita terlalu kagum akan bangsa omputeh, bahasa omputeh dan terlalu malu? 1945 - 1957 adalah lama, 12 tahun orang Melayu kerugian, dan bila merdeka itu pun bersyarat, dan kepada orang2 pilihan british. Orang2 yang sanggup menyambung dasar-dasar british tanpa merugikan ladang-ladang, estet-estet, lombong-lombong, tanah-tanah, budaya, cara hidup dan gaya pemerintahan kuku besi british.


9. 1951 - Penubuhan PAS (Jawinya "pha-alif-siin" atau
PAS)
------------------------------------------------------------

Setelah nampak kemelut dan cabaran masa akan datang untuk umat Islam dan orang Melayu ketika itu, yang mana penjajah kuffar british tidak membenarkan Parti politik tertentu bergerak, maka ahli-ahli dari Hizbul Muslimin, PKMM serta Guru Agama, Ulama dan Pemikir ISLAM di Tanah Melayu dan segelintir ahli agama umno yang insaf, telah bermesyuarat di Gunung Semanggul, Perak pada 23 Ogos, tahun 1951. Mereka membincangkan peri pentingnya mendaulatkan ISLAM di Tanahair Tercinta Orang Melayu ini. Mereka juga telah bersependapat betapa perlunya wujud suatu gerakan Islam, Siasah Islam atau Harakah Islamiyyah apabila tidak ada negara Islam di Tanah Melayu ini.

Ada segelintir "talibarut british" yang mengintai kuasa dan mengambil kesempatan ketika itu, seperti Allawi di Iraq dan Karzai di Afghanistan masa kini, memberi gelaran "Bahaya dari Gunung" terhadap PAS dan "claim" itu parti serpihan umno. Sampai sekarang pun, masih ada yang terus menyambung
lidah talibarut british itu.

Namun begitu, Hasil dari mesyuarat itu telah tertubuhnya Parti Islam SeMalaya, PAS, pada 24 November 1951, yang diketuai oleh seorang Ulama bernama Tuan Hj Ahmad Fuad. PAS merupakan Parti politik KEENAM orang Melayu di Tanah Melayu ini. Walaupun PAS telah ditubuhkan 24 Nov 1951, tetapi
tidak didaftarkan di pejabat pentadbiran british sebagai teladan bahawa persatuan ISLAM itu tidak memerlukan restu british. Itulah Hikmahnya, tambahan pula memang tidak boleh didaftarkan dalam sistem british yg masih "berdarurat", kerana british masih tidak membenarkan parti politik Melayu bergerak kecuali u.m.n.o. ketika itu.

Begitulah kesusahan dan liku-liku yang dilalui PAS. ALLAH saja yang membalas usaha baik mereka yang terdahulu, Amiin.

PAS lahir dari Pemikiran Pelbagai Ahli Agama Islam dan Para Ulama di Tanah Melayu, di Gunung Semanggul, yang telah nampak ketika itu peri pentingnya mendaulatkan ISLAM di Tanahair Tercinta Orang Melayu. Mereka telah nampak kerosakan umat di masa akan datang jika ISLAM itu diperintah menurut acuan british, bukan memerintah. Itulah niat murni mereka terhadap orang Melayu dan tanahairnya, tetapi terus dipinggirkan. Dan kini semuanya jelas bagi kita masalah pentadbiran negara tanpa etika ISLAM yang menjadi telahan mereka(Alim Ulama) satu ketika dahulu.

Telah berterusan penipuan demi penipuan yang dilakukan british terhadap orang Melayu, seperti isu malayan union (akhir 40an),perlembagaan reid (50an), jus soli (50an), memerdekakan singapura (60an), tetapi semua itu ditutup oleh media, ditutup oleh sekatan berpolitik dan sekatan maklumat.
dan parti-parti yg diterajui umno terus menyimpang dari jalan lurus dengan, belot terhadap setiakawan PAS dengan membuat rusuhan lakonan di Kelantan (akhir 70an), tragedi Memali dan seterusnya perpecahan umno kerana telah hilang berkat (80an), umno juga telah mengulangi kedurjanaan setiakawannya apabila menganiaya Anwar, setelah banyak mempergunakan Anwar dan orangnya dlm isu Islam umno (akhir 90an), semakin merebak kemungkaran yg dilakukan umno/bn dengan rasuah, skandal wang, skandal peribadi, maksiat, salah guna kuasa, melacurkan institusi awam dan
pelbagai penyelewengan (akhir 90an),

bersambung pula dengan pm baru, penipuan besar-besaran dalam PRU 11 tanpa sekelumit perasaan malu, Rakyat umum rasa malu apa yang berlaku dalam pru itu, tetapi umno/bn serta spr buat muka tak malu. perkara mungkar terus membiak, orang Melayu makin lupa daratan, berkat makin tiada, pemimpin semakin gila kuasa dan kemarok duit hingga gondol segala bukit, tamak haloba merasuk pemimpin, dan orang melayu telah mabok dunia, tsunami datang pun masih tak luwes maboknya (tahun 2000an).

sekali lagi semua itu ditutup oleh media, ditutup oleh sekatan berpolitik, berceramah dan sekatan hebahan maklumat. Media yang dikawal sepenuhnya oleh umno/bn pun tipu, dengan menyatakan penipuan, penyelewengan, rasuah, tekanan, sekatan dan kemungkaran tidak berlaku sebaliknya mendakwa semua itu adalah kesalahan dari parti-parti alternatif.

Itulah dia sistem autokrasi tersohor dalam negara umat Melayu moden, pemimpin yang telah melakukan "Total Media Control" dan memerintah cara kuku besi/isa british terhadap rakyatnya sendiri yang sememangya dhaif, untuk para pemimpin itu terus merampok hasil bumi orang Melayu, seperti guru britishnya dulu merampok hasil bumi Tanah Melayu dan mengangkutnya keluar.

Jelas sekali, orang Melayu masih lagi hilang punca, lambat bertindak dan "indecisive". Nak ikut arahan kuasa pemimpin politik atau suruhan Agama ALLAH Yang MAHA BESAR? Sungguh lemah kemahuan dan minda orang Melayu untuk meraih Kebaikan sebenar.

Kebanyakannya suka tunggu dan lihat, suka tengok orang lain, tidak usaha bersungguh-sungguh dan ada yang tidak peduli langsong apa nak jadi pada masa depan Islam, Umat, politik dan Negara. Dan dari dulu hingga kini orang Islam Melayu masih termeleh dan tidak perkasa di bawah kepimpinan pm baru, mahupun yg lama. Semakin keliru nampaknya umat Melayu adalah.

Jika betul-betul menurut ajaran Islam semua itu tak seharusnya berlaku, Bolehkah bawaan parti umno melakukannya?? Jika boleh, eloklah. Jika tidak, Apakah pilihan Rakyat ?..."Bersedialah Secukupnya Sahabatku, kerana ketikanya akan tiba dalam sekelip mata untuk meraih kemenangan", umpama surrendernya jepun dan terlepasnya peluang keemasan ketika itu untuk bebas merdeka.

Semua Rakyat terutamanya pihak parti politik seperti PAS, PKR, Barisan Alternatif, kumpulan NGOs, badan tertentu, persatuan dan semua pihak yang sayangkan negara dan generasi pewaris negara ini hendaklah jangan berhenti mengkaji secara terperinci segala bentuk kerjasama untuk membersihkan pentadbiran negara, menyelamatkan generasi muda dan membawa kesejahteraan kepada rakyat.

"Manusia politik juga hendaklah berkelaku baik dan konsisten, bertindak pantas dalam era yang sangat mencabar ini."
"Manusia politik hendaklah jujur pada diri, pengikut, parti dan sekalian rakyat."


10. Pendaftaran PAS tahun 1955
---------------------------------

Walaupun PAS secara resminya telah ditubuhkan pada 24 Nov 1951, tetapi masih tidak didaftarkan di pejabat pentadbiran british hinggalah hampir pilihanraya pertama 1955.

Tahun 1952 british telah melonggarkan batas pergerakan parti-parti politik untuk membolehkan praya majlis-majlis bandaran, menurut kaedah di London, dapat dilaksanakan dalam Tanah Melayu. Media dan akhbar pro british telah menutup kredibiliti Pemimpin dan Parti PAS, dan PAS tidak menyertai praya bandaran itu kerana tidak berdaftar dengan british. Hidup rakyat tidak selesa dan ruang menyebarkan PAS adalah sempit ketika itu.

penjajah british terus melakukan perang saraf untuk menakutkan rakyat melalui tempoh darurat itu (1948 - 1960) supaya british kukuh bertapak lagi.
malah birokrasi britishlah yang menetapkan bahawa untuk Pilihanraya pertama Persekutuan Tanah Melayu - semua parti politik mesti berdaftar dengan pentadbir british. Apa hak british membuat peraturan itu di rumah dan tanahair orang Melayu, sedangkan rumah dan tanahair british nun jauuh ribuan batu dari Tanah Melayu?? Sebenarnya british sudah tiada kuasa lagi mentadbir di Tanah Melayu dan menasihati raja-raja Melayu ketika itu, setelah lari dari jepun.

Di manakah silapnya orang-orang Melayu?? Di manakah kerjasama Raja-raja, Pemimpin politik Melayu, Alim Ulama Melayu, Askar Melayu, Pahlawan
Melayu, Pendekar Melayu dan Orang-orang Melayu ketika itu? Adakah kesepakatan yang wujud antara semua itu? Sudah hilangkah semua Ajaran ISLAM dan Amalan ISLAM masing-masing? Kenapa tak dipedulikan dan dibiarkan saja kuffar british menyelongkar tanahair, rumah hingga ke dapur kita?? Apa sudah jadi? Adakah itu natijah dari asohan ala barat dan nasihat british yg lebih seratus tahun itu? Sungguh terhina rasanya menyingkap sejarah silam orang Melayu.

Jangan didekati lagi cara barat, resam barat, budaya nasara, pemalsuan yahudi dan nasihat british, wahai Bangsaku ! Telah terbukti ia palsu dan kita diaibkan.
- Parti Umno telah berdaftar dengan pentadbir british, tetapi tidak menentu dan telah bergolak ketika itu, hingga Onn Jaafar keluar umno buat kali ke 2, dan akhirnya menubuhkan parti Malaya Merdeka, MP atau IMP inggerisnya, pada bulan Ogos 1951. Tahun 1953 IMP dibubarkannya dan ditubuhnya pula Parti Negara, februari 1954. Apakah penyebab malangnya nasib beliau? Setelah pilihanraya majlis-majlis bandaran, Umno dan Mca telah berpakat menubuhkan parti perikatan pada bulan mac 1953, kemudian disusuli Mic menjadi anggota pada bulan april, 1955.

kuffar british yg semakin kukuh kuasanya melalui pembelian masa dari orang-orang Melayu, telah tidak henti mahu menyekat pengaruh beberapa parti lain, termasuklah PAS ketika itu. media british terus membasuh minda rakyat bahawa parti yg direstuinya saja mampu mentadbir Tanah Melayu ini.
perang saraf menakutkan rakyat terus dilakukan british dan itulah tipu helah british sebagai sumber ilham kekuasaannya. Dan untuk menyertai Pilihanraya pertama Persekutuan Tanah Melayu (Julai 1955) - semua parti politik mesti berdaftar dengan pentadbir british.

Namun PAS tetap tidak berputus asa untuk menghadapi birokrasi british itu demi masa depan Islam, Rakyat dan Negara. Dan dari Pertolongan ALLAH SWT jua serta berkat usaha, doa dan kebijaksanaan Pemimpin Islam dan Ulama ketika itu, Parti Islam Se-Malaysia, PAS berjaya juga didaftarkan sebagai sebuah organisasi politik pada 31hb. Mei 1955 dengan Nombor Pendaftaran 733 (Penang). Pendaftaran itu telah membolehkan PAS menyertai pilihanraya pertama Negara pada bulan Julai 1955.(bayangkan 1 bulan saja persediaan PAS ketika itu, berbanding perikatan yg telah berlari dahulu)

Pendaftaran itu pula melalui seorang kerani India yang kenal dengan Almarhum Dr Hj Abbas, YDP PAS kedua. Untuk makluman pembaca;
Presiden dan Yang Dipertua PAS hingga kini adalah 8.
1. Tuan Hj Ahmad Fuad } Ulama
2. Dr Hj Abbas Alias } Professional
3. Dr Burhanuddin Al-Helmi } Professional
4. Dr Zulkifli Mohamad } Professional
5. Dato' Hj Mohd Asri Muda } Ulama
6. Tuan Hj Yusof Rawa } Ulama
7. Datuk Hj Fadzil Mohd Noor } Ulama
8. Dato'Seri TG Hj Abd Hadi Awang } Ulama

dan kerani India itu pernah dibantu oleh Almarhum Dr Abbas ketika susah tiada kerja dahulu, sebelum beliau menjawat jawatan kerani dengan british.

Dan kebetulan pula hari itu pegawai british atasan tidak ada di pejabat pendaftar pertubuhan dan kelulusan zaman itu boleh dibuat oleh kerani kanan
(cc) itu saja - maka PAS pun berjaya didaftarkan pada 31hb. Mei 1955 untuk menyertai pilihanraya pertama dengan izin ALLAH SWT. Sesudah itu hinggalah kini menjadi sejarah. Tanyalah orang lama PAS dan dapatkan pengesahan. Hikmahnya, pendaftaran PAS tidak melalui manusia british, tetapi rakyat Malaya sendiri.

Pencapaian PAS dalam pilihanraya pertama tidak seberapa (PAS 1 kerusi, perikatan 51 dan jumlah 52 kerusi) sebab ramai yang percaya agenda
menakut-nakutkan rakyat oleh parti perikatan. Peranan media british pun telah membuat ramai yang sangsi dengan Politik ISLAM hinggalah ke hari ini.

Beza, jauh bezanya penubuhan PAS dengan u.m.n.o. Begitu juga kesusahan dan liku-liku yang dilalui PAS. Mereka tetap sabar dan beristiqamah. ALLAH saja yang Lebih Tahu dan membalas usaha baik mereka yang terdahulu, Amiin.

Kini PAS adalah pertubuhan berdaftar dan ia bukan pertubuhan bawah tanah. Dasar PAS ialah ISLAM dan seruan PAS ialah ALLAHU AKBAR.

Matlamat PAS ialah;
1. Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan ALLAH.
2. PAS mempertahankan kesucian Islam serta kedaulatan dan kemerdekaan negara.
Dapatkan maklumat lanjut dari markas PAS atau cawangan PAS berdekatan.

Hati-hatilah membaca sejarah, kerana kebanyakan teks sejarah ditulis oleh mereka yang pro penjajah, pro kesenangan, pro mahu berkuasa, pro kuasa nasara, pro orientalis, pro membenci Pejuang Islam. Apatah lagi mereka telah menang cara resapan sekular dan cara penipuan yahudi yang sangat berleluasa di seluruh dunia masa kini.

Hati-hatilah bila menulis, membaca sejarah dari mindset pro penjajah british, dan
Hati-hatilah menuruti pemikiran pengampu british yang terus mahu berkuasa dan memperkudakan kamu.

ALLAH Maha MENGETAHUI.

ALLAH U AKBAR!
ALLAH U AKBAR!
ALLAH U AKBAR!

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Sejarah Penubuhan PAS


Author:
siswasiswi
[ Edit | View ]

Date Posted: 13:33:13 09/12/05 Mon

MENGIKUT satu fakta sejarah, PAS telah ditubuhkan secara rasmi pada tanggal 23 Ogos 1951. Bagaimanapun, ada fakta lain yang menyebut bahawa PAS ditubuhkan pada 24 November 1951 (Warta Negara, 26 November 1951 dan Utusan Melayu 25 November 1951).

Walaupun di sini terdapat dua tarikh yang berbeza, namun bagi ahli-ahli sejarah dan tokoh-tokoh lama dalam PAS, fakta kedua (24 November 1951) adalah tarikh kepastian PAS ditubuhkan.

Parti Islam Se-Malaysia kemudiannya telah didaftarkan sebagai sebuah organisasi pada 31hb. Mei 1955 dengan Nombor Pendaftaran. 733 (Penang).

PAS atau Persatuan lslam Se-Malaya (nama asalnya) adalah satu-satunya pertubuhan atau parti politik Melayu yang berteraskan kepada lslam yang ditubuhkan sebelum merdeka sesudah Hizbul Muslimin diharamkan oleh penjajah pada tahun 1948.

Golongan reformasi ini bukan sahaja berjaya menyedarkan masyarakat Melayu tentang betapa pentingnya menghapuskan penjajah barat bagi mewujudkan sebuah negara lslam, tetapi turut menyuarakan pendapat bahawa kelemahan umat lslam sebenarnya adalah berpunca daripada masyarakat lslam yang tidak mahu mengikut ajaran lslam dengan betul sebagaimana yang terkandung di dalam al-Quran dan Sunnah.

Dalam usaha mereka menyedarkan masyarakat tentang betapa pentingnya kembali semula kepada lslam, pada tahun 1906 mereka telah berjaya menerbitkan sebuah majalah di Singapura yang diberi nama al-lmam. Selanjutnya pada tahun 1925 terbit pula akhbar Edaran Zaman di Pulau Pinang, majalah al-Ikhwal pada tahun 1926 dan Suara pada tahun 1928.

Dengan terbitnya akhbar dan majalah tersebut, golongan ini telah berjaya mencetuskan Revolusi lntelektual di kalangan masyarakat Melayu dan akhirnya bibit-bibit kesedaran yang ditanamkan itu telah mendorong masyarakat Melayu untuk menubuhkan beberapa kesatuan atau pertubuhan bagi memajukan bangsa Melayu dan umat lslam pada tahun-tahun berikutnya.

Persatuan Melayu pertama bercorak politik secara nyata ditubuhkan di negara ini ialah Kesatuan Melayu Muda (KMM) pimpinan lbrahim Haji Yaakob. la ditubuhkan pada Mei 1937. Kesatuan ini ditubuhkan atas kesedaran mahu memperjuangkan kemerdekaan negara serta membebaskan Tanah Melayu daripada terus ditindas dan dijajah oleh penjajah British.

Malangnya, kesatuan ini tidak dapat bertahan lama kerana ia telah diharamkan oleh Jepun semasa Jepun menguasai Tanah Melayu pada tahun 1941 - 1945.

Selepas tamatnya Perang Dunia Kedua, sebuah parti politik baru Melayu dibentuk, iaitu Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM). la ditubuhkan pada 17 Oktober 1945 di lpoh, Perak. Pemimpin awalnya ialah Mokhtaruddin Lasso, yang kemudiannya berpindah tangan kepada Dr. Burhanuddin al-Helmi - iaitu seorang tokoh agama yang mampu menguasai bahasa Arab dan lnggeris disamping bahasa Melayu. PKMM telah mengisytiharkan matlamatnya untuk mencapai kemerdekaan negara secara penuh.

Dr. Burhanuddin banyak berkorban untuk PKMM dan beliau mendapat kepercayaan golongan agama untuk menyertai gerakan politik bagi menentang penjajah.

PKMM telah berjaya memperluaskan pengaruhnya dalam masyarakat Melayu sehingga ia berjaya menubuhkan pula beberapa sayap atau bahagian dalam struktur organisasinya.

Selain Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (AWAS) dan Barisan Tani Se-Malaya (BATAS), Majlis Agama Tertingga Se-Malaya (MATA) juga merupakan antara sayap atau bahagian dalam struktur organisasi PKMM.

MATA merupakan bahagian agama parti berkenaan. Melalui MATA dalam satu mesyuarat agung tahunannya telah berjaya melahirkan Hizbul Muslimin pada 14 Mac 1948. Tujuan PKMM melahirkan Hizbul Muslimin sebagai sayapnya adalah bagi mengumpulkan tenaga para ulama.

Sebagai sebuah parti lslam pertama di negara ini, Hizbul Muslimin yang dipimpin oleh Ustaz Abu Bakar al-Baqir mempunyai matlamat untuk mencapai kemerdekaan negara yang berdaulat bagi membentuk sebuah masyarakat yang berasaskan kepada kefahaman lslam serta mewujudkan sebuah negara lslam atau Darul lslam. Dalam pendiriannya, ia menyokong PKMM tetapi sekeras-kerasnya menolak perjuangan UMNO.

Bagaimanapun, riwayat hidup Hizbul Muslimin berakhir pada Ogos 1948 apabila British bertindak mengharamkannya disamping menahan seramai tujuh orang pucuk pimpinannya, termasuklah Ustaz Abu Bakar al-Baqir sendiri di bawah Undang-undang Darurat atau Emergency Regulations.

Sungguhpun aktiviti Hizbul Muslimin terhenti, namun keghairahan sokongan rakyat khususnya dari alim ulama terhadap perjuangan politiknya amatlah memberangsangkan. Semangat dan sokongan kental inilah yang akhirnya merintis jalan mudah ke arah penubuhan PAS pada tahun 1951.

Dalam hal ini, ramai ahli sejarah berpendapat penghargaan dan pengiktirafan perlulah dihulurkan kepada Ustaz Abu Bakar al-Baqir, pemimpin MATA dan seterusnya Hizbul Muslimin yang telah menggarap sebahagian besar dari ground work bagi melebarkan persekitaran untuk memudahkan penubuhan PAS.

Peranan Hizbul Muslimin dalam penubuhan PAS lebih tertonjol lagi apabila sebahagian besar dari bekas pucuk pimpinan pusatnya turut menyertai PAS dan memainkan peranan secara aktif. Mereka antaranya termasuklah Ustaz Othman Hamzah, Ustaz Baharuddin Abd. Latiff, Tuan Haji Khaider Khatib dan Ustaz Yunus Haji Yatimi.

Besar kemungkinan juga Bahagian Agama UMNO yang dipimpin oleh Ustaz Ahmad Fuad Hassan turut diresapi dengan pengaruh Hizbul Muslimin ini. Tambahan lagi ramai pemimpin agama dalam UMNO ketika itu kecewa dengan pucuk pimpinan mereka yang bercadang untuk menaja perjudian (loteri).

Tidak dapat dinafikan bahawa rancangan awal penubuhan PAS sebenarnya adalah ditimbulkan oleh sebahagian besar ahli-ahli agama di dalam UMNO semasa berlangsungnya Muktamar Ulama Ketiga di Bangunan Kelab UMNO Bagan, Butterworth dengan penitia penajanya terdiri daripada:

a. Ustaz Haji Ahmad Fuad Hassan - Pengerusi

b. Ustaz Haji Ahmad Maliki - Setiausaha

c. Tuan Haji Ahmad Badawi Abdullah - Anggota

d. Tuan Haji Ahmad Ghazali Abdullah - Anggota

e. Tuan Haji Ahmad Tuan Hussein - Anggota

f. Tuan Haji Mansor J.P - Anggota

g. Dua tiga orang ulama yang menjadi ahli dari Selangor dan Negeri Sembilan.


Penitia penaja inilah yang berusaha merangka perlembagaan serta menamakan pertubuhan yang dicita-citakan itu - iaitu dengan nama Pertubuhan Ulama Se-Malaya. Penitia ini telah berusaha mengadakan persidangan dengan persatuan-persatuan kebajikan Melayu atau lslam, Majlis Agama lslam Negeri, ulama perseorangan, para kadhi dan juga mufti.

Walaupun perhimpunan ulama dan orang perseorangan yang dianjurkan oleh Bahagian Agama UMNO itu pada mulanya berjaya menubuhkan Pertubuhan Ulama, tetapi atas inisiatif Ustaz Othman Hamzah, bekas Ahli Jawatankuasa Hizbul Muslimin yang mewakili Persatuan al-Ehya as-Syariff, Gunong Semanggol berjaya melahirkan Persatuan lslam Se-Malaya (PAS) bagi menggantikan Pertubuhan Ulama Se-Malaya yang dicadangkan pada mulanya.

Maka PAS telah ditubuhkan secara rasmi hasil dari perhimpunan atau muktamar tersebut, yang antaranya turut disertai oleh:

a. Persatuan guru-guru agama dari Perlis.

b. Persatuan ulama dari Kedah.

c. Persatuan anak-anak Kalimantan Malaya (PERKAM) Perak.

d. Kelab Darul Ehsan dari Selangor.

e. Kelab Melayu Bagan dari Seberang Prai.

f. Persatuan al-Ehya as-Syariff, Gunong Semanggol, Perak.

g. Perikatan Melayu Bersatu dari Seberang Prai dan Pulau Pinang.

h. Dan lain-lain badan kebajikan, kelab atau jamaah terutamanya dari Seberang Prai dan Pulau Pinang.


Juga hadir sama beberapa orang Tuan Guru, wartawan, imam dan kadhi atas nama peribadi.

Adapun Perlembagaan awal PAS yang digariskan itu mempunyai empat tujuan, iaitu:

PERTAMA: Mewujudkan satu perikatan persaudaraan lslam untuk membentuk satu tenaga bersama bagi menyelenggarakan segala tuntutan lslam dan siasah yang berdasarkan demokrasi.

KEDUA: Menumpukan segala ikhtiar dan tenaga untuk menyatukan Perlembagaan pentadbiran agama di seluruh negara.

KETIGA: Memelihara dan mempertahankan hak-hak kepentingan dan kehormatan agama dan umat lslam.

KEEMPAT: Bekerjasama dengan pertubuhan-pertubuhan siasah yang lain di dalam negara ini, yang dasar dan tujuannya tidak berlawanan dengan ajaran lslam dalam mencapai demokrasi, keadilan masyarakat dan kemanusiaan.


Antara barisan kepimpinan pertama yang dilantik menerajui PAS termasuklah:

a. Tuan Haji Ahmad Fuad Hassan - Yang Dipertua Agung

b. Tuan Haji Ahmad Ghazali Abdullah - Timbalan Yang Dipertua Agung

c. Tuan haji Hussin Che Dol - Naib Yang Dipertua Agung (Utara)

d. Fakir Muhammad Nor - Naib Yang Dipertua Agung (Tengah)

e. Abdul Rahman Jamaluddin al-Jambuli - Naib Yang Dipertua Agung (Selatan)

f. Tuan Haji Ahmad Maliki - Setiausaha Agung

g. Tuan Haji Ahmad Tuan Hussein - Bendahari Agung

Ahli Jawatankuasa Agung pula terdiri daripada:

a. Tuan Haji Yahya Joned

b. Tuan Haji Uthman Talib

c. Tuan Haji Mohammad Nor

d. Tuan Haji Zabidi Ali

e. Tuan Haji Abdul Wahab

f. Tuan Haji Assaiya

g. Muhammad Mahzub

h. Tuan Haji Ahmad Nadur.

Jika dilihat kepada persatuan, peribadi dan jumlah yang hadir semasa perhimpunan atau muktamar penubuhan PAS itu, yang kebanyakannya terdiri dari tokoh-tokoh agama, maka secara tidak langsung menunjukkan bahawa elemen dan semangat perjuangan lslam telah tersemai bersama PAS semenjak awal penubuhannya lagi.

Elemen lslam dalam PAS ini lebih terserlah lagi apabila usaha yang dibawa oleh Yang Dipertua Agung Pertamanya, Ustaz Haji Ahmad Fuad Hassan untuk menyetujui gagasan National Conference tajaan Dato’ Onn Jaafar (ramai yang berpendapat di sini bahawa Haji Ahmad Fuad mungkin terpengaruh dengan cara politik Dato’ Onn yang juga merupakan rakan karib beliau) tidak diterima oleh ahli dan penyokong-penyokong PAS.

Kegagalan Haji Ahmad Fuad mendapatkan sokongan ahli dan penyokong-penyokong PAS ini sekali lagi menunjukkan bahawa kesedaran mendalam mengenai politik lslam di kalangan ahli dan penyokongnya telah wujud walaupun PAS sendiri ketika itu masih berada pada tahap yang lemah.

Akhirnya, dalam satu Perhimpunan Khas pada September 1953, Haji Ahmad Fuad terpaksa mengambil jalan keluar dengan meninggalkan PAS bagi bersama-sama Dato’ Onn (menyertai Parti Negara).

Kesedaran lslam di kalangan ahli dan penyokong PAS inilah yang menjadikan satu ciri keistimewaan kepada perjuangan PAS walaupun sepanjang sejarah perjuangannya ramai di kalangan pemimpin atasnya meninggalkan parti, namun parti terus hidup, malah lebih kental dan subur.

[ Post a Reply to This Message ]
Subject: Arah tuju bangsa kita


Author:
Kak sampah
[ Edit | View ]

Date Posted: 13:03:53 09/12/05 Mon

"Dalam hal ini, perlulah diingat perintah al-Quran yang dinyatakan sebagai li-ta'arafu-saling kenal mengenal-ditujukan kepada seluruh manusia, bukan kepada orang Islam saja..."

Dato' Seri Anwar Ibrahim, Gelombang Kebangkitan Asia

Dasar pecah dan perintah yang diamalkan oleh penjajah dahulu untuk menguasai tanah air terus meninggalkan kesannya hingga ke hari ini. Suatu ketika dahulu, bangsa Cina dan India tidak menganggap negara ini tanah air mereka, kerana mereka tidak diterima oleh anak watan dan kerana mereka masih lagi mempunyai semangat kebangsaan yang kuat. Sekolah-sekolah vernakular memandang ke negara Cina dan India untuk kurikulum, guru dan buku teks. Malayan Union yang diwarwarkan oleh kolonialis ditentang hebat oleh bangsa Melayu kerana penghakisan kedaulatan raja-raja Melayu dan hak-hak istimewa Melayu. Selepas itu, senario politik negara dikuasai oleh gabungan parti-parti yang berkiblatkan isu-isu perkauman sempit-UMNO, MCA dan MIC. Parti-parti bertunjangkan agama-PAS dan yang berhaluan kiri seperti PRM, Parti Buruh dan Parti Progresif Rakyat (PPP) terpinggir.

Selepas masalah etnik melihat Kota Singa meninggalkan Persekutuan Malaysia, negara dikejutkan lagi dengan peristiwa hitam 13 Mei 1969. Ini telah mengejutkan pemimpin-pemimpin negara kiranya tanpa pengagihan kekayaan yang adil antara kumpulan etnik yang pelbagai di Malaysia, akan timbullah masalah perkauman yang akan meruntuhkan struktur sosial masyarakat. DEB diperkenalkan, namun tujuannya yang murni dan suci tercemar oleh pemimpin-pemimpin yang menggunakan DEB sebagai peluang untuk memperkayakan diri mereka dan keluarga mereka. Bangsa bukan Melayu berasa gusar dengan kehadiran DEB, dan kegusaran ini digambarkan apabila DAP makin mendapat sambutan berbanding MCA dan MIC yang mereka anggap telah menjual hak bangsa mereka. Akhirnya UMNO tunduk dan mula memperkenalkan dasar liberalisasi terhadap pelbagai aspek bangsa Cina, walaupun lebih berbentuk kosmetik, dan ini mula menghilangkan tembok antara bangsa Cina dan bangsa Melayu. Kerajaan bagaimanapun telah ketandusan idea barangkali apabila memilih taktik jelek dalam menakutkan pengundi bukan Islam ketika pilihanraya 1999 yang menyaksikan kehilangan kerusi ketara bagi UMNO terhadap musuh ketatnya PAS. Tiada siapa dapat menafikan kunci kemenangan BN terletak pada pengundi bukan Melayu yang takut akan terjadi pertumpahan darah yang dahsyat sebagaimana di Indonesia akan berlangsung di jalan-jalan Kuala Lumpur juga. Menurut M.G.G. Pillai di dalam kolum Harakahnya, "Setiap pilihanraya sejak itu (pilihanraya 1999) membuktikan bahawa UMNO sudah kehilangan sokongan masyarakat Melayu dan terus berkuasa dengan sokongan bukan Melayu..."

Sememangya, sejak kita merdeka 48 tahun yang lalu, kita gagal melihat satu bangsa Malaysia yang benar-benar bersatu terbentuk. Tidak dinafikan bahawa perbezaan etnik makin diatasi, namun kemajuan yang kita capai cukup sedikit jika dibanding dengan kemajuan material kita. Kontroversi hebat hasil tuntutan Suqiu - hingga Perdana Menteri menggelarkan mereka komunis, satu tuduhan yang berat bagi negara konservatif seperti kita ini; membuktikan kita masih perlu melalui perjalanan yang jauh. Di mana silapnya? Mengapa isu politik kita masih mengikuti garis-garis etnik yang mundur? Mengapa wujud prasangka antara kaum Tionghua dan India, antara India dan Melayu dan antara Melayu dan Tionghua?

Jawapannya cukup mudah. Silap besarnya letak pada pemimpin. Pemimpin punya kuasa untuk mengubah sistem, dan sistem berkuasa mengubah masyarakat. Pemimpin kita belum benar-benar berani membuang jauh-jauh prinsip nasionalisme bertunjangkan etnik sebagaimana Malcolm-X mengisytiharkan perubahan pendiriannya dari seorang Black Muslim yang ekstremis kepada seorang Muslim yang berpegang pada sifat universal Islam.

Parti-parti yang menjadi mangsa sejarah karangan UMNO seperti Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Parti Buruh, Parti Rakyat dan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) dahulu berani untuk menjangkau pemikiran masyarakat yang masih didalangi semangat perkauman yang tebal. Tokoh pejuang kemerdekaan agung Dr. Burhanuddin Al-Helmy, pemimpin PKMM dan PAS misalnya, menggagaskan idea satu bangsa satu negara di mana bangsa Cina dan India diiktiraf rakyat Tanah Melayu dan dianggap satu bangsa dengan anak-anak watan.

Namun pemimpin kita pada awal dahulu lupa akan nasib anak bangsa dan tidak memandang serius bara perkauman yang mula membakar di dalam sekam rakyat. Apabila 13 Mei tercetus, para pelajar dengan lantang menyuarakan kritikan terhadap Tunku Abdul Rahman. Mereka terus lantang mengutuk saf kepimpinan negara dengan pemecatan Dr. Mahathir (sesungguhnya hidup ini umpama roda). Peristiwa Baling membuktikan kerajaan masih tidak berjaya mengatasi masalah pengagihan kemewahan secara menyeluruh. Sekolah-sekolah vernakular telah meninggalkan satu parut yang dalam di dalam jiwa raga anak-anak bangsa.

Parti DAP sebelum ini yang dilihat dengan rasa gusar di kalangan bumiputera telah membuktikan ketulusan perjuangan mereka apabila Lim Guan Eng mengorbankan 18 bulannya bagi membela gadis Melayu. Di Kelantan dan kini Terengganu, bangsa bukan Melayu menikmati keadilan dan ketelusan pemerintah yang belum mereka rasai di bawah BN yang korup. Senario selepas kegawatan politik 1998 di mana parti - parti yang bertentangan dari sudut ideologi - PAS dan DAP, di samping pelbagai kumpulan NGO, gerakan Islam dan pelajar bernaung di bawah GERAK dan kemudian PAS, DAP, Keadilan dan PRM menggembeling tenaga di dalam Barisan Alternatif; mencatat satu lembaran baru di dalam sejarah politik negara. Ini boleh dianggap perkembangan positif ke arah pembentukan bangsa Malaysia yang baru, bangsa Malaysia yang bersatu.

Di kampus-kampus seluruh negara para mahasiswa yang mendukung perubahahan mula mengatasi perbezaan antara kaum bagi membentuk gagasan-gagasan 'broad based' seperti Gagasan Mahasiswa Universiti Malaya dan lain-lain lagi; dan lebih menggembirakan lagi, organisasi-organisasi ini memegang tampuk perwakilan pelajar di kampus-kampus.

Tahun-tahun mendatang akan melihat kita mempunyai peluang untuk mengubah negara. Untuk mengubah sistem. Untuk mengubah masyarakat. Siapa di antara kita berani menjadi Presiden Johnson dengan program 'Great Society'nya atau Nelson Mandela yang membuktikan kemunduran sistem berasaskan etnik? Para mahasiswa dan belia amnya harus bangkit dari kealpaan, kejelekan yang kolot, membina rangkaian supra-etnik bagi membentuk bangsa Malaysia yang baru. Tidak salah kita membincangkan keadilan dan kerelevanan DEB, mempersoal perihal pentingkah lagi sekolah sekolah vernakular di dalam kamus pendidikan global abad ke-21 dan apa status non-Muslim di dalam sebuah kerajaan Islam. Selama ini kita cuma berani memperkatakan hal-hal ini di kedai-kedai kopi, di bilik tidur kita. Perbincangan intelektual mengenainya dihalang oleh pelbagai akta yang merimaskan. Hapuskan syak wasangka, perasaan benci dan takut. Kita semua rakyat Malaysia.

[ Post a Reply to This Message ]
Main index ] [ Archives: 1234567[8]910 ]


Post a message:
This forum requires an account to post.
[ Create Account ]
[ Login ]

Terima kasih kerana mengikut halaman ini
[ Contact Forum Admin ]


Forum timezone: GMT+8
VF Version: 3.00b, ConfDB:
Before posting please read our privacy policy.
VoyForums(tm) is a Free Service from Voyager Info-Systems.
Copyright © 1998-2019 Voyager Info-Systems. All Rights Reserved.